Seiko Sumo bezel o-ring stuk na 2 uur in de zon

Mijn Sumo is 1 jaar en 8 manden oud, nieuw gekocht, en ik draag em 24/7 (letterlijk) na een jaar begon de bezel wat stroef te draaien dus een keertje eraf gehaald om te checken voor troep onder het bezel maar was helemaal schoon (kon eigelik niet anders want ik douch elke daag met horloge om).

Gister na 2 uur fietsen, in de zon, bezel draait niet meer, ik forceer maar is toch muur vast, dus weer eraf gehaald, stuk dus (zie foto).

Heeft iemand soort gelijke ervaringen met Sumo bezels (of andere) en zou het komen van het douchen of de zon, of een combinatie ervan?

Nog een vraag: bezel draait nu wel lekker eigelik (al is ie een beetje losjes, kan ik em zonder o-ring laten of heeft dat invloed op de waterdichtheid? (heb sinds gister 2 keer gedoucht ermee en lijkt in orde).

Dank alvast!

PS. Please excuse my French, Nederlands is niet mijn eerste taal.

1 like

Rubber verdroogt onder invloed van (douche)zeepresten. Omdat het rubber uitdroogt, kan het breken, zoals hier lijkt te zijn gebeurd. Dit is geen Sumo specifiek probleem.

Het ontbreken van dit rubber heeft geen invloed op de waterdichtheid van het horloge. Maarrr, je mag gerust alert zijn op de andere afdichtringen in jouw horloge, want zeep beperkt zich niet alleen tot het rubber van de bezel…

Complimenten voor jouw Nederlands :+1::+1::grin:

9 likes

Daarnaast is het aan te bevelen om iedere keer dat je de bezel los maakt he de ring weer smeert. Als er regelmatig vocht bij de lagers(bearings) kan dan kan dat op langertermijn veel schade veroorzaken. Tip is om iedere keer dat het stroef loopt en je het opent de lagers te controleren op voldoende smering en de ring te vervangen met nieuw vet.

1 like

Grappig, gisteren mijn Darth Tuna opengemaakt om schoon te maken. Viel er ook een stukje rubber uit. Snap het niet helemaal, aangezien ik m om de zoveel tijd even invet. Gelukkig had ik nog drie OEM pakkingen liggen dus heb m gelijk verwisseld.

1 like

Aangezien er twee breuken zijn lijkt het me dat de bezel de vorige keer niet goed is teruggeplaatst (rubber heeft zo te zien klem gezeten). Dat in combi met zon/hitte/draaien…

Gelukkig is het maar een rubbertje :slight_smile:

5 likes

Dank voor de tips @Tempus_Fugit. Achterstallig onderhuid dus: elke dag mee douchen = 1 keer per jaar bezel o-ring vervangen. Ik zal de andere afdichtingen ook laten vervangen. :pray::+1:

:pray::blush:

Dit :point_up:

1 like

Welke lagers ?

1 like

Voor de bezel pakking heb je een speciaal vet (silicone grease) nodig, Douchen met douchegel/zeep is slecht voor pakkingen en dan met name voor het vet wat dan weer gevolgen heeft voor de pakking. Het slechte draaien heeft te maken met het vet (droge pakking)

Edit: Deze moet je hebben (en natuurlijk een nieuwe pakking)
Je moet wel de juiste pakking kopen. Als deze iets te dik is draait het ook weer stroef.

3 likes

@Herman-Jr weer wat geleerd, ik wist niet eens dat daar speciaal vet voor was. Dank :pray::+1:

Ik vraag mij af of dit bezel o-ring systeem die regelmatig ingevet moet worden iets speciaal voor Seiko is? Zijn er duikers bezels zonder o-ring?

Geen zeep gebruiken of afwasmiddel. Dan zal het niet vaak nodig zijn.
Ik hoef het in ieder geval nooit te doen.

Bijna alle niet Seiko duikers :smile:

Ook Orient (is/was Seiko) gebruikt dit soort rubbers. Maar over het algemeen zie je bij duikers van Zwitserse, Russische en Chinese makelij toch met een stalen “klemring”.

2 likes

Vervelend om te horen dat de bezel ring zo stroef draait.

Ik heb 5 verschillende Sumo’s gehad. En ik heb nog nooit dit probleem gehad.

Stroef lopen is een te kort aan smering. En ik denk, net zoals @Marco_T, dat het rubber dubbel heeft gezeten bij terugzetten bezel ring.

Gelukkig is het makkelijk te fixen, succes en veel draagezier :+1:t2:

1 like

En gewoon van elke dag naar eens per week of maand douchen met je horloge helpt ook. Dan douche je de rest van de keren gewoon zonder.

douchen met je horloge om ?
Je houd toch ook niet je bril op tijdens het douchen?
Lekker boenen op je naakte huid.

Het is een duiker hé :wink:

Maar OT

Siliconenvet en dat kun je gewoon kopen, hoeft niet speciaal van Seiko te zijn. Ik gebruik deze voor alle afdichtingen bijvoorbeeld voor de o-ringen van mijn zaklamp e.d.

Dus nieuwe o-ring kopen die geschikt is voor je bezel, licht invetten en geen klodders. Zorg dat de ring gewoon helemaal in het vet zit en als je weer merkt dat wat stroever gaat even het rubber goed schoonmaken en weer invetten. Of preventief om de paar maanden dan blijft dat rubber jaren lang goed.

1 like