Seiko Sumo loopt te langzaam, advies gevraagd

Sinds vorig jaar Augustus ben ik de trotste eigenaar van een Seiko Sumo (SBDC003), gekocht bij Popma & Popma. Echt een prachtig horloge dat ik met veel plezier draag. In het horloge zit een 6R15 uurwerk en deze staat bekend als een prima automaat.

Helaas liep die van mij al snel flink achter (30 a 40 seconden per dag), dus daarom is het horloge in September terug gegaan naar de juwelier en daar is hij (opnieuw) afgeregeld (prima service!). Vervolgens liep de Sumo de eerste maanden prima (enkele seconden per dag achter), maar inmiddels zit ik helaas weer op ~30 seconden per dag achter. Als ik het horloge helemaal opwind en vervolgens niet draag loopt het zelf 2 minuten achter na 40 uur (reserve ~50 uur). De Sumo 's nachts in verschillende standen op het nachtkastje leggen biedt geen soelaas.

Wat kan ik nu het beste doen? Opnieuw terug naar de verkoper? Of kan ik het horloge beter naar Seiko opsturen (zit nog garantie op)? Ik heb het idee dat er iets mis is met het uurwerk.

Ik zou gewoon nog een keer naar Popma & Popma gaan, die kunnen hem altijd nog opsturen naar Seiko. Wanneer jij hem zelf opstuurt zijn de verzendkosten volgensmij voor jouw rekening, wannneer je hem naar Popma brengt zouden de verzendkosten in pricipe door Popma betaalt moeten worden.

Hoi,

Ik heb de SBDC 001 in het zwart, dezelfde uitvoering dus.

Mijn klokkie loopt letterlijk perfect op tijd. Het 6R15 uurwerk is een zeer goed werkpaard.
Heb hem nu een week elke dag om en verleden week exact gelijk met de radio controlled gezet.
Nu na zeven dagen dragen en 's nachts op de rug op het nachtkastje is de afwijking 0 seconden , wat hij overdag te langzaam loopt hersteld hij in de nacht weer. Dat is ongeveer 1,5 seconden bij dragen echt ik lig in een deuk zo secuur deze Seiko loopt, dus het kan wel. succes!

Aangezien je garantie hebt gewoon terugsturen. Afregelen is eigenlijk nooit een echte oplossing, het kan zomaar dat het uurwerk niet goed gesmeerd of vuil is.

1 like

Zal zelf ook bij de juwelier aankloppen, dat is seiko iets trager loopt is vrij normaal maar de waardes die jij aangeeft gaan wat ver.

Leg je je horloge in de buurt van elektrische apparatuur of in de buurt van je telefoon? Misschien is het horloge hierdoor gemagnetiseerd?

Voor de rest sluit ik me bij de andere berichten aan.

Dan gaat hij juist sneller :wink:.

1 like

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik zal contact zoeken met Popma & Popma en zien wat zij willen/kunnen doen.

@Puringa, alleen mijn telefoon ligt er naast
@Bigrosa, fijn dat die van jou zo super loopt!

1 like

Mogelijk heb je pech en heeft je 6r15 een probleem met de balans. Dit is een vaker voorkomend 6r15/7s26/4r36 issue. Afregelen helpt niet. Maak gebruik van de Seiko garantie. Ze zullen zeer waarschijnlijk een andere balans monteren.
Hier meer:

Je hebt geen zichtbodem dus je kunt de letter achter “6r15” niet aflezen, maar kun je hier even kijken wat je bouwjaar is:
http://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm?ckattempt=1

1 like

Mja, bedacht ik me ook naderhand :sweat_smile:

Maar knap balen dat de Sumo niet maar behoren werkt! Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

@Hieronimus, het bouwjaar is February 2005,2015 ?

http://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm?se=520745&mv=6R15

Een week is nog wel wat kort hoor, de datumschijf is nog niet eens rondgeweest! Monitor dit een maand of 2.
UEKAZ om een populaire afko te gebruiken maar ik vermoed dat je horloge binnenkort dagelijks iets meer gaat achterlopen. Hopelijk maar een paar seconden maar als je pech hebt kan het inlopen tot 15 seconden of zo per dag schelen.

Dan heb je een C revisie (6R15C). Er is nu een D revisie, maar mij is nog niet duidelijk of de balans bij die update is gewijzigd. Er circuleren vreemd genoeg statements van Seiko uit dat dit niet het geval is, maar ik weet niet hoe goed geĂŻnformeerd de betrokken Seiko medewerker was.

1 like

Mijn klokje is van 2015 en is zeker al ingelopen, heb hem 6 maanden geleden overgenomen van ook een Seiko liefhebber. Werkelijk een prettige metgezel deze Seiko Sumo. Draagt heerlijk, goede kwaliteit voor een zacht en prettige prijsje. :+1:

1 like

@Ermo
Waarschijnlijk een ‘maandagmorgen’ uurwerk, dat komt wel eens voor.
Beste remedie is onder garantie het gehele uurwerk laten vervangen.
Of, beter nog het hele horloge want als het open is geweest is de WR
rating niet meer gegarandeerd.

De specificaties die Seiko opgeeft voor de 6R15 is een verschil kleiner dan -15 of +25 seconde per dag. En daar mee neemt Seiko het vrij ruim om zichzelf mee in te dekken.
Als jouw uurwerk niet voldoet aan die specificaties, ook niet nadat het door P&P is afgesteld, dan is het (helaas) dus gewoon niet in orde. Al is het maar een stofje dat in een smeerpunt het mechaniek afremt, of iets dergelijks. (ik verzin ook maar wat)
Ik zou er niet nog eens een paar maanden mee lopen om het aan te kijken. Niet goed is niet goed, en dat is waarvoor garantie dient.

Dat kan allemaal. Maar waarom zou hij de 6r15 ziekte niet hebben? Ik zou hem wel eens aan een timegrapher willen zien.

Dat zou er van af hangen er van af wat Seiko er mee doet, ik ben er nog steeds niet achter of ze bij een reparatie een (effectief!) gemodificeerde balans+anker plaatsen of niet. In het eerste geval zou het probleem definitief opgelost moeten zijn, in het tweede geval kan het terugkomen.

Op mijn werkbriefje van SSC (Seiko Service Centre) stond niets over de verrichte werkzaamheden aan het kaliber. Wel dat alle pakkingen zijn vervangen en dat er een druktest is verricht. Daar zit ook (weer verlengde) garantie op.
Mijn SARB had wat kennelijk vaker voorkomt. Na 11 maanden zéér precies lopen (om de nul per maand met af en toe snachts een andere positie) ging hij steeds trager lopen. Toen hij 1 tot 2 minuten per dag achterliep ingestuurd.

Top, ik dacht dat je 'm nieuw om de pols had hangen. Spot on is fijn, dat genoegen heb ik nog niet mogen hebben.

1 like

Het hele horloge vervangen zal lastig worden, deze Blumo (SBDC003) is niet meer leverbaar :slightly_frowning_face: