Seiko sun019 kapot na valpartij met fiets. Waar repareren?

Hallo allemaal. Even voorstellen. Mijn naam is Hans. Als Seiko liefhebber volg ik dit forum al geruime tijd. Zelf ben ik sinds 5 maanden de troste eigenaar van de sun019. Deze week had ik de pech om met mijn fiets hard onderuit te gaan (herfstblaadjes) Gevolg, kleding en hand kapot. Maar veel erger is dat ook mijn Seiko de klap niet heeft overleefd!
Het glas is nog heel. Maar de bezel de kast zijn echt helemaal aan gort. :cry:
Ik ben ermee naar de juwelier geweest voor een offerte voor reparatie.
Daar werd mij verteld dat de kast volledig vervangen moet worden. Kosten: € 333,=!
Helaas ben ik hiervoor niet verzekerd.
Ik vind het echt een bak geld voor een horloge wat ik 5 maanden geleden voor € 650,= heb gekocht.
Is dit nog wel de investering waard? En is er misschien een goedkoper adres om dit te laten repareren?
Hoor graag jullie mening!

3 likes

Geeft het horloge wel veel karakter…

Tot zover mijn zinloze bijdrage. Succes met de reparatie.

1 like

Volgens mij kan je voor 330 euro gewoon een nieuwe kopen. :thinking:

1 like

Das vervelend man, maar is niet op te lossen door bezel te vervangen en beschadigingen kast bij te werken… of is er iets gebogen aan de kast, is moeilijk te zien op de foto… en glas vervangen uiteraard :smile:

1 like

Wat ik zou doen, een nieuwe bezel kopen. Kost ongeveer 75 euro.

Dan zou ik kiezen, deze houden met de nieuwe bezel en gekraste kast. Of die voor een (zacht prijsje) verkopen en een nieuwe kopen. Dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan de reparatie van 330 euro.

3 likes

335 Euro
https://www.ebay.com/p/Seiko-Sun019-Prospex-Kinetic-GMT-Diver-Black-Dial-Stainless-Steel-Watch/691353108

Dat is wel een goed idee. Ik zal eens navragen wat het kost om alleen de bezel te laten vervangen. Ben zelf helaas niet handig genoeg om dit zelf te doen.

De kast is volgens mij niet verbogen Steve. Maar er zijn wel behoorlijk wat happen uit. Het asfalt was hard:smirk:

Dat klikt als een flinke valpartij. Grappig dat je de schade aan je Seiko erger vindt dan aan je hand. Ik heb liever een deuk in mijn horloge dan een kras op mijn vingers.

Als ik de tips hierboven lees, kun je voor het reparatiebedrag een nieuwe Seiko kopen.

En in ā€˜t vervolg wat voorzichtiger sturen dan.

Bedankt voor de tip! Is inderdaad net zo duur als reparatie.

Ik zie zelfs dat ze shrouds verkopen. Dan kan je dus ook de gekraste shroud vervangen.

650? Wow. Da’s zelfs meer dan op Bol.com. Ik zou de raad van pdr41 niet opvolgen zonder met inklaring, btw en handling kosten te rekenen: 323 * 1.25 = 404 Euro.

Bezeltje van 75 Euro scoren gaat je nog steeds geen geld opleveren voor verkoop bij grote schade aan de kast. Dit is een typisch geval van jammer.

Als het een ƩƩnzijdig ongeluk was en er dus niemand een WA-verzekering in gang kan zetten, houdt het gewoon op.

Kast is oke waarschijnlijk, alleen de shroud is is beschadigd. Dan koop je voor 175 euro een shourd en een kast en laat je die voor 25 euro voor een horlogemaker vervangen en kom je op 200 euro uit voor de reparatie. :thinking:

1 like

Dan probeert z’n juwelier 'm te tillen door te roepen dat de kast kaduuk is?

Hoe dan ook heb je met 75 Euro voor een bezel inlay en 99 Euro voor een Shroud misschien eens vijf tientjes nodig om ze te plaatsen, da’s 225 Euro. Minder dan 333 in ieder geval.

EDIT: Of 25 doekoe inderdaad. :slight_smile: Daar las ik overheen. :slight_smile:

Nee ik denk dat dat geen opzet is. Waarschijnlijk weet die juwelier niet precies hoe het zit met die shroud en kast :wink: Dat is natuurlijk een vrij bijzondere constructie.

Volgens de juwelier, een seiko-dealer, heeft seiko allerlei ā€œreparatiesetjesā€ en valt dit daar onder.
Ze boden ook aan alleen de bezel te laten vervangen voor € 105,=.
Het advies was om de hele kast, incl. glas en bezel, te vervangen voor € 333,=.

Uit jullie reactie maak ik op dat het dus goedkoper zou moeten kunnen door alleen de shroud en de bezel te laten vervangen.
En anders een ander kopen.

Ik weet niet hoe het glas is en of dat ook vervangen moet worden? Hoe minder je vervangt hoe goedkoper dat is natuurlijk.

Klopt! Ik ga morgen maar even overleggen met de seiko dealer of ze alleen de bezel en shroud kunnen vervangen en wat dat kost.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal later nog laten weten wat ik nou uiteindelijk heb gedaan.

4 likes