Seiko Sweeping Second mysterie - 5S42 & 5S21

Misschien moet je even Google’en op batterij capaciteiten en chemie eigenschappen als je meer wilt weten. Daar is zeer uitgebreide informatie over te vinden.

Kort antwoord: NEE, toen het zilver uit de batterijen werd verbannen ging de capaciteit omlaag. Nu lijkt het of de capaciteit weer op het oude niveau is maar dat is schijn. De ontladingscurve van zilver chemie batterijen is langer stabieler dan ‘moderne’ chemie.

1 like

Aha, ok helder, dank. Zo goed goed zit ik niet in de batterijen kennis.
De enige ervaring die ik heb met batterijtjes zijn het vervangen van wat ‘capacitors’ uit oude Seiko Kinetics. Daarbij merk ik dus dat de uurwerkjes die vroeger ongeveer een paar dagen draaide op een volle lading, dat diezelfde uurwerkjes tegenwoordig vlot een paar maanden blijven lopen.

Vanaf 3

Hier gewoon bij 1Hz maar wel messcherp boven de markers.
Zo’n snaarstrakke quartz secondenwijzer is véél lekkerder dan het onbeholpen gestrompel van zo’n triest mechanisch wijzertje.
Dat is gewoon zielig.

En bedankt. Wil 'm nu ook… :blush:

2 likes

Tja, als je het horloge op de kop moeten houden om de secondenwijzer precies op de 12 marker te krijgen …. :slight_smile:

Ik snap wat je bedoeld. Die ‘exactheid’ elke seconde heeft iets, iets technisch, iets Duits. Nou ja bij mij dan. Mijn Chronomaster, Oceanus en Astrons pak ik toch wel vaak uit de kist om die reden.

2 likes

Pecies dit.
En dan zestig maal per minuut, iedere minuut, dag in dag uit, jaar in jaar uit…
En dan ook nog als bonus een perpetual calendar!

1 like

In de condensator techniek is wel veel verbetering gekomen de afgelopen 30 jaar. Principe is niet anders maar productiemethoden hebben voor vebetering gezorgd. Als je een huidige goud condensator maat vergelijkt met eentje van 25 jaar geleden dan zie je een enorm verschil. Anders gezegd: in dezelfde inhoud zit nu veel meer capaciteit.

Maar zoals je zegt, batterijen zijn een ander verhaal.

2 likes

Ik denk dat vrouwen een stuk beter bezig zijn met horloges dan mannen. Mijn vrouw bijvoorbeeld heeft een kistje vol horloges die op 1 na allemaal quarz zijn. De uitzondering, een Rolex maar liefst, draagt ze nooit … “stom ding, heb geen zin om dat elke keer op te winden en op tijd te zetten met die priegel kroon”.

Maar ja de meerderheid, zeker hier op HF, wil mechanisch. En de keuze is nou niet bepaald reuze op quartz gebied :rage:

1 like

Vanaf 3 tikken/sec. Nou dan kom je prima weg met bijvoorbeeld de SEIKO VH3 serie. Die doen 4 tikken per seconde. En super betaalbaar. Escapement Time maakt een super mooie voor onder de 100 euro die lijkt op een King Seiko uit 1970.

Filmpje

1 like

Wat een prachtding die Seiko, ga het in de gaten houden om er eentje uit Japan op te halen. Zag al wel een gouden in mooie staat staan maar wacht denk ik toch even af om een stalen (zoals de eerste video) te nemen!

1 like

Ook een interessante om naar te kijken. Dank voor de tips en informatie!

Ziet er niet verkeerd uit!

King seiko uit China. Maar die mechaquartz en hogere tik quartzen vind ik zelf iig wel interessant.

1 like

Nog meer tikjes vind je bij de Bulova Precisionist: 16 tikkken per seconde en een afwijking van max 10 seconden per jaar.

Filmpje

Ik heb er eentje te koop (96B158) voor wie interesse heeft.

3 likes

Heb nu al een tijdje voor mij en mijn vrouw de 5s21-7a10 (met pulse count dial) en de dolce 5s21-6010.

Heerlijke sweeping seconds.

1 like