Seiko Sweeping Second mysterie - 5S42 & 5S21

Een hypnotiserende en rustgevende secondewijzer die je doet nadenken over hoe de tijd op deze mooie aardbol rustig op de achtergrond zijn gang gaat - ongeacht alle gebeurtenissen om ons heen.

De sweeping second heb ik altijd fascinerend gevonden. Vooral de techniek erachter is een leuk onderwerp om je in te verdiepen.

De meeste van ons kennen natuurlijk al de stemvork calibers en de machtige Grand Seiko 9R Spring Drive movement.
Maar ik ben over een Seiko sweeping second movement gestruikeld dat een een mysterie is - ja, zelfs online is er erg weinig over te vinden.

Het betreft de Seiko 5S42 & 5S21. Uit de summiere informatie van een aantal websites and reddit threads heb ik gevonden dat dit quartz (!!!) movements zijn die maar een paar jaar (eind jaren 80) zijn gebruikt. Voornamelijk in de Majesta serie. Ik heb echter de 5S21 ook gezien in de Dolce & Spirit horloges van Seiko.

Wie kan mij meer vertellen over dit caliber of wie heeft horloges met deze movements?
Hoe kan dit een Quartz movement zijn? Welke magie wordt er gebruikt (witte of zwarte)?

Ik tag @koekoek en @Fate_Amenable_To_Change alvast, want die hebben sterke Seiko kennis.

Voor diegene waarvoor dit ook allemaal nieuw is - een hypnotiserend filmpje van YT.

Alvast dank voor jullie input!

9 likes

Ik gok maar even, maar misschien ies vergelijkbaar met de 262 kHz horloges van Bulova?

3 likes

Volgens mij hadden deze modellen een normale (lage beats) quartz, maar met een vloeibare rem als onderdeel die de beweging omzet in een vloeiende beweging.

4 likes

Cool spul!

1 like

Ik vraag me ook af waarom Seiko er na een jaar of 4 mee is gestopt?
Was dit misschien een voorloper van de Spring Drive? Lijkt me niet, want dit is een Quartz movement.

Zoveel vragen met zo weinig info. Ik ben echt benieuwd of iemand er eentje heeft.
Ik heb nu al een kleine obsessie ontwikkeld om er eentje te vinden in mooie staat.

Waarschijnlijk door het extra energiegebruik te korte batterij duur.

2 likes

Seems leggit - heb dit nog gevonden.

The way they achieved the smooth sweep was quite clever, using a “viscosity gear” and some other components. Apparently servicing these/adjusting them to have a perfect sweep was quite challenging. Also, the battery lifetime wasn’t all that great. For what I recall, people would get a little over a year on a cell.

Hier mijn Tissot PR 516 GL electronic met een vergelijkbaar uurwerk…

5 likes

Ik denk dat dit toch een ander movement is. Dit lijkt meer een hybride horloge dan de 5S21 of 5S42.

Hier onder nog een aantal links met een service filmpje van de 5S21 en parts manual.

De Seiko movement is ook echt een smooth second. De beweging van de secondehand lijkt heel erg op de spring drive.

Zelf heb ik een Bulova Accutron en Omega f300hz, maar zelfs deze lopen niet zo smooth als deze Seiko movements.

Die Tissot is echt mooi! Zijn dat opgelegde blokjes als hour markers?

1 like

Dat is inderdaad een electric uurwerk, uit de tijd voor de accutron/stemvork uurwerken en quartz.

Electrics hebben een normale balans maar wordt wel met een balans voort bewogen net zoals bij een mechanisch horloge.

1 like

Ik vind het ook echt een prachtig ding… Ja, transparante markers, met lumen eronder… Dat is gaaf. Alleen niet zo sterk meer. En die vloeiende secondewijzer… Erg tof horloge…

2 likes

Ik kan maar weinig vinden over deze uurwerken. Het ziet er wel prachtig uit, en bijzondere techniek:

https://haq.watch/Dolce%205S.html

https://haq.watch/Majesta%205S42.html

1 like

Ik heb deze: SEIKO 5S42-5A00 MAJESTA uit 1990. Laat je niet gek maken over speculaties batterij levensduur. Loopt gewoon 3 jaar op een batterij, wat normaal is voor een quartz uurwerk uit die tijd.

Waarom Seiko er mee gestopt is weet ik niet. Zou zo maar eens kunnen dat de markt er niet bij stond te juichen. Wat niet belangrijk gevonden wordt door de markt is voor Seiko vaak een reden om te stoppen gegeven de extra kosten van fabricage uurwerk.

Filmpje uit de losse hand/pols:

Deze uurwerk zijn overigens prima te service’en. Ik heb er al jaren geen meer gezien voor service helaas.

High Accuracy 196 kHz quartz crystal oscillator and ‘ticks’ four times per second. A viscous dampener smooths the ticks out into a continuous glide.

“This watch special features is second hand. Second hand is working as SWEEP SECOND, looks like SEIKO SPRING DRIVE’s second movement. Very attractive and unusual second movement. There is absolutely no start/stop of the second hand. Uses 1/4 step second step motor that drives the train thru a spiral spring and viscous damper arrangement that smooths out the pulses so that the gear train moves continuously.”

7 likes

Heel cool!

Kan jij ze servicen?

JEIN

Onder service versta ik ook het vervangen van onderdelen waar nodig… die zijn niet meer te krijgen dus ben je aangewezen op donor uurwerk enz. Ik bedoel natuurlijk niet de pakkingen, die zijn universeel. ‘Olie verversen en doorsmeren’ is natuurlijk nog steeds mogelijk (=beperkte service).

Wat ik nog had liggen aan donors heb ik aan collega’s in Japan gegeven. Daar zijn deze uurwerken nog steeds gewild!

2 likes

Zo heb ik geen moeite met quartz.

1 like

Kan het ook zijn dat de moderne batterijen wat beter zijn geworden in vergelijking met destijds?

Bijzonder zeg! Erg leuk om te zien. Jammer dat ze dergelijke horloges niet meer maken. Qua kosten vrij interessant t.o.v. Spring Drive, zelfs als er jaarlijks een batterijwissel nodig zou zijn. Een en ander zou tegenwoordig wellicht zelfs solar-powered kunnen…​

Waar ligt de grens voor je dan?

2 tikjes per seconde, 4 tikjes, 5 tikjes, 6 tikjes, 16 tikjes (Bulova) of is alleen springdrive goed?