Seiko szsb013 spirit blue JDM - Liep veel te snel, opeens niet meer

Beste,

Ik ben erg blij met mijn alledaagse Seiko. Mijn horloge zat een week in de tas van mijn vriendin, nu pakte ik hem eergister en deed hem om. Tot mijn grote verbazing stond het horloge na een halve dag al 10 minuten te laat. Hij liep dus veel te snel. Ik in de middag rond 15:00 de klok weer gelijk gezet, zelfs 14:50 om wat speling te hebben. En in de avond liep de klok weer 20 te laat. Nu viel mij op dat de klok een paar uur later alsnog 20 minuten voor liep. Na een nacht slapen alsnog 20 minuten voor, en na het gelijk zetten van de tijd van het horloge, lijkt hij nu weer normaal te lopen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

ik zou eerder denken te langzaam?

Ze horen om de pols en niet in een tas.

2 likes

Sluitingen van damestassen hebben vaak sterke magneten, dus ik vermoed dat hij gemagnetiseerd is geraakt. De spiraal gaat dan aan elkaar kleven waardoor hij te snel gaat lopen.
Alleen waarom hij dan nu wel weer goed loopt kan ik niet helemaal verklaren :thinking:

6 likes

Misschien lag het horloge in de buurt van de magneet? Edit . Neen

2 likes

Voor de tijd in de tas zou dat inderdaad kunnen, maar dan zou hij weer goed moeten zijn gaan lopen zodra hij uit de tas gehaald werd. Maar als ik het goed lees liep hij daarna ook nog een poosje te snel :thinking:

Ja dat dus :grin:

2 likes

Zou misschien kunnen dat de spiraal nog een poosje verkleefd is blijven zitten maar op een gegeven moment door een schokje ofzo weer naar de goede vorm is teruggekeerd :thinking:

2 likes

Ja hij liep dus veel te snel, waardoor hij voor liep in tijd. Ik zette hem 14:50 terwijl het eigenlijk 15:00 was. in de avond stond mijn horlogen op 21:20 ipv 21:00.

Dus dit verschil was echt aanzienlijk. Nu loopt hij weer keurig. Het was trouwens een tas zonder magneten! Een simpele katoenen ace and tate tas.

Thanks voor de antwoorden.

1 like

Hij liep te snel. Haalde de normale tijd in.

Zat er een laptop in de tas?

Misschien heeft het er mee te maken dat mijn horloge een nacht op een opladende powerbank heeft gelegen?.. Ik heb geen idee, maar als een laptop kwaad kan, dan kan dit denk ik ook kwaad…

Ik leg hem in ieder geval niet meer op een powerbank, just to be sure.

Nooit wegleggen naast electrische/electronische apparatuur ivm magnetische velden. Ook niet op andere plekken in de buurt van magneten.

Zelfs quartz kan gaan afwijken heb ik proefondervindelijk meegemaakt door een horloge op een versterker te leggen. Probleem (sterk achterlopen) was weg nadat hij er weer af was.

1 like