Seiko te repareren?

Ik heb al jaren een prachtig seiko horloge. Ik gebruik deze tegenwoordig vooral voor vakantie, klussen of zwemmen.

Maar de laatste keer was dit horloge niet meer zo waterdicht als deze hoort te zijn. Met als gevolg condens op het glas aan de binnenkant en het horloge doet het niet meer.

Is dit het nog waard om ergens te laten repareren? Is dat erg kostbaar?

Dank jullie wel!

Als’t Quartz is, dan is het mogelijk het uurwerk, of delen ervan te vervangen… en… als het goed is… is ie met een setje nieuwe o-ringen is ie waarschijnlijk weer waterdicht…

Dank voor je snelle reactie!

Heb je enig idee aan wat voor prijs ik moet denken?

Het is inderdaad quartz.

Heb het gelukkig zelf nog nooit aan de hand gehad -met oude horloges ga ik het water niet in- maar volgens mij moet je met vocht in je horloge echt heel snel handelen. Weet niet hoe lang dit al speelt, maar ik zou er morgen mee naar de horlogemaker gaan.
Overigens is ongeveer alles te redden, maar een paar tientjes ben je al heel snel kwijt. Met een beetje pech veel meer. Het is altijd de vraag hoe belangrijke het betreffende horloge voor je is. Want veel oudere horloges zijn niet hoogstens nog een paar tientjes waard. Anders is het natuurlijk met bijzondere vintage horloges en een paar merken, die ook kapot of in onderdelen nog aardig wat opbrengen.
Anyway, succes en we horen wel hoe het verder afloopt!
Hoop dat ie nog te redden is!

Thanks Ed.

Het horloge is niet direct heel bijzonder. Ik heb er ooit iets van 1200 gulden voor betaald geloof ik, maar heb het denk ik zeker 10 jaar als het niet meer is.

Het is wel handig om te houden, maar wanneer het veel geld kost kan ik beter een keer iets nieuws kopen.

Misschien toch maar eens ergens vragen wat het kost dan.

Dit is een aparte, Kirk maar op kastdeksel.
Het is alleen de moeite waard als de wijzerplaat niet door het vocht is aangetast.
Nieuw uurwerk, pakkingen max 100 euro.
Nieuwe wijzerplaat, niet te krijgen.

Er zijn wel bedrijven die een Wijzerplaat opnieuw kunnen opmaken…

Dank je wel robbie.

Wijzerplaat is prima nog. Heb je ook een idee waar ik deze dan het beste kan laten repareren?

xanderx Schreef:

Dank je wel robbie.

Wijzerplaat is prima nog. Heb je ook een idee waar
ik deze dan het beste kan laten repareren?

Voor je het laat maken… ik heb ook wel es waterschade gehad aan elektronica. Ik zou alles zo snel mogelijk open (laten) maken, batterij/accu eruit en alles goed laten drogen. Beetje boven verwarming ofzo. Heb sommige dingen een paar dagen laten drogen. Daarna andere batterij erin en duimen. Soms kan het helpen.

't blijft wel zaak om de pakkingen te vervangen… anders zit ie zo weer vol met water…

In dat geval zou ik je afraden om dingen te drogen op de verwarming. Wat er gebeurt is dat het condens weer omgezet wordt in waterdamp (warme lucht kan immers meer vocht bevatten dan koude) waardoor het de kans krijgt om op andere (koude) plekken weer te condenseren. Het beste verwijder je het deksel en de batterij (voor deze begint te lekken door corrosie) en leg je het horloge een paar dagen in een bakje met rijst. Rijst werkt als een vochtvreter en zorgt er voor dat de waterdamp ook echt uit het horloge is. Daarna de contacten voor de batterij van het horloge voorzichtig schoonmaken. Nieuwe batterij en pakkingen plaatsen en hopen op het beste :slight_smile:

Jeffreyh1984 Schreef:

In dat geval zou ik je afraden om dingen te drogen
op de verwarming. Wat er gebeurt is dat het
condens weer omgezet wordt in waterdamp (warme
lucht kan immers meer vocht bevatten dan koude)
waardoor het de kans krijgt om op andere (koude)
plekken weer te condenseren. Het beste verwijder
je het deksel en de batterij (voor deze begint te
lekken door corrosie) en leg je het horloge een
paar dagen in een bakje met rijst. Rijst werkt als
een vochtvreter en zorgt er voor dat de waterdamp
ook echt uit het horloge is. Daarna de contacten
voor de batterij van het horloge voorzichtig
schoonmaken. Nieuwe batterij en pakkingen plaatsen
en hopen op het beste :slight_smile:

Waarempel, die ben ik helemaal vergeten, bakkie rijst (tu)
En natuurlijk pakkingen idd, anders is het dweilen met de kraan…

Zie het antwoord van Rob. Uit zijn antwoord maak ik op dat hij de weg wel weet naar een oplossing.

Als het uurwerk met de rijst-ontvochtingstruc niet meer te redden is, lijkt hij me het adres om bij aan te kloppen:) Maar dat had jij zelf natuurlijk ook al bedacht:+

Ja, ik denk dat Rob goed kan adviseren en je mogelijk kan helpen met onderdelen, maar reparaties doet hij (voor zover ik weet) niet. Dus zul je waarschijnlijk toch naar een horlogemaker moeten. Tenzij je zelf handig bent, natuurlijk.
Maar blijft belangrijk dat dat vocht zo snel mogelijk uit die kast is. Dus wel echt even iets gaan doen, zou ik zeggen.
Succes!

Tempus Fugit Schreef:

Zie het antwoord van Rob. Uit zijn antwoord maak
ik op dat hij de weg wel weet naar een oplossing.

Als het uurwerk met de rijst-ontvochtingstruc niet
meer te redden is, lijkt hij me het adres om bij
aan te kloppen:) Maar dat had jij zelf natuurlijk
ook al bedacht:+

Volgens mij zit er een 7T92 in.

Een nieuwe erin zetten en de wijzerplaat en wijzers terugzetten, en wat pakkingen vervangen lukt mij wel :slight_smile:
Mag niet de naam repararen hebben.

Bij het modden doe ik niets anders.

Heren dank voor jullie reacties.

Ik ga even kijken of ik er zelf wat mee kan. Maar ik vermoed dat ik hem toch ergens moet laten maken. Ben zelf niet heel handig met het repareren van horloges en heb ook geen gereedschap.

In dat geval zou ik 'm lekker naar Rob/Monsterwatches opsturen. Krijg je geen spijt van!

Het is de SHW013.
Kostte origineel inderdaad een hoop centjes.
7T52 uurwerk, als die stuk is heb je pech; is niet meer te krijgen.

Voor de rest zijn de wijzerplaat, wijzers en pakkingen te bestellen.
Reparatie kan dus gemakkelijk als het uurwerk het nog doet.

robbie409 Schreef:

Het is de SHW013.
Kostte origineel inderdaad een hoop centjes.
7T52 uurwerk, als die stuk is heb je pech; is niet
meer te krijgen.

Voor de rest zijn de wijzerplaat, wijzers en
pakkingen te bestellen.
Reparatie kan dus gemakkelijk als het uurwerk het
nog doet.

is er geen uuwerk waarop de onderdelen zouden passen?

Oei, dat is een uurwerk met 1/100 seconde chronograaf, ik zie er ééntje op Ebay staan voor 174 euro :frowning: Dat is inderdaad een nogal bijzonder uurwerk, zeldzaam (ik heb twee Seiko’s met de 7t59, ook zo’n 1/100 chronograaf)