Vintage Seiko is populair omdat het er leuk uit ziet (er is haast voor elk wat wils), het is redelijk goede kwaliteit, de modellen zijn over het algemeen origineel, de uurwerken zijn zelfs manufactuur en de prijs is laag (vergeleken met alle andere merken geeft een vintage Seiko de beste prijs/kwaliteit verhouding).
Bovenstaande is niet bedoeld om over te discussieren (maar ga alsjeblieft je gang als je daartoe aandrang voelt), het is mijn mening (vandaar imho, oftewel “in my humble opinion”). Nu vraag ik mij af of er een tegenhanger is die in de buurt komt op al de bovengenoemde aspecten? Citizen is leuk maar komt niet in de buurt behalve qua prijs, Omega komt in de buurt maar valt af door de prijs, ik zou het zelf echt niet weten. Wat vinden jullie?
Ik vraag me af waarom je citizen niet in de buurt vindt komen van seiko. Dat vind ik eigenlijk (de mechanische dan) een prima alternatief. Nu moet ik toegeven dat ik geen van beide heb (uitgezonderd een monster) maar ik kom vaker in de verleiding door een mechanische citizen dan een seiko.
Verder vind ik eigenlijk de meeste seiko’s die hier voorbijkomen in de youngtimer categorie vallen dan in de vintage maar dat is mischien persoonlijk…
Seiko heeft zoveel verschillende modellen en kwaliteit, en een paar echte klasssiekers, die zich kunnen meten met de veel duurdere merken, dat het voor de kleine beurs ook leuk maakt.
Je wordt toch gewoon blij als je dit anno 2009 gewoon nog kunt verwerven?
Al ben ik ook zeer tevreden met een citizen zoals deze, volmaakt zijn ze geen van beide, maar dat hoeft van mij ook niet als beginnend verzamelaar, goed werkend en goed draagbaar komt eerst.
als ik niet zo verknocht zou zijn aan Seiko, zou ik jaren '70 chrono’s gaan verzamelen. de goedkopere plakmerken/verdwenen merken dan, die je rond 100 EUR kunt scoren.
niet zozeer een merk dus, maar een type rond een tijdsperiode.
misschien vallen de russen zoals poljot/sturmanski in de merk-tegenhanger categorie?
Tja, ook ik denk dat juist een Citizen haast of helemaal gelijk staat aan Seiko.
Hier zijn de 5jes erg in trek, maar ik kan mij nog herinneren dat in mijn vaarperiode alle duikers voorkeur hadden voor Citizen.
Duikers, quartz of automaat, en ook de eco drive en de kinetic hebben wat gemeen, en misschien de eco drive wel een voordeel ivm reserve.
Verder ken jij denk ik meer merken en horloges dan ik ooit zal leren kennen, maar denk dat alle andere merken wel net zo leuk en goed kunnen zijn, maar gewoon veel minder modellen hebben.
Casio heeft erg veel modellen, en de techniek van Citizen.
Mooie horloges en goed ook, maar goedkoop, en dat merk je ergens aan, vaak de kast en/of de band.
Deze worden dan ook wat gemakkelijker omgehouden met zwaarder werk, en diuus houd je minder vintage horloges over.
Hangt er vanaf wat je mooi vindt he… ik ben helemaal gek op vintage Rado vanaf 1957 ( vanaf dan het bekende draaiende anker logo )
Ik ben heb soms het gevoel dat enkel seiko’s " de moeite" ( want die bieden veel waarde voor hun geld ) zijn voor sommige mensen…
Maar mensen zijn kuddedieren he we willen altijd wat een ander wilt… er zijn zulke echt waanzinnig mooie Zodiac divers… Maar die zie ik hier zelden aan bod komen…
Ik heb verschillende Citizen Promasters gehad (alleen automaten), ik heb er nog steeds een als “ultimate klushorloge”. Maar je voelt dat de kwaliteit iets minder is. Het staal, de lunet, de inlay, de kroon, het is net niet “dat”. Ook de “gewone” vintage modellen zijn kwalitatief minder. Het enige dat beter is is de prijs, een Promaster krijg je gebruikt voor 5 tientjes. Dit hele verhaal natuurlijk weer imho.
Dat is lastig. Ook Seiko heeft modellen die wat gewoontjes zijn, ook qua techniek. Vooral de laatste tijd gaan ze echter met de duurdere lijnen vooral wel erg rap richting prijs en kwaliteit de dure zwitserse merken. Ik ben het wel met je eens dat Seiko zo’n beetje de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft. EN je hebt altijd een manufactuur… ;). Ik moet toegeven, ik ben ook een Seiko fan :)-D
Orient is ook goed, maar zeker vroeger heeft die ook wel prullen gemaakt (penankertjes).
Misschien Oris (afgezien van de marketing)?
En anders: misschien moeten we maar geen tegenhanger zoeken :# .