Seiko, To Be or not to Be

Beste Horloge Vrienden.

Het overkomt mij vaak dat mensen welke mijn horloge zien, eerst geinteresseerd lijken te zijn door, kleur, afwerking, of wat dan ook maar direct afhaken als ze vragen of zien dat het een Seiko is?

Natuurlijk heeft elke prijsrange zijn kwaliteiten en een Patek Philippe is geen Seiko of vice Versa.

Voor mij is een horloge de samenkomst tussen techniek en ontwerp, functionele Schoonheid noem ik dat.

Natuurlijk ben ik trots om een mooi horloge te dragen al loop ik daar zeker niet te koop mee door in de winter overhemden met korte mouwen te dragen :wink:

Voor mij is Seiko de samenkomst van schoonheid en Techniek en waardeer dit merk erg.

Herkennen jullie je in mijn Seiko epos?
Graag deze post niet hijacken zoals onlangs :frowning:

18 likes

Daar zou ik me weinig zorgen over maken. Seiko staat bij het plebs zonder horlogekennis bekend als een goedkoop merk, doordat ze veel verkopen in het lage prijssegment. Laat ze maar in de waan, en lekker genieten van je mooie Seiko met shippo emaille wijzerplaat. :+1:

7 likes

Threadjack

3 likes

Geen interesse om over het horloge te praten.

Ik lees het nu, klinkt idd raar. ik bedoel dat vrienden, collega’s niet verder doorgaan op het horloge zodra zij weten dat het een Seiko is.
Dit terwijl ze zelf een opmerking hebben gemaakt over het horloge.

2 likes

Hoe bedoel je?

Hmm ik vind veel Seiko’s qua uurwerk en techniek achterlopen op wat je zou verwachten in de desbetreffende prijsklasses. Seiko heeft met de recente prijsverhogingen danwel de uurwerken gedowngrade in de horloges of de horloges met een zelfde uurwerk 1 of 2 prijsklasses hoger er in gezet. Dus ik vind dat de balans bij Seiko dikwijls nog een beetje zoek is.

5 likes

Koekoek, daar kan ik mij een beetje in vinden.
De uurwerken zijn redelijk tot goed maar kunnen idd beter.
Wel toont Seiko lef met de ontwerpen en prachtige kleuren.

1 like

Ik ben ook niet onder de indruk van een 2824 uurwerk in een horloge boven de 1000 euro hoor.

7 likes

Maar daar zijn wel verschillende “grades” in met verschillende accuratesse. Maar het klopt dat er ook andere merken zijn die de focus minder op het uurwerk leggen maar meer op andere dingen.

Dat ondermeer. Daarom vind ik het wel een beetje jammer dat de uurwerken daar wat op achter lopen. De balans is er niet helemaal meer soms.

1 like

Officieel misschien, maar mijn ervaring met Seiko uurwerken is dat ze zeer accuraat zijn. Dit merk is ruim meer dan een eeuw oud, en zeer ervaren met eigen uurwerken.

1 like

Ik vind dat de balans zoek is bij meerdere ‘merken’ :wink:

6 likes

Orient zou het nieuwe Seiko kunnen worden! Soms is dat nu al het geval, vind ik.

4 likes

Hier sta je al 3-0 voor in de 92e minuut ten opzichte van mij.

BAM!!! 4-0!!! Gewoon omdat het kan.

Tel je zegeningen. Bij mij lijkt niemand het te zien, laat staan dat ik mensen in mijn directe omgeving heb die het ook maar iets zou interesseren als er een AP, PP of noem eens wat aan m’n pols zou hangen.
Als ze er al naar vragen is het om te achterhalen hoe laat het is, maar zelfs dat komt vandaag de dag nauwelijks nog voor.

11 likes

De accuratesse is een kwestie van afregelen. Een standaard 2824 kan net zo accuraat worden afgeregeld als een top grade.

1 like

Een top grade heeft een andere balansveer dan een standaard :wink: Een Seiko is natuurlijk ook wel af te regelen maar het is apart als een 1500 euro horloge + 25 seconden per dag loopt vanuit de winkel.

2 likes

Hahahaha… Zo heb ik een idioot van een collega die eerst riep dat ie m’n Grand Seiko met 44GS kast prachtig vond, 'm nader bekeek en toen schamper vroeg “oh, is dat met een batterijtje?” :slight_smile:

Ja, ik vind Seiko cool, en ja, er zijn mensen die er niets van moeten hebben. Prima, toch?

7 likes

Herken het wel, maar kan me er niet druk om maken.

2 likes

99,999% van de mensen die ik tegen kom hebben niets met horloges, welk merk dan ook.

8 likes

Maar heeft echt niet sec daardoor een betere accuratesse. Seiko’s zijn wel vaker niet zo goed afgeregeld af fabriek

Seiko, en nog een aantal japanse merken, maken alles zelf. Dit in tegenstelling tot een heleboel zwitserse merken die dit wel roepen maar niet waarmaken. Het design van japanse merken vind ik niet altijd top. Wat er de laatste tijd aan japanse horloges op de markt komt verdient zeker te worden gedragen met een opgestroopte mouw. Degenen die dit niet kunnen waarderen zouden zich wellicht eens kunnen verdiepen in de anders dan zwitserse horloge industrie.
N.b. Ik heb zwitserse, japanse en duitse horloges.

6 likes