Hoopte eigenlijk ergens in een goed overzicht het verschil te kunnen lezen/zien zowel qua uiterlijk als uurwerk.
Hoe kan je het verschil herkennen. En kan je bij beide de schroud of protector verwijderen of aanpassen.
De SRPA81 noemt men een baby tuna. En de marinemaster SBDX011 een tuna.
Begrijp het verschil in prijs, materiaal, diepte en uurwerk maar in echte grote lijnen qua maat of uiterlijk niet.
Volgens mij is zelfs de diameter van de SRPA81 groter (52mm)
De “echte” Tuna is 300m tot 1000m WR en lugless, de Baby Tuna is 200m WR.
“echte” Tuna’s zie je ook vaak in quartz modellen, terwijl de Baby Tunas zijn over het algemeen met 4r36 uurwerk uitgerust. Als je een automatische Tuna treft, dan heeft ie een hoogwaardiger uurwerk, zoals bijvoorbeeld de Emperor Tuna die een 8L35 uurwerk uit de GS lijn heeft.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat Baby Tuna’s gewoon shrouded Monsters zijn, terwijl de titanium kasten uit één deel van de propere Tuna’s hoogwaardiger zijn, vandaar ook de 300m tot 1000m WR.
Hoe dan ook, aan een Baby Tuna kun je je geen buil vallen. Het blijven tanks, gebouwd om 20 jaar probleemloos allerlei narigheid mee te maken. Dat kan een echte Tuna ook, maar dan voor veel meer geld.
Er zit inderdaad een wereld van verschil tussen de twee horloges. De Baby Tuna met de Tuna te vergelijken is een beetje hetzelfde als een SKX met een MM300 te vergelijken. De Tuna is in mijn ogen toch wel het ultieme beater horloge.
De SBDX011 heeft een hoogte van 17.4mm, dus is ie dik genoeg om de koosnaam hockey puck te krijgen. Voor mijn smaak is ie als beater te groot. En ondanks het gebruik van Titanium weegt hij een forse 150 gram.
Buiten dat vind ik 2500 Euro een smak geld voor een beater. Ik zou eerder een SKXje als beater nemen omdat het me dan niet zou boeien of dat ding daadwerkelijk een paar klappen zou krijgen.
Als je dan een duurdere beater zou willen hebben, zou ik twee andere horloges op de korrel hebben. De eerste is de SBDC007 Shogun. Hier een interessant artikel van een man die er een jaar mee rondliep alvorens 'm te reviewen:
De Shogun is platter, lichter, kleiner, onverwoestbaar sterk en slechts 900-1100 Euro.
Als tweede zou ik naar een Sinn 856 kijken. Waar de Shogun en Tuna Diashield coating hebben, heeft de Sinn z’n Tegiment coating. De Sinn is ook 200m WR, maar heeft ook een 80,000 A/m anti-magneet kast, is maar 11mm dik en weegt maar 70 gram. Die kost alweer 1490 Euro, maar is ook onverwoestbaar en zeer, zeer veelzijdig:
En je kunt van de Tuna zeggen wat je wilt, maar dat ding is alleen met een wetsuit of kapotte jeans & t-shirt te dragen. Veelzijdig is ie niet.
Ik doel dan met name op de quartz versies, de meeste Tuna’s zijn immers ook uitgerust met een quartz. Die zijn lichter en en hoop goedkoper. Daarnaast is quartz veel schokbestendiger dan en mechanisch horloge en daarom uitermate geschikt als beater.
Daar heb je een punt, de SBBN033 is 2.7mm dunner met z’n 14.7mm dikte, en weegt dan iets minder (125 gram), en met 48mm diameter is ie ook wat christelijker van maat. En inderdaad zo’n 1000 Euro, na import belasting.
Evengoed niet bijster veelzijdig. Je hebt nog steeds een enorme lompe, opvallende vrijetijdsklok om de pols. And I mean that in the best of ways.