Seiko Turtle, schroefkroon

Ik heb al een tijdje een Seiko Turtle (SRPR93) en hoewel ik het een fijn horloge vind EN de uitlijning van mijn exemplaar helemaal in orde is, wordt ik gek van de schroefdraad van de kroon.
De kroon vast schroeven gaat ‘niet bepaald soepel’, is dat een bekend probleempje?
Ik heb het al iets beter gekregen door wat vlosdraad door het schroefdraad te trekken, maar het schroeft allemaal niet zo lekker/soepel.

Is die schroefdraad niet naar zijn grootje door cross threading?

Ik heb er twee gehad. Maar dit probleem nooit ervaren…
Heb je 'm al lang? Of zit er misschien nog garantie op? Anders toch even langs de horlogemaker. Succes!

Nope, is al stroef sinds hij nieuw uit de doos kwam, maar toen dacht ik ’ dat zal wel zo horen’.
Schroefdraad ‘werkt’ wel, maar het gaat stroef en gewoon niet erg soepel.
Tja, ik had hem natuurlijk terug kunnen sturen, maar dat heb ik niet gedaan :thinking:

Ik ga volgende week ff met m’n Ebel naar Timefix, dus zal ik gelijk ff vragen wat hij ervan vind.
Hoewel ik dan weer niet weet of Ed in Seiko’s doet?

1 like

Ik heb geen ervaring met deze horlogemaker. Maar kan me bijna niet voorstellen dat een beetje goede horlogemaker niets met een Seiko kan of wil doen. Nogmaals succes!

1 like

Heb dit bij mij Citizen Nighthawke ook gehad, opgelost door een miniminimini beetje smeermiddel op de schroefdraad te doen.
Ik ben bij RVS schroefdraden altijd een beetje bang voor koudlas, hij loopt in ieder geval al jaren soepel.

Klinkt niet helemaal onbekend (hoewel ik me er geen zorgen over maak). Ik oefen altijd een beetje druk op de kroon van m’n SRP777J1 uit als ik 'm weer vast draai; de kroon draait dan merkbaar soepeler.

Da’s nieuwigeit :grin:

Ik heb zo’n zelfde Turtle gehad, maar ik kan me zelfs nog herinneren dat hij zo soepel draaide. Dus ik heb die ervaring totaal niet. Zou je hem toch niet onder garantie laten opsturen?

1 like

.misschien een keer het uurwerk eruit halen en dan alles behalve het uurwerk in een ultrasoon reiniger leggen en reinigen.
Filmpjes genoeg op YouTube die laten zien hoe het moet.