Seiko uurwerkjes

De laatste maanden ben ik ook bezig met knutselen aan oude Seiko’s.
Gewoon interesse in het uurwerk en kijken hoe moeilijk dat sleutelen is aan uurwerkjes.
Natuurlijk met wisselend succes en er gaat nogal eens wat mis…
maar geen probleem…het is allemaal leerzaam en niet kostbaar.
Ik zie dat menig forumlid ook aan Seiko knutselt en mijn vraag is;

Wat is jullie ervaring en mening over de verschillende calibers Seiko uurwerkjes,
welke zijn makkelijk?,welke moeilijk?, wat is de ‘beste’‘interessantste’ of mooiste’?

dat het geinig is om te doen en ook al sneuvelt er een seiko 5 die ik voor maar e15 kocht, …ik er toch de smoor in heb.

Voorlopig ben ik op zoek naar een balansje compleet van een seiko 5, dus als je er 1 hebt!

verder geweldig om te doen al heb je wel een hyperfocus nodig met dat spul hahaha. Mij geeft het rust en ja, ik sloop liever een seiko 5 dan mn net binnen gekomen bell matic.

Ga zo door joh, en al doende leert men.

gr Jaap

6105 en 6106 zijn onverwoestbaar
In feite alle oude uurwerken die t/m dag en datumschijven van metaal zijn.

De nieuwere met kunststof zijn leuk, maar in mijn ogen geen servicebeurt waard: als er wat aan mankeert gewoon wegkieperen en een nieuwe erin.

P.Slootweg Schreef:

De laatste maanden ben ik ook bezig met knutselen
aan oude Seiko’s.
Gewoon interesse in het uurwerk en kijken hoe
moeilijk dat sleutelen is aan uurwerkjes.
Natuurlijk met wisselend succes en er gaat nogal
eens wat mis…
maar geen probleem…het is allemaal leerzaam en
niet kostbaar.
Ik zie dat menig forumlid ook aan Seiko knutselt
en mijn vraag is;

Wat is jullie ervaring en mening over de
verschillende calibers Seiko uurwerkjes,
welke zijn makkelijk?,welke moeilijk?, wat is de
’beste’‘interessantste’ of mooiste’?

de 6106 heeft van die vervelend diafix veertjes. rotdingen. (niet te verwarren met diashock). zou kunnen dat ze in de 6119 ook nog zitten, kun je checken op thewatchsite.com

de 7005/7006/7019/7025 hebben niet zo’n veertjes. ik zou daar mee beginnen. het zijn directe voorlopers van de 7s26, da’s ook een goeie om te starten.

de moeilijkste:
6138/6139 schijnen dramatisch te zijn, er zijn horlogereparateurs (profs bedoel ik) die er niet meer aan willen beginnen, te veel gedoe.
dus een mooie uitdaging als die andere kalibertjes teveel routine geworden zijn! :slight_smile:

veel plezier ermee!

Hoi Stony,
Super…Dit is nou net de informatie die ik bedoel met dit topic.
Toevallig ben ik zondag de hele dag bezig geweest met een 6106 en een 6119.
Ik had een puntgave balans van een 6119 maar het steentje en, zoals ik nu weet,de diafix was verdwenen. Die heb ik van een defecte balans gehaald en op de gave balans geplaatst. Na erg veel gepiel zat het steentje vast.
Ik heb de balans geprobeerd en hij werkt uitstekend.
Heerlijk,dat knutselen aan oude Seiko’s.
grt
Peter