Seiko : uurwijzer als secondenwijzer?

Meestal heeft Seiko vrij “slanke” secondenwijzers. Is het mogelijk om een uurwijzer te monteren als secondenwijzer?

Het gat daarvan zal standaard te groot zijn, maar dat is waarschijnlijk wel op te lossen. De vraag is of zo’n wijzer dan niet te zwaar is. maar dat hangt natuurlijk ook weer af van welke uurwijzer je dan gebruikt.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen!

Samedi Schreef:

Het gat daarvan zal standaard te groot zijn, maar
dat is waarschijnlijk wel op te lossen. De vraag
is of zo’n wijzer dan niet te zwaar is. maar dat
hangt natuurlijk ook weer af van welke uurwijzer
je dan gebruikt.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen!

Eens proberen? Da’s een goeie! Ik durf nog niet eens een uurwerk open te maken :frowning:

Ik besef nu pas dat ik eigenlijk bedoelde om een minutenwijzer als secondenwijzer te gebruiken.

Sinds een tijdje ben ik gek van een niet-Seiko duiker. Voordat ik deze aankoop, wil ik overwegen om een Seiko te (laten) modden zodat hij er wat gaat op lijken. Binnenkort kom ik met iets concreters.

Ook bij de minutenwijzer kom je in ieder geval het probleem tegen dat het gat in vrijwel alle gevallen te groot zal zijn. Er gewoon even zo’n wijzer op (laten) zetten zal dus niet zo makkelijk gaan, denk ik. Het gat in de wijzer zal dan kleiner gemaakt moeten worden.
In de praktijk betekent dit denk ik dat het gat dicht gemaakt moet worden waarna er een nieuw gaatje in geboord kan worden. Dit moet dan natuurlijk goed gecentreerd zijn.
Zelf heb ik zoiets nooit gedaan en ik weet dus ook niet hoe makkelijk of lastig dit zal zijn. En het zal dus afhangen van welke wijzer je er op zou willen hebben, lijkt me.
Heb het nog nooit gezien zoiets, maar vind het wel een grappig idee. Ben benieuwd of het gaat lukken, succes ermee!

Wat soms gedaan wordt is de ‘bus’ uit/van een passende wijzer te halen, en deze in het te grote gat van de nieuwe wijzer plaatsen. Dit is te doen, maar zeker niet makkelijk.

Groeten,

Martin