Seiko van mijn vader onderhouden

Beste mede liefhebbers,

Lang verhaal kort. Mijn vader helpt mij veel en zijn Seiko is aan een service toe.
Het gaat om het model : 5J22-0A20.

Hieronder is in de foto’s te zien dat hij bijna de tijd niet meer kan lezen.

Wat is precies het idee ?

Ik wil hem dus een horloge “revisie” als cadeau geven.

Nu ben ik bekend over welke horlogemakers waar zitten, maar welke is de aangewezen die het beste deze Seiko onder handen kan nemen ?

Alvast bedankt en een prettig weekend !

Max

4 likes

Dat gaat wel wat geld kosten denk ik. Eigenlijk is het horloge total-los. Nieuw glas, bezel en capacitor kosten al snel 100€.
Ik zag net dat je voor rond de 100€ een nette tweedehandse kunt kopen. Misschien is dat een overweging waard.

Deze gespot voor 90€

Desnoods zet je het binnenwerk over inclusief de bodem.

7 likes

Thanks voor je reactie. Heb je een link waar je deze hebt gevonden ?

Zeker.

https://www.ebay.de/itm/125958917590?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=707-127634-2357-0&ssspo=OtcQ3_T-QQW&sssrc=4429486&ssuid=qh_y-UCbTVm&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

1 like

Mocht hij/zij niet naar NL sturen stuur mij dan even een PB. Ik woon in D en kan dat vast wel iets voor jou betekenen.

15 likes

Wanneer Seiko de onderdelen heeft kost dit ongeveer €150. Ik heb een oudere Seiko ook helemaal laten opschonen bij Seiko. Duurde wel bijna 3 maanden…

1 like

Het is in mijn optiek wat jammer dat mensen hier over geld beginnen, en dan maar een donor voorstellen. Als het mijn vaders horloge was zou ik die zo origineel mogelijk worden laten reviseren. Ík heb net 155 euro besteed aan het opknappen van mijn oude Seiko quartz. Glas, pakkingen, pushers zijn vervangen, batterij ook, rehaut is recht gelegd en de wijzers zijn vervangen. Gewoon door Seiko Nederland. Heeft een maand geduurd, ondanks het midden van de vakantie periode.

Ik had gedetailleerde instructies gegeven, daar hebben ze zich netjes aan gehouden. Misschien zou ik Seiko om een offerte vragen.

12 likes

Waarom is dat jammer? Het is ook een optie toch?

2 likes

Bedankt voor het meedenken.

Ik zal ze even een berichtje sturen

1 like

Jammer omdat er heel makkelijk over de sentimentele waarde heen gestapt wordt. Soms is iets het gewoon waard te laten herstellen naar origineel, het is aan de ts om te bepalen hoe hij het voor zich ziet.

2 likes

Wat is precies het verschil dan? Als je op het “origineel” een nieuw glas, bezel en capacitor zet is hij ook niet meer origineel zoals pa hem heeft gekocht.

Als @Speedmaster’s vader dat horloge al jaren draagt zou ik proberen zoveel mogelijk respect te hebben voor die geschiedenis. Ik zou dus niet eens polijsten, maar glas, pakkingen en uurwerk door Seiko na laten lopen. Mocht je deze ooit als erfstuk voor de kiezen krijgen (en dat dat maar lang moge duren) dan wil je het zweet van de bakker zoveel mogelijk in het horloge hebben zitten.

Het enige wat me zorgen baart is de bracelet van dat horloge. Die zal op een gegeven moment ook volledig gerestaureerd moeten worden, want ik zie nu al dat hij er niet best aan toe is. Dat kon nog wel eens in de papieren lopen, als de links uitgesleten zijn.

Maar hee, het is een mening… Als TS de originaliteitsvraag niet belangrijk vind is een vervanging van het horloge voor een near mint tweedehands gewoon prima.

Klopt, maar het zweet van de bakker zit dan nog heel erg in die kast en bracelet. Zoals iemand het op dit forum ooit verwoordde heb je dan echt het horloge waarmee “je pa de Aldi al jaren onveilig maakt” gerestaureerd. En dat vind ik zelf wel een mooie gedachte.

Als TS het horloge gaat vervangen voor een NOS tweedehands ben je gewoon een ander horloge aan het weggeven. Dan zou ik eerder tegen m’n vader zeggen “kom op, pa, gaan we een horloge voor je uitzoeken”.

8 likes

Zijn vader leeft nog, hè. Hij kan de tijd niet lezen door de krassen.

Ik zeg: Nieuw horloge!

1 like

Daarom hangt het er sterk vanaf hoe z’n pa en de TS hier naar kijken. Heeft iemand z’n vader gevraagd wat ie het liefste doet? Als de goede man sterk aan z’n horloge gehecht is lijkt een revisie van dat horloge de juiste weg. Indien zero shits given, dan ben ik helemaal bij je, ga gewoon gezellig een nieuw horloge halen met de goede man. :slight_smile:

1 like

Keuze is gemaakt. We gaan de “goede weg” bewandelen en het horloge origineel houden.

Begreep nu net dat mn moeder het horloge cadeau heeft gegeven dus zomaar een nieuwe kopen is geen optie.

Nieuw glas en een band revisie gaat er zeker worden

7 likes

Goede keus dan. Hopelijk wordt ‘ie weer in nieuwe oude glorie hersteld.

1 like

En die Duitser kopen en de band overzetten?
Blijft het wel het originele horloge.

1 like

Mooi dat voor de sentimentele voortgang is gekozen en ook ik verbaasde me even over de “materialistische” richting dit werd gesuggereerd (hoe goed ook bedoeld daar doe ik absoluut niets aan af).

Juist op het forum van liefhebbers zou ik het pad van restauratie verwachten puur omwille van de sentimentele waarde.

Maar ach misschien ben ik wel te romantisch ingesteld :wink:

@ts ben benieuwd hoe hij straks weer terug komt !

2 likes

Er zijn meerdere wegen naar restauratie. Het is toch mooi dat deze allemaal voorbij komen zodat een weloverwogen beslissing gemaakt kan worden.

3 likes