Seiko van vader nieuw horlogeglas

Hi liefhebers,

Normaal werk ik liever aan wat ouder spul. Deze Seiko 5Y39-5130 kwam vandaag bij mijn vader uit het laatje. Het is een horloge dat hij in 1991 kreeg voor 5 jaar dienst.

Met een nieuw batterijtje loopt ie weer mooi en na wat schoonmaak en een nieuw bandje knapt ie aardig op. Behalve het bekraste horlogeglaasje. Het is een plat glazen horlogeglas.

Zo ver ik weet is een glazen horlogeglas zelf niet krasvrij te krijgen d.m.v fijn schuren met fijn schuurpapier (p1000-p7000). Of vergis ik me?

Ik heb al wat op het weg rondgekeken maar tot nu toe zonder resultaat. Weet iemand van jullie hoe ik aan een nieuw krasvrij glaasje zou kunnen komen?

Ik denk dat ik mijn vader hier blij mee kan maken, alvast bedankt!

Groet,

7 likes

Het is wel mogelijk om dat glas krasvrij te krijgen, maa het is veel werk. Voorzichtig schuren en met behulp van een dremel en ceriumoxide polijsten. Ben je veel tijd aan kwijt.

Horlogeglas.nl
Schijnt goed te zijn…

Oke, dank voor je antwoord. gewoon starten met waterschuren P1000 en dan langzaam richting p7000?

Daarna polijsten

Groet

1 like

Met schuren heb ik geen ervaring. Lichte krassen krijg je weg met alleen polijsten.
Misschien weet iemand anders hoe je het schuren moet aanpakken. Op YouTube is er ook wel wat over te vinden.

1 like

Aan de hand van het typenummer zou het volgens CousinsUK glas REDN16JN01 moeten zijn.

Die is wel te krijgen op Ebay, maar proberen zelf te polijsten is zeker de moeite waard.

2 likes