Seiko Velatura probleempje

Hallo,

Kort geleden een Seiko Velatura kunnen bemachtigen maar ik heb er nu een probleempje mee en misschien dat er hier iemand mee kan helpen.

Het gaat om het type spc007p1, deze zou verschillende modes moeten hebben en de verstelling van mode zou moeten kunnen door de kroon uit te trekken in stand 1 en vervolgens op de bovenste pusher te drukken maar dit werkt niet, ik krijg de mode met geen mogelijkheid versteld.

Ik heb al geprobeerd te resetten en het resetten zelf werkt wel maar verder geen resultaat. Alle subdials kan ik verder wel gewoon bedienen en goed zetten het gaat alleen om de mode selectie.

Wie o wie heeft er raad voor mij?

Nee ik probeerde het van de week maar het lukte niet. Originele eigenaar geeft aan dit nooit gebruikt te hebben.

Heb je ook de handleiding die er origineel bij zat? Het zou natuurlijk kunnen dat er in de loop van het model een kleine verandering is geweest in het uurwerk ofso, waardoor het nu net anders werkt?

Anders zou je er even mee naar het seiko center in Amsterdam kunnen gaan (geen idee hoe ver dat voor je is), misschien dat ze je daar kunnen helpen.

Klopt Wolly, ik vind het atijd tricky met zo’n Velatura tweedehands.

Volgens mij kun je in principe gewoon naar iedere Seiko AD die Veltura’s verkoopt. Dus ook bij jou in de omgeving. Gewoon even met de AD naar kijken; tja en als ie stuk is zal Seiko of een horlogemaker moeten kijken of 't te repareren valt en wat dat kost. Weet niet hoe oud ie is en of er nog een bon is. Dat kan wel handig zijn, soms.
Succes!

maardein Schreef:

Heb je ook de handleiding die er origineel bij
zat? Het zou natuurlijk kunnen dat er in de loop
van het model een kleine verandering is geweest in
het uurwerk ofso, waardoor het nu net anders
werkt?

Anders zou je er even mee naar het seiko center in
Amsterdam kunnen gaan (geen idee hoe ver dat voor
je is), misschien dat ze je daar kunnen helpen.

TagEd Schreef:

Volgens mij kun je in principe gewoon naar iedere
Seiko AD die Veltura’s verkoopt. Dus ook bij jou
in de omgeving.

Neem wel de ingevulde garantiekaart mee, om niet het bos ingestuurd te worden.

Hallo allen,

Bedankt voor de info!

Bij alle succesen op marktplaats hoort ook een misser, ben wat verder gaan speuren en heb hem open gemaakt, en het begon al bij het missen van een pakking van de deksel en wat vind ik daar onder: een 7T62 ipv het orginele uurwerk.

Ik ben er niet stuk van aangezien ik uiteindelijk niet veel heb betaald.

Hij loopt verder prima en houdt de tijd goed bij, dit wordt gewoon een daily rocker denk ik zoals ze dat noemen.

Een tip voor iedereen, seiko’s kopen is altijd gaan kijken en testen aangezien de verkoper zelf vaak niet eens weet dat hij een replica heeft.

Ah wat een domper zeg, terwijl jij de master der marktplaats koopjes bent :wink: ik zou het er maat even met de verkoper over hebben.

Sometimes you win sometimes you lose zeggen ze dan.

Moet eerlijk zeggen dat ik met seiko nog niet veel geluk heb gehad.
Ik heb al wat geld terug gehad van de verkoper, wat in ieder geval erg fijn is.

Op naar een volgend succesje maar weer :slight_smile:

Kun je geen fotos plaatsen? Lijkt me erg leerzaam. Misschien kunnen we aan de buitenkant ook zaken vinden die erop wijzen dat het een replica is.
Heb een filmpje gevonden. LOL kijk die mode wijzer gaan als de chrono is ingeschakeld.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=rGg_EDCj_xk[/video]

dreski Schreef:

Misschien kunnen we aan de buitenkant ook zaken
vinden die erop wijzen dat het een replica is.

Geen papieren, prijs te mooi om waar te zijn, niet van een AD :wink:

ja dat zijn idd dingen waar je op kan letten.

Wat ik ook merk is dat de lume slecht is voor een seiko. Verder gaat mijn mode wijzer niet zo tekeer als in dat filmpje en kan ik ook een alarm instellen als ik de gebruiksaanwijzing van de 7T62 volg :slight_smile:

Ik zal vanavond even fotos maken.

Groeten,

Niels

Balen!:frowning:
Ben benieuwd naar de foto’s.

NielsV Schreef:

ja dat zijn idd dingen waar je op kan letten.

Wat ik ook merk is dat de lume slecht is voor een
seiko. Verder gaat mijn mode wijzer niet zo tekeer
als in dat filmpje en kan ik ook een alarm
instellen als ik de gebruiksaanwijzing van de 7T62
volg :slight_smile:

Ik zal vanavond even fotos maken.

Groeten,

Niels

Toch opvallend dat er dan wel weer een origineel (?) Seiko werkje in zit. Maar wel erg pech dat het een replica is.

Beetje vertraging maar de foto’s zijn gemaakt.

@maardein: toch weer een domper want het is geen orgineel seiko werk, had niet goed gekeken. :frowning:

Al met al leer ik hier toch ook weer veel van. Hier zijn de dingen die mij opvallen naar het bestuderen van de klok (uiterlijk van de klok)

  1. Op de wijzerplaat staat het orginele type nummer van de Yachting Timer namelijk de 7T84. Kijk je echter aan de achterkant van de klok staat er 7T62. De deksel waar dat opstaat is waarschijnlijk wel orgineel maar weer van een ander model velatura.
  2. De Lume is echt erg slecht, niet alleen voor een seiko maar ook in het algemeen (kan hier ook geen foto van maken)
  3. Uurwerk is ook niet van Seiko maar van Epson, doet echter wel prima zijn werk qua tijd.

Hier de foto’s:

Zoek de verschillen :slight_smile:

Alle commentaar is welkom er zijn vast andere mensen die meer ervaring hebben met seiko en nog andere dingen kunnen vinden.

Als laatste nog een wristshot, het wordt gewoon een klokje voor op het werk en dergelijke, hij draagt verder prima.

Al met al hoop ik dat niet alleen ik hier van leer maar ook andere mensen.

De foto’s zijn niet echt heel gedetailleerd, maar in ieder geval als dit voor een SPC007 moet doorgaan is het meest opvallende dat de vorm van de wijzers niet bepaald lijkt te kloppen.

Volgende keer toch wat beter de foto’s bestuderen, want er zijn wel een aantal dingen die niet kloppen:

  • Afwerking achterdeksel lijkt erg grof (kan ook de foto zijn)
  • Wijzervorm klopt niet, vooral de urenwijzer is duidelijk (maar beide kloppen niet)
  • Datum schijf bij jou is wit, origineel is zwart
  • Blokje rond de ‘6’ is bij origineel helemaal grijs, met zwarte 6
  • De schroefjes/boutjes op de ring zijn te hoekig (origineel zijn heel mooi afgerond)

Dat is wat ik zo snel zie, er is vast meer.

Sorry voor de foto’s maar het is moeilijk om met je telefoon alle nummertjes en cijfertjes vast te leggen, laat staan details.

Verder hebben jullie helemaal gelijk wat betreft de details, voel me behoorlijk stom dat me dit niet was opgevallen.

NielsV Schreef:

Beetje vertraging maar de foto’s zijn gemaakt.

@maardein: toch weer een domper want het is geen
orgineel seiko werk, had niet goed gekeken. :frowning:

Vreemd, de moedermaatschappij van Seiko is Seiko Epson. Ben naast Seiko zelf, wel uurwerken van andere Seiko (Epson) dochters tegengekomen (TMI, Hattori, Pulsar, Morioka Tokei, Shiojiri) maar niet van Epson.

Helaas, dit is een nepper. De wijzers kloppen niet (en het uurwerk). Het zwart van de bezel slijt al, dat lukt je niet bij een originele.

Op Marktplaats zie je ze helaas nog steeds. 1 foto van een echte, en de rest van de nepper. Ik heb er maanden tegen gestreden (zeker toen er foto’s van mij gebruikt werden) maar ben afgehaakt omdat Marktplaats niets deed, en ik bedreigingen ging krijgen.

Komen uit Turkije, is georganiseerde misdaad die erachter zit. Een enkele verkoper is er ook ingetrapt en probeert hem weer te verkopen…

NielsV Schreef:

Beetje vertraging maar de foto’s zijn gemaakt.

@maardein: toch weer een domper want het is geen
orgineel seiko werk, had niet goed gekeken. :frowning:

Al met al leer ik hier toch ook weer veel van.
Hier zijn de dingen die mij opvallen naar het
bestuderen van de klok (uiterlijk van de klok)

  1. Op de wijzerplaat staat het orginele type
    nummer van de Yachting Timer namelijk de 7T84.
    Kijk je echter aan de achterkant van de klok staat
    er 7T62. De deksel waar dat opstaat is
    waarschijnlijk wel orgineel maar weer van een
    ander model velatura.
  2. De Lume is echt erg slecht, niet alleen voor
    een seiko maar ook in het algemeen (kan hier ook
    geen foto van maken)
  3. Uurwerk is ook niet van Seiko maar van Epson,
    doet echter wel prima zijn werk qua tijd.

Hier de foto’s:

http://imageshack.us/a/img189/7498/24g6.jpg

http://imageshack.us/a/img266/9811/bx5w.jpg

http://imageshack.us/a/img138/6352/f7yk.jpg

http://imageshack.us/a/img10/4051/12sy.jpg

http://imageshack.us/a/img708/1110/g4mc.jpg

Zoek de verschillen :slight_smile:

Alle commentaar is welkom er zijn vast andere
mensen die meer ervaring hebben met seiko en nog
andere dingen kunnen vinden.

Als laatste nog een wristshot, het wordt gewoon
een klokje voor op het werk en dergelijke, hij
draagt verder prima.

http://imageshack.us/a/img209/1646/ay52.jpg

Al met al hoop ik dat niet alleen ik hier van leer
maar ook andere mensen.