Seiko via via uit Japan

Al een tijdje was ik verzot op de Seiko “Smart Spirit” reeks. Helaas zijn deze enkel verkrijgbaar buiten de EU. Ik dus wat gaan surfen en op Amazon (where else?) de oranje editie (SCVE007) gevonden.

Na een paar dagen heen en weer surfen het ding toch maar besteld. Bleek achteraf dat het niet uit de US maar uit Japan zelf zou komen. Och geen erg.

Het duurde uiteindelijk wel erg lang en ik begon me wat zorgen te maken, tot plots ik een brief kreeg van de postdienst en douane. De brief liet in niet mis te verstane bewoording weten dat ik fraude aan het plegen was.

Ik had me wel verwacht aan invoerrechten, maar wat bleek, de verzender had vermeld dat de zending €30 waard. Daarbij hadden ze twee “snacks” toegevoegd. Dit leek de douane dus verdacht en ze hebben de boel onderzocht.
Na veel gezeur kreeg ik het verdikt dat ik €116 moest opleggen, €50 daar van was boete. Ik kreeg dus een boete voor iets dat ik niet gedaan had.

Het alternatief was de zending weigeren, maar zo als ik ben kon ik het niet verkroppen dat het toestel in een magazijn van Depost zou belanden om daarna openbaar verkocht te worden. Ik dus braaf betaald.
De verzender heeft zich ondertussen uitgebreid verontschuldigd en me beloofd voortaan de werkelijke waarde te vermelden en geen dingetjes extra meer bij de shipments te steken.

Al met al dus het nodige te veel betaald, maar toch blij met deze aanwinst en weer een stukje wijzer geworden.

13 likes

Aangename verschijning! Veel plezier ermee!!

Bizar verhaal maar eind goed al goed. Mooi horloge veel plezier ermee👍

Veel plezier met de aanwinst!!!.
Eneh… Typisch Nederland: Genaaid, en zonder kusje!!!..:wink:

In België naaien ze net zo hard hoor … ook zonder dankjewel

1 like

Cool ding, heb zelf al gekeken naar de rode variant.

Vet man die ziet er goed uit

Gr Pieter

Mooi horloge hoor, ondanks een beetje zure bijsmaak. Een zeer bijzondere verschijning.
Veel draagplezier.

Wellicht gaat dat ook nog gevolgen hebben voor de verzender. Die pleegt immers economische delicten (undervalue). 't Is maar net of de Douane het door gaat geven aan de betreffende autoriteiten in het land van verzending. De betere verkopers doen er dan ook niet aan. Je bent wat meer kwijt, maar dat is ook niet meer dan logisch. Iedereen hoort btw (en evt invoerrechten) te betalen.

Dat is een leuk horloge!

Proficiat met je nieuwe aanwinst!

Jammer dat t zo gelopen Is. Kun je niet nog achteraf bezwaar maken? Boete lijkt me onterecht. Moeten zij niet onomstotelijk bewijzen dat jij opdracht hebt gegeven voor het opgeven van een lagere waarde?
En de snacks, van steinhart etc krijg je soms ook chocolade, wijn, etc mee.

Jammer dat het zo gelopen is maar gefeliciteerd met deze leuke aanwinst!

Mooie nieuwe aanwinst! Is ie niet ook verkrijgbaar via monsterwatches?

Een prachtig horloge! Niet eerder gezien.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Mocht je het ooit willen verkopen dan kan je beginnen met “Amerikaans model uit Japan…” :smile:

Mooie aanwinst. Ook al zit er nu een klein smetje aan: heel veel draagplezier met deze aparte Seiko.
Is welliswaar een aardige geste van de verzender om een lagere waarde te vmelden (gebeurt vaak overigens), maar het lijkt de laatste paar weken alsof men er strenger op let; ik kreeg ook een schrijven ivm 2 wifi camera’s. Ben bang dat ik ook de pineut ben.

Zeker een mooie aanwinst! :+1:t3:

Oei, idd beetje zuur. Van de andere kant…was hij zonder blikken of blozen door de douane gekomen had er geen haan naar gekraaid. Geniet er van👍

aparte Seiko. veel draagplezier!!

Je hebt hem in ieder geval. Over een tijdje als het gevoel gezakt is ben je ws alleen nog blij met je aankoop.

Ik zou proberen of ik die boete kon terug krijgen
jij hebt niks verkeerd gedaan, en moest kiezen tussen
weigeren of een boete en dat lijkt me in het geval van dat jij niets verkeerd gedaan hebt, onterechte dwang bij het uitdelen van boetes, ze hadden jou nooit voor die keuze moeten zetten.
ik vraag me af hoe een jurist hier tegenaan kijkt.