Seiko VK 63, mix quartz en mechanisch?

Bij toeval kwam ik een nieuw Seiko kaliber tegen, dat o.a gebruikt gaat worden in de vanaf 10 december leverbare Techne Sparrowkawk II. Het gaat om kal. VK63, deels quartz en deels mechanisch, zo begrijp ik. Heb echter geen idee hoe dat werkt. Kan iemand daarover iets meer vertellen? Overigens is die Techne geen verkeerde klok

Groet Roelof

Heb je hier wat aan?

http://www.timemodule.com/sii/eng/vk.php

Schijnt ook in een aantal Pulsar klokjes te zitten

Groet
Herman

Bedankt Herman. Dus even simplel gezegd is het een quartz uurwerk met mechanische pushers.
Gr. Roelof

Roelof Schreef:

Bedankt Herman. Dus even simplel gezegd is het een
quartz uurwerk met mechanische pushers.
Gr. Roelof

°°°°

Was ook mijn conclusie (maar ik hoopte stiekum dat het iets ingewikkelder in elkaar zou steken…)

Toch leuk.

Hij heeft ook een secondewijzer die met 1/5 sec stapt. Dat is toch ook niet alledaags voor een quartz. Ik vind die big date wel leuk.

Beste, ik zal deze ook weer gaan verkopen via horlogedomein.nl

hier wat meer info over het uurwerk:
CAL. VK63A 13 ½ Ligne Quartz Movement
Two Hands with 1/5 Center Chronograph Second,
Small Second, Small Chronograph Minute, Small 24 Hours Indicator, Date
Accuracy of ± 20 seconds per month at normal temperature range
Battery life approximately 3 years
Operation temperature range From - 5 °C to + 50 °C

Uurwerk is dus quartz en chrono is mechanisch. Het uurwerk zit ook in diverse Pulsar horloges.

Er komen enkele uitvoeringen van dit horloge (nato, leer, stalen band en zwart pvd). Prijzen zullen rond de 200-250 euro komen (is mijn inschatting nu).

Ik begrijp via TheWatchSite dat het net iets anders ligt: alle chronowijzers klikken bij reset ineens terug naar rust, en de 1/5 wijzer gaat echt met stapjes van 1/5 seconde zoals een mechanische chrono. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het een mechanische chrono is.

(mijn vertaling van:"They have a “snap"ing mechanical reset (all hands snap back to resting position instantly) and the seconds hand moves every 1/5th of a second to appear as a mechanical chrono. Essentially, if no one told you it was battery powered, you’d have no idea.”)