Seiko vraag service beurt

Om dit probleem enigzins te omzeilen is het misschien wel een idee om de ervaringen met Ebay aanbieders te vermelden in de lijst ervaringen met horlogemakers.
Net zo goed als er hier mensen op een goede manier met reparaties en onderhoud omgaan zal dat bij de verschillende aanbieders op Ebay ongetwijfeld ook zijn.

Een interessante discussie is dit geworden, want één van de redenen om nog geen mechanische Seiko chrono te kopen is/was dat ik niet weet bij wie ik er mee naar toe zou moeten in geval van service.
Een eerste vereiste bij het kopen van een horloge is, voor mij, dat het in ieder geval draagbaar moet zijn, dus moet lopen en liefst nog goed ook. Zo’n pracht vintageklok die zijn leven in een doos moet slijten omdat hij niet meer tot leven gewekt kan worden, vind ik een moeilijk te verdragen gedachte:(

malus65 Schreef:

Een interessante discussie is dit geworden, want
één van de redenen om nog geen mechanische Seiko
chrono te kopen is/was dat ik niet weet bij wie ik
er mee naar toe zou moeten in geval van service.
Een eerste vereiste bij het kopen van een horloge
is, voor mij, dat het in ieder geval draagbaar
moet zijn, dus moet lopen en liefst nog goed ook.
Zo’n pracht vintageklok die zijn leven in een doos
moet slijten omdat hij niet meer tot leven gewekt
kan worden, vind ik een moeilijk te verdragen
gedachte:(

hmm, dit gaat de verkeerde kant op.
ik zie de strubbelingen als uitdaging, dus op een rijtje zetten van de ellende maakt het voor mij alleen duidelijker, maar het is neit de bedoeling de rest daarmee af te laten haken.

lang niet alle horlogemakers hebben seiko afgezworen hoor.
neem eens contact op met picotech in uden, of bel eens een andere horlogemaker.
ik dacht dat laatst iemand een speedmaster of iets dergelijks gekocht had bij een prima horlogemaker die nog fatsoenlijke beurtjes deed.(tjvreeken? thieuster? kan het zo gauw niet meer vinden)

qua onderdelen: een horlogemaker wil niet dat al zijn reparaties moeten wachten op onderdelen. je kunt 'm helpen. een sloper zoeken op ebay (hier werd vorig jaar een werkend 6139 caliber aangeboden voor 20 EUR!), seiko citizen watchforum vragen etc. Als Seiko zo cheap is, dan zijn de slopers het ook tenslotte.

Maar hoe zit het dan met de duikers van Seiko, deze zijn ook behoorijk populer.
Daarnaast wordt er geadviseerd een donor uurwerk te hebben, maar hoe weet je als leek of deze ook niet versleten is? Want dan heb je nog niks.

Bedoeling van Seiko of welke fabrikant dan ook was niet om een klassieker van te maken maar een horloge die zijn werk op zijn minst een paar jaar goed deed.
Dat deze horloges door de bewezen diensten, kwaliteit en niet te vergeten onze voorlifde uitgegroejd zijn tot hebbeding tja daar doe je niets aan.
Meeste vabrikanten leveren onderdelen nog 10 jaar nadat produktie gestopt is, en dan is zoeken geblazen langs vergeten voorraaden.
Vooraaden kosten geld, dus simpel rekensom, en dat is ook met auto’s, motoren en…
Groeten
Iwan