Seiko vraag service beurt

Hallo verzamelaars,
Ik ben van plan een chrono van Seiko te kopen het gaat om een
caliber 6139-7081. (jaren 70) Volgens de verkoper loopt het horloge prima.
Dit aan de hand van testen. Hierdoor vond de verkoper een service beurt
niet nodig. Is een service beurt duur en is dat voor een oud horloge nog verstandig?

Ik ken 't horloge niet, maar een mechanische chrono servicen kan aardig wat kosten. Tussen de 80 en 180 euro?
En oude horloges kunnen prima de tijd aangeven. Maar wat ik wel es heb gezien, is dat er dan nog aardig wat kan slijten en beschadigd raken. En of een service beurt dan “verstandig” is… is of jij 't waard vind. Een horloge van een paar tientjes van m’n opa of waar ik zelf aan gesleuteld heb, vind ik bijvoorbeeld wel waard om te servicen.

Het schijnt moeilijk te zijn om een horlogemaker te vinden die dit voor een schappelijke prijs doet. Vaak is het niet de moeite waard gezien de prijs van de klokken en de prijs voor een servicebeurt.

Mijn ervaring is dat wanneer je een chrono wil laten servicen je een bedrag kwijt bent tussen de 150 en 250 euro excl. evt. onderdelen.
Je kunt je dan afvragen of de aanschafwaarde plus het servicen de aankoop financieel wel recht doet.

Overweging zou kunnen zijn dat je helemaal weg bent van een horloge en dan maakt het niet uit hoeveel je er totaal voor kwijt bent.

Het horloge heeft emotionele waarde.

Je zelf een cursus horloge maken gaat doen en dan als hobby horloges gaat repareren/servicen.

Zelf heb ik besloten om alleen nog maar vintage chrono’s te kopen die ik, mocht ik ze weer willen verkopen, dit niet met al te veel verlies hoef te doen.
Helaas verval je dan toch in de wat duurdere range horloges, die van zich zelf al een hoge basis waarde hebben.

mvg, Frans

– moved topic –

Seiko 6139 en 6138 zijn geen uurwerken om vanuit hobbyoogpunt het uurwerk te servicen, daarvoor zijn ze te gecompliceerd.
Er zijn horlogemakers die alles servicen, maar geen 6139 of 6138 van Seiko.
Op zich zijn dit goede uurwerken maar de eigenaren vergeten nogal eens om de pakkingen te laten vervangen, waarna er vocht in de kast komt met alle gevolgen vandien.
Ik heb ze regelmatig geserviced maar je kunt op een hoop problemen stuiten.

Als ie goed loopt, gewoon laten lopen, zoals reeds al aangegeven is een service duurder als het horloge waard is. Wel effe kijken of ie ook nog een beetje spatwaterdicht is.

1 like

Ik neem aan dat je die pakking gewoon kan laten vervangen, bij
elke horlogemaker of kan je er zelf een kopen en vervangen?

Gr

Lucien Schreef:

Seiko 6139 en 6138 zijn geen uurwerken om vanuit
hobbyoogpunt het uurwerk te servicen, daarvoor
zijn ze te gecompliceerd.
Er zijn horlogemakers die alles servicen, maar
geen 6139 of 6138 van Seiko.
Op zich zijn dit goede uurwerken maar de eigenaren
vergeten nogal eens om de pakkingen te laten
vervangen, waarna er vocht in de kast komt met
alle gevolgen vandien.
Ik heb ze regelmatig geserviced maar je kunt op
een hoop problemen stuiten.

Als ie goed loopt, gewoon laten lopen, zoals reeds
al aangegeven is een service duurder als het
horloge waard is. Wel effe kijken of ie ook nog
een beetje spatwaterdicht is.

Squall Schreef:

Ik neem aan dat je die pakking gewoon kan laten
vervangen, bij
elke horlogemaker of kan je er zelf een kopen en
vervangen?

Gr

Lucien Schreef:


Seiko 6139 en 6138 zijn geen uurwerken om
vanuit
hobbyoogpunt het uurwerk te servicen, daarvoor
zijn ze te gecompliceerd.
Er zijn horlogemakers die alles servicen, maar
geen 6139 of 6138 van Seiko.
Op zich zijn dit goede uurwerken maar de
eigenaren
vergeten nogal eens om de pakkingen te laten
vervangen, waarna er vocht in de kast komt met
alle gevolgen vandien.
Ik heb ze regelmatig geserviced maar je kunt op
een hoop problemen stuiten.

Als ie goed loopt, gewoon laten lopen, zoals
reeds
al aangegeven is een service duurder als het
horloge waard is. Wel effe kijken of ie ook nog
een beetje spatwaterdicht is.

niet “een” pakking, maar ook die van de kroon en pushers zullen voldoende moeten afdichten.
dat zou iedere horlogemaker moeten kunnen. liefst met originele pakkingen natuurlijk, maar er is een levendige vervangingsmarkt voor dat soort spul.

ik begin langzamerhand toch wel zenuwachtig te worden van de “niet-voor-de-doehetzelferd” berichten over de servicebaarheid van de 6138 en 6139’s. ik heb er nog een stuk of 7 liggen waarvan ik hoopte die ooit nog een keer zelf aan de praat te krijgen. als Richard ze als niet meer serviced en Lucien nu ook al waarschuwt vrees ik het ergste …

Wat maakt deze chrono’s nu zoveel moeilijker als vergelijkbare Zwitserse modellen? Gaat het alleen om de waarde van het horloge (goedkoop Japans of duur Zwitsers?) Of zitten de uurwerken gewoon niet zo goed in elkaar? Ik ben onlangs door Richard Askham gewaarschuwd dat een bepaald vintage caliber van Citizen, ook weer een chrono, niet goed te servicen valt. Resetten van de diverse registers: vergeet het maar, is niet te doen.
Al met al lijkt het alsof Seiko toch een hoger wegwerp gehalte heeft. Da’s kennelijk de prijs van het (indertijd) goedkoop maken van horloges? Als ze nou drie keer zo duur in aanschaf waren geweest, was het wel de moeite waard geweest om ze goed te onderhouden, kennelijk.

Die Jappen zijn maar in Ă©Ă©n ding geinteresseerd, zoveel mogelijk nieuwe horloges verkopen, onderdelen stockeren en verdelen is Ă©Ă©n grote lastpost.

Seiko heeft de wereldmarkt van onderdelen ook in stukken verdeeld. Dus onderdelen die op zijn in de VS, hebben we hier nog wel. En vice versa.

Daarbij hebben we het wel over horloges die nu ruim 30 jaar niet meer gemaakt worden… Ik denk dat Seiko verbaasd is over het feit dat er best nog veel in die oude modellen omgaat.

En dat zijn niet WEGWERP horloges maar met hoogstaande technische uitvindingen die ook dor Zwitserse merken zijn nageaapt.
Hoe kan je het anders verklaren dat meeste Seiko’s die nog dagelijks worden gedragen
Functioneren waar andere beroemdere merken aallang hadden begeven zonder onderhoud ( soms langer dan 30 jaar ):~:~:~:~.
MvG
Iwan

1 like

Het is niet mijn bedoeling om mensen tegen de schenen te schoppen als ik het heb over “een hoger wegwerp gehalte”, maar ik constateer gewoon dat als ze onderhoud nodig hebben, het een moeilijk verhaal wordt. Overigens is mijn eerste Seiko ook onderweg; ik heb een Bell Matic gekocht, die ik hopelijk nog kan laten servicen;)

malus65 Schreef:

Wat maakt deze chrono’s nu zoveel moeilijker als
vergelijkbare Zwitserse modellen? Gaat het alleen
om de waarde van het horloge (goedkoop Japans of
duur Zwitsers?) Of zitten de uurwerken gewoon niet
zo goed in elkaar? Ik ben onlangs door Richard
Askham gewaarschuwd dat een bepaald vintage
caliber van Citizen, ook weer een chrono, niet
goed te servicen valt. Resetten van de diverse
registers: vergeet het maar, is niet te doen.
Al met al lijkt het alsof Seiko toch een hoger
wegwerp gehalte heeft. Da’s kennelijk de prijs van
het (indertijd) goedkoop maken van horloges? Als
ze nou drie keer zo duur in aanschaf waren
geweest, was het wel de moeite waard geweest om ze
goed te onderhouden, kennelijk.

ik denk dat je het probleem wel aardig aanstipt.

even samengevat:

  1. seiko chrono’s zijn relatief goedkoop. veel eigenaren doen -al dan niet bewust- niet mee aan het 5 jaren servicebeurtje van 150 euro. gevolg: als het fout gaat, dan is het ook goed fout. oh, en bij aziatische seiko’s kan het schijnbaar bar en boos zijn qua uitwonen van de horloges.

  2. de seiko onderdelen zijn niet zo makkelijk te krijgen, ik denk dat Freddy daar gelijk in heeft als horlogemaker. voor de hobbyist is het wellicht anders: die wacht tot een foeilelijke donor voor 20 usd op ebay voorbijkomt en hoopt dat het onderdeel nog in redelijke staat is.

  3. ze zijn wellicht wat lastiger af te stellen dan een gemiddelde zwitser. een uitdaging voor de horlogemaker zullen we maar zeggen.

  4. reden 1+2+3 samen betekent: dure beurt, als de eigenaar na 20 jaar dat ding eens komt langsbrengen of net als vintage gekocht heeft. eigenaar is geen beurten gewend, weet niet wat 'm overkomt en rent gillend de zaak uit.

tja

1 like

malus65 Schreef:

Het is niet mijn bedoeling om mensen tegen de
schenen te schoppen als ik het heb over “een hoger
wegwerp gehalte”, maar ik constateer gewoon dat
als ze onderhoud nodig hebben, het een moeilijk
verhaal wordt. Overigens is mijn eerste Seiko ook
onderweg; ik heb een Bell Matic gekocht, die ik
hopelijk nog kan laten servicen;)

misschien kun je nog bij Richard Askham terecht, die heeft een zwak voor bellmatics :smiley:

Wij zijn klant bij Seiko Benelux en kunnen zo langs de pc in de stock van onderdelen gaan kijken wat er is van onderdelen en kostprijs.
Er zijn soms al quartswerkjes van horloges van ong 6jaar oud niet meer te krijgen, vb chronograaf werken van 7T32 enz. Men kan ze nog wel opsturen naar Seiko om daar te laten herstellen. Er zijn teveel horlogemakers die die chronograafmodulen niet durven demonteren en maar ineens een nieuw werk plaatsen en vandaar ook de stock die snel krimt.
Ook krijg je soms als antwoord dat het uurwerk een niet europees model is en vandaar ook geen onderdelen te krijgen.
Er worden duizenden uurwerken gefabriceerd per dag en die moeten verkocht worden.

Oke, maar kan je het horloge wel schoonlaten maken en eventueel laten
smeren. Ik neem aan dat men het horloge gewoon weer in elkaar kan zetten.
Met als doel gewoon weer laten lopen, dan maar met wat iets wat versleten
radars. Maar zijn de onderdelen dan niet na te maken? Ik weet dat ze dat met oude
oltimers wel doen.

Gr

Freddy Schreef:

Wij zijn klant bij Seiko Benelux en kunnen zo
langs de pc in de stock van onderdelen gaan kijken
wat er is van onderdelen en kostprijs.
Er zijn soms al quartswerkjes van horloges van ong
6jaar oud niet meer te krijgen, vb chronograaf
werken van 7T32 enz. Men kan ze nog wel opsturen
naar Seiko om daar te laten herstellen. Er zijn
teveel horlogemakers die die chronograafmodulen
niet durven demonteren en maar ineens een nieuw
werk plaatsen en vandaar ook de stock die snel
krimt.
Ook krijg je soms als antwoord dat het uurwerk een
niet europees model is en vandaar ook geen
onderdelen te krijgen.
Er worden duizenden uurwerken gefabriceerd per dag
en die moeten verkocht worden.

Eigenlijk is het dus sowieso de moeite waard om altijd minimaal Ă©Ă©n sloper achter de hand te hebben bij je vintage Seiko-chronograaf.

bij Breitling zit je soms ook zonder onderdelen:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,189701

maar dat zal meer uitzondering dan regel zijn.

Squall Schreef:

Oke, maar kan je het horloge wel schoonlaten maken
en eventueel laten
smeren. Ik neem aan dat men het horloge gewoon
weer in elkaar kan zetten.
Met als doel gewoon weer laten lopen, dan maar met
wat iets wat versleten
radars. Maar zijn de onderdelen dan niet na te
maken? Ik weet dat ze dat met oude
oltimers wel doen.

Gr

bij smeren blijft regel 3 gelden: ze zijn wellicht wat lastiger af te stellen dan een gemiddelde zwitser. een uitdaging voor de horlogemaker zullen we maar zeggen.

onderdelen zijn vast na te maken, maar hou maar voor het gemak aan dat je dan 100 EUR per onderdeel kwijt bent. zelfs een bullhead is dan al snel total-loss.
dus dat namaken zie je denk ik alleen bij dure/onvervangbare horloges.