Seiko's automatische chronographs

De terugkomst van twee van mijn chrono’s van de horlogemaker leek me een goede gelegenheid om een topic te maken over de vintage automatische chrono’s van Seiko. Zo’n overzicht van alle verschillende uurwerken heb ik nog niet gezien hier. Ik heb nu (bijna) de set compleet. Seiko heeft zes automatische chronograph kalibers gemaakt, de 6139, 6138, 7015, 7016, 7017 en 7018. Al deze automatische chrono’s zijn van begin 70s tot mid/eind 70s gemaakt (muv de 6139 waarvan de productie in 1969 begon).

Waarom heeft Seiko in zo’n korte periode zoveel verschillende uurwerken gemaakt? Dat heeft te maken met hoe het bedrijf vroeger was opgezet. Er waren 2 concurerende fabrieken wat dus resulteerde in 2 verschillende series chronografen, de 6000 serie van de Daini fabriek en de 7000 serie van de Suwa fabriek. De 6139 en 6138 delen dus hetzelfde Daini DNA en de 7015, 7016, 7017, 7018 delen hetzelfde Suwa DNA

Ik heb net omdat ik benieuwd was op Ebay.com geteld hoeveel er de afgelopen 3 maanden verkocht waren (volgens mij gaan de sold listings 3 maanden terug). Dit geeft een leuk beeld van hoe zeldzaam de modellen zijn. In Japan zal dat beeld waarschijnlijk wat anders zijn omdat het aanbod verschilt van het internationale aanbod. De 7015’s, 7017’s en 7018’s waren uitsluitend JDM modellen en zullen internationaal gezien wat ondervertegenwoordigd zijn dus.

-Bij de 6139 krijg ik 860 hits, een deel daar van zijn onderdelen, zeg 20%. Dus een krappe 700 stuks 6139’s.
-Bij de 6138 krijg ik 481 hits, een deel daar van zijn ook onderdelen, zeg ook 20%. Dus een 400 stuks 6138
-32 stuks 7015’s
-38 stuks 7016’s
-18 stuks 7017
-2 stuks 7018

1190 in totaal. Dat komt procentueel neer op:

59% 6139
33% 6138
3% 7016
3% 7015
2% 7017
en minder dan 1% 7018

Dit komt vrij goed overeen met mijn eigen observaties eigenlijk. :smile: 6139’s zie je vrij veel, 6138 ook nog wel en de rest is vrij zeldzaam. Eigenlijk gek want juist de 7000 serie chronograven zijn echte stukjes uurwerkkunst.

6139

Over dit uurwerk is al veel geschreven. Bekend van de Pogues en bekend als een van de eerste automatische chrono’s. Dus heel veel introductie hebben ze niet meer nodig denk ik. :sweat_smile:

6138

De enige variant met meer dan 1 subdial en ook de enige variant met handwinding optie. Ook de grootste van allemaal, veel horloges met een 6138 uurwerk meten een millimeter of 42. De bullhead meet zelfs 44mm. Ondanks dat deze horloges niet super zeldzaam zijn vaak wel de modellen die gemiddeld gezien het meeste waard zijn.

7015/7017

Het is eigenlijk onduidelijk wat het verschil is tussen deze twee uurwerken. Er schijnen een paar kleine onderdelen anders te zijn. Maar waarom tegelijkertijd twee eigenlijk dezelfe uurwerken geproduceerd werden is onduidelijk. Beide uurwerken hebben dezelfde functies; een flyback chronograaf met alleen een seconden counter. De 7015 ontbreekt nog in mijn collecite maar vanwege de overeenkomsten met de 7017 weet ik niet of dat een toevoeging zou zijn. :roll_eyes:

7016

Dit is van allemaal het bijzonderste uurwerk en ook een van de bijzonderste (vintage) uurwerken die Seiko gemaakt heeft. Dit uurwerk was de dunste automatische chronograaf tot Piaget, wie anders, in 1988 de titel overnam. Mijn 7016-5000 is in zn geheel slechts 12mm dik, een normale Seiko automaat is tegenwoordig vaak al dikker dan dat. Het tweede bijzondere feature is de subdial met 2 wijzers in plaats van 2 losse sub dials te gebruiken. Ook dit horloge beschikt over een flyback functie. Je hoort veel mensen over de Pogues, Bullheads en Panda’s maar eigenlijk zijn dit de echte bijzondere chrono’s. :wink:

7018

Zo van buiten lijkt hij hetzelfde qua set up als een 6139. Maar dat zijn slechts de looks want het is een heel ander uurwerk. De horloges zijn een slagje kleiner en beschikken over een flyback functie. Deze modellen zijn ook uitsluitend in Japan verkocht en zijn van allemaal het zeldzaamste. Zeker de modellen met vierkante kastvorm, als je het nou over echt zeldzame vintage Seiko’s hebt is dat er een.

41 likes

:+1:t2:.

Heerlijk leesvoer; dank.

2 likes

Top Daniël!:sunglasses::+1:

Zeer informatief en interessant stuk.:slightly_smiling_face:

2 likes

Zo…weer een prachtige stukje geschiedenis beschreven Daniël :ok_hand:

Leuk om te lezen en zeer informatief voor toekomstige kopers(misschien ik wel :roll_eyes::joy:)

Dank je :+1::grinning:

1 like

Dank voor deze informatie. Doet me weer helpen herinneren dat ik die van mij nog moet laten maken.
Heeft een nogal zwaar leven gehad.

3 likes

Mooi overzicht, en een mooie collectie natuurlijk. :+1:
Zie wel dat afgezien van de Pogue deze horloges echt niet mijn smaak zijn en daardoor niet echt hebberigheid opwekken. Zal ook wel deels komen doordat het echt 70’s horloges zijn en dat is sowieso al niet mijn favoriete periode. :grin:
Dank voor het schrijven van dit informatieve stukje!

1 like

Geweldig overzicht ! Mijne ook eens boven water halen.

1 like

Dank voor deze duiding in het overvolle Seiko aanbod. Nice read en mooie collectie!

1 like

Informatief stuk! Dat van die twee fabrieken met elk hun eigen Caliber was nieuw voor mij.

1 like

Thanks voor alle leuke reacties. :+1:

Er zijn heel veel verschillende modellen gemaakt met deze uurwerken. Ook meer tijdloze modellen. Dus er zit vast ook wel wat meer bij dat jij ook mooi vind.

Zo rond 1970 was voor Seiko juist het hoogtepunt wat mechanische horloges betrefd.

Dat is eigenlijk tot en met de 80s zo geweest. Zo zijn bijvoorbeeld ook de Grand Seiko en King Seiko ontstaan. De Suwa fabriek begon met het maken van de Grand Seiko’s en toen reageerde Daini met de King Seiko.

1 like

Inderdaad, deze bijvoorbeeld: :grin:

2 likes

Ja dat is inderdaad ook een leuk model. Opvallend groot ook met 42mm en dat zonder een bezel. Voor mijn kleine pols eigenlijk net te groot. :sweat_smile:

Hmm, dat is dan weer geen voordeel, mijn pols is amper 16 cm… :joy::joy:

1 like

Leuk om dit topic te lezen. In mijn collectie heb ik er maar 1, maar dan wel een hele mooie. 6138-3002, uit september 1974.
Groet, Richard

4 likes

Leuk informatief stukje. Nooit geweten dat er zo’n verscheidenheid was in zo’n korte periode.

1 like

Leuke info!
Maar sorry @koekoek kan weer niet zeggen dat ik ze allemaal even mooi vind :wink:

1 like

Mijn automatische Seiko chronos:

De witte 7016 met rode/oranje details (uiterst links op de foto) is verrreweg mijn favoriet.

3 likes

Fijn topic, thanks !

1 like

Thanks!
Net met een aantal 6139’s op de plank liggen als restauratie project voor de herfst.
De Suwa tak kende ik nog niet. Weer iets geleerd :+1:

1 like