Seiko's jaarproductie en Watch Jaarboek 2019

Jaarboek van watch is binnen! Elk jaar weer leuk, de vele prijzen en merken vergelijken.
sinds een paar dagen is het jaarboek te koop voor 15 euro in o.a de Bruna.

Maar nu kwam ik bij Seiko Holdings terecht en daar zag ik de jaarproductie in aantallen, wat mij erg verbaasde. Het aantal is meer dan alle andere merken gezamenlijk in het jaarboek.

Seiko produceert
> 12 miljoen horloges per jaar!
> 336 miljoen uurwerkjes per jaar!

Denk dat 90% quartz is, maar dan nog wat een getallen voor een Japans bedrijf, dat naast het produceren ook vele andere bedrijfsactiviteiten heeft. Daarnaast heeft Seiko een hoge Japanse afwerking op sommige modellen, wat mij nogal tijdrovend lijkt.

Momenteel werken er 12.000 werknemers bij Seiko Holdings, maar in 2012 was dit nog 16.000. Bijzonder knap, als je ook ziet de omzet redelijk stabiel is gebleven. Ik weet van Rolex dat er 6000 werknemers in dienst zijn en het bedrijf nu 800k-1 miljoen exemplaren op jaarbasis produceert, wat ik al erg hoog vond. Als je de Rolex filmpjes bekijkt, dan gebeurd er nog vrij weinig met de hand, enkel het uurwerkje opbouwen.

Hier wat intressante cijfertjes over Seiko

1 like

Ben benieuwd hoe citizen het ervan afbrengt
Zijn daar ook cijfers van?

Nee helaas niet. Deze merken wel.

1 like

Tijdens het HF diner zei de sales manager van Seiko lachend dat ze de jaarproductie van Rolex (circa 1 miljoen) in een dag maakten. Dat was dus niet overdreven :rofl:.

1 like

Twee topics in een :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

inderdaad! Een merk dat hoog aangeschreven staat voor haar kwaliteit en toch doet aan massaproductie. Tja, daarvoor moet je een Japanner zijn :stuck_out_tongue_winking_eye: