Seiko's staan stil in watchwinder :(

Hallo allen.

Ik heb een watchwinder voor 4 horloges van mooihorloge.nl, type N4.

Ik merkt dat mijn Seiko’s (7S26 en/of 7S36 loopwerken) na enkele dagen in de draaidoos toch stil gaan staan. De ene heeft daar eerder last van dan de andere. Het Monster houdt het nog het langste uit. Een van de Seiko’s is zelfs al eens teruggeweest naar Rob, om te zien om daar misschien een defect aan is. Bij terugkomst van Rob liep hij misschien iets langer door, maar uiteindelijk staat hij in de winder ook stil, zoals de anderen.

Ale horloges hebben buiten de draaidoos volgens mij de normale gangreserve van ongeveer 48 uur.

Een horlogedoos die de klokjes niet draaiende houdt heb ik natuurlijk niets aan.

Zou iemand weten hoe dat nu komt ?
Heeft iemand ervaring met deze horlogedoos ?
Heeft iemand ervaring met een andere draaidoos die de klokjes wel aan de gang houdt ?

Groeten,

Paul.

Een horloge winder moet in ieder geval afwisselend links en rechtsom draaien.

Mijn Premiers lijken ook wat zwaarder te lopen dan andere automaten. Kan je niet echt helpen, wat ik doe is gewoon om de zoveel tijd handmatig even wat bij winden. En dragen, dat helpt natuurlijk ook :slight_smile:

Ik wel eens gehoord dat automatische seiko op geen één watchwinder werken…

erik-kool Schreef:

Ik wel eens gehoord dat automatische seiko op geen
één watchwinder werken…

Mijn SARB63 (Alpinist) deed het gewoon in de watchwinder.

LeenV Schreef:

Een horloge winder moet in ieder geval afwisselend
links en rechtsom draaien.

Dat is niet helemaal waar. Sommige horloges winden op als ze beide kanten op draaien. Sommige ook slechts naar 1 kant. Meestal is dat links.

Mijn Seiko’s hebben er geen last van. Misschien omdat ik de cyclus heb ingesteld op afwisselend draaien met een zo kort mogelijke rustperiode.

Overigens had ik ook een Precista PRS50-B en die deed het ook niet in de watchwinder. Dat had Eddy van Timefactors ook ervaren met deze uurwerken.

Ik kwam erachter dat als ik het horloge ‘ondersteboven’ in de watchwinder deed. Dus met de klok naar beneden en de sluiting in het zicht het wel gewoon werkte.

Vraag me niet waarom… :smiley:

Hmm, mijn Seiko SKX023 met cal. 7S26 doet het uitstekend in de goedkoopste watchwinder van conrad. Draait om de 3 uur een uur. Draait meestal rechtsom maar kan ook linksom, dat moet ik echter handmatig omzetten. Zelfs na 2 weken in de watchwinder loopt de klok perfect.

Overigens kan ik mij voorstellen dat soms de hoek waaronder het horloge in de winder zit te klein of te groot is waardoor niet altijd de rotor goed vrij kan draaien onder invloed van de zwaartekracht (?)

LeenV Schreef:

Een horloge winder moet in ieder geval afwisselend
links en rechtsom draaien.

Dat doet ie !

Paul.

Kijk even of je voldoende omwentelingen hebt ingesteld: http://www.orbita.net/database-search/?search=Seiko

Twee van mijn Seiko automaten draaien nu een weekje rechtsom in eentje van Conrad.
Ze lopen nog steeds keurig op tijd :slight_smile:

Bij Seiko maakt het niet uit.
Bij de rotatie moet het gewicht wel willen draaien. Ik heb zo’ el chepo waar 6 horloges op passen. Als ik die plat neerzet werkt ie minder dan wanneer ik hem verticaal ophang.

Vahalis Schreef:

Kijk even of je voldoende omwentelingen hebt
ingesteld:
http://www.orbita.net/database-search/?search=Seik
o
Ik kan het aantal omwentelingen niet instellen, alleen enkelzijdig of dubbelzijdig draaien. Heb de omwentelingen een keer geteld en de intervallen. Dat kwam per etmaail al op ruim meer dan het minimum aantal omwentelingen dat op die Orbita site werd aanbevolen, als ik me goed herinner.

Paul.

Jogem Schreef:

Overigens kan ik mij voorstellen dat soms de hoek
waaronder het horloge in de winder zit te klein of
te groot is waardoor niet altijd de rotor goed
vrij kan draaien onder invloed van de
zwaartekracht (?)

Dat is zeker waar: als het horloge volmaakt horizontaal zou liggen draait de rotor niet, als gevolg van de altijd aanwezige wrijving.
Bij mij liggen ze in een hoek van (grove schatting) 15 graden t.o.v. horizontaak.

Paul.

De draaiingsas van de rotor dient minstens onder 45 graden staan, anders is de invloed van de zwaartekracht veel te gering om de rotor goed rond te laten draaien…
Paul Jenner Schreef:

Jogem Schreef:

Bij mij liggen ze in een hoek van (grove
schatting) 15 graden t.o.v. horizontaak.

Paul.

taaiewillem Schreef:

De draaiingsas van de rotor dient minstens onder
45 graden staan, anders is de invloed van de
zwaartekracht veel te gering om de rotor goed rond
te laten draaien…

Ik had al overwogen om een blokje hout onder de achterzijde van de doos te plaatsen om te zien of dat helpt. Een grotere hellingshoek zal in mijn ogen inderdaad de rotor meer activeren.

Paul.