Seiko's uit de jaren 60 hebben de voorkeur

Ik hou bij voorkeur van de Seiko’s uit de jaren 60. Mooie strakke werkpaarden. Het lijken simpele horloges maar als je ze goed bekijkt straalt de kwaliteit er vanaf. Ik bezit 173 Seiko’s. Een aantal zijn in een slechte staat, maar de meeste lopen nog! Geweldig zonder service doorlopen, 20 a 30 jaar lang.

Ik probeer de uitvoeringen die mij aanspreken te restaureren en verzamel daarom de laatste tijd voornamelijk fabrieks originele parts. Regelmatig pak ik er een exemplaar uit mijn verzameling, en probeer er weer een toppertje van te maken.

Het mooie van die oude Seiko’s is dat deze relatief simpel zijn, zoals caliber 66 bijvoorbeeld of 7625 om maar wat te noemen. Met mijn beperkte kennis kan ik aan deze calibers een reparatie of service uitvoeren.

Kinetic vindt ik ook mooi, zeker de techniek en ook weer zeer simpel van constructie. Quartz techniek, en toch nog een beetje mechanisch

Indien ik de tijd kan vinden zal ik foto’s plaatsen bij dit onderwerp.

Doordat ik vaak erg veel van het zelfde heb, zie je mij regelmatig op E-Bay en Marktplaats adverteren, zo hou ik mijn collectie “fris” en hoop andere liefhebbers ook te kunnen laten delen in mijn passie.

Mvrgr, Erik (Ehwatch)

– moved topic –

Ik hoop dat je binnenkort tijd hebt want 163 vintage Seiko’s wil ik maar al te graag bij elkaar zien!

Ik zal een goede camera moeten aanschaffen. Ik had er ergens het geld voor liggen maar toen kwam er weer een mooie Seiko voorbij…

Ik zal een paar plaatsen, de foto’s zijn over het algemeen van de verkopers.
Om de totale collectie op foto te krijgen, zal ik een winterproject van maken…
Op www.sometimeago.com staan er ook nog een paar van mij.

Draag je je Seiko’s ook of zijn ze puur ter verzameling?

De laatste is het mooiste! Als je de url van het plaatje (rechter muisknop op het plaatje en dan bij eigenschappen de url kopieren) van de foto’s tussen zet kunnen we ze gelijk zien:

Ik draag de Seiko’s dagelijks, ik heb een kantoorbaan dus dat kan gelukkig. Iedere dag heb ik weer het zelfde probleem, welke vandaag…
Ik draag enkel de klokjes die daadwerkelijk de tijd goed aangeven, gelukkig werken de meeste netjes, zeker de Kinetics.

Met de mechanische moet je natuurlijk niet op een minuutje verschil per 12 uur kijken.
Ik heb ook een aantal voor de heb, netjes op een standaardje. tzt voor restauratie.

Henrik bedankt voor de tip, ik was even aan het klungellen met het plaatsen van de afbeeldingen.
Ik heb ook een onderwerp over mijn Champion geplaatst en dat is wel naar wens gegaan.

173 Seiko’s? Dat is geen verzameling, dat is een ziekte! :wink:

Ik ben verslagen :slight_smile:

Waar zit je en is het ok als forumgenoten komen kwijlen??

mooi hoor,
heb zelf ook een paar oudjes uit begin 70ér jaren en ze lopen ook nog.
stal ze eens uit op een kleed en maak er een groepsfoto van.
Er is hier eens een topic geweest over een forumlid (buitenland) met bijna 500 horloges uitgestald!

gr Ron

Hier heb ik hem nog.

http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=1076256&rid=0#msg_3763171

gr Ron

Tja gekte ziekte , ik noem het maar prettig gestoord. Het was enkel mogelijk door mijn motoren hobby aan de kant te doen. Nieuw huis, 2 kids etc. dus toch tandwielen op mee te prutsen. (Ik heb nog wel een motor hoor)

Ik woon in Duiven bij Arnhem, indien ik mijn pas gekochte huis en hobbyzolder in orde heb, zijn mede prettig gestoorde welkom hoor.
Een fototje maken kan dan ook maar zoals de link van Bikerplus, is waanzinnig.
Hoe kan je dan nog genieten van een enkel klokje, zeker indien je niet enkel tot Seiko richt.
Ik probeer juist in te krimpen, ga steeds meer voor de mind condition Seiko’s uit de jaren 60. Ook mijn pas aangeschafte 6602-8050 is in mind condition. Ik heb er twee 7S26 calibers voor verkocht, de hobby moet zichzelf bedruipen.

Mijn voorkeur gaat uit naar handopwinders of zoals de bv 5606 automaat met handopwindfunctie.
Maar bij Seiko kom je niet onder de befaamde automatic uit, dus uiteraard heb ik er een flink aantal van.

Hierbij nog enkele uit mijn collectie, sorry dat ik de foto’s van mijn leveranciers moet gebruiken, dit zijn wel de daadwerkelijke foto’s van mijn horloges.

Zoals te zien zullen er een aantal in aanmerking komen voor parts of restauratie. Hierbij een paar van mijn colectie, de parts vermeldingen geven aan dat deze ev ook beschikbaar zijn voor verkoop…

Een 6602-8070 in zeer nette staat,

voor restauratie 7625-8043

Een bijzondere 7619-7010 voor restauratie, loopt overigens netjes. Bijzonder is het knopje bij de 2 voor verstellen van de dag. Een soort van Rolex achtige bezel.

6619-7050, een zeer mooi horloge als de wijzerplaat in originele staat zou zijn. De apparte minutenring met hoog opliggende indixies is erg mooi om te zien,is er iemand met een goede wijzerplaat in deze kleur? Ik heb ook een uitvoering als deze met donkere grijs wijzerplaat

6602-7031, live ziet hij er beter uit, een mooie handopwinder, ik laat deze zo, hij is toonbaar en draag m vandaag.

66-7100 mijn voorkeurs caliber, simpel degelijk, oerbetrouwbaar, de wijzerplaat moet opgemaakt of vervangen worden, heeft iemand een nette plaat?

6119-7090 , stijlvol exemplaar voor parts of restauratie ev verkoop.

6139-8029 uit 1977 chronograph. Zeer netjes (moier dan op de foto)loopt prima, rest en set prima, enkel de dag en datum verzet al bij de 19.00 uur. Kwestie van wijzers verplaatsen en hij is top. VK prijs is 55.00 euro. Met (niet origineel aftermarket) stalen passende band

Leuk!
Daar redt de collectie van mijn vader het ook niet tegen ben ik bang ;D .

Overigens heeft Seiko een behoorlijk aantal mooie vindingen gedaan in de loop der tijd waar nu beroemde merken (nu de patent-periode afgelopen is) graag gebruik van maken (en er dan soms een nieuwe naam aangeven, alsof het een eigen idee is). Wat dat betreft is Seiko eigenlijk altijd wel ondergewaardeerd geweest. Uurwerk vond men ook vaak te eenvoudig (maar is nog steeds, Japans, oerdegelijk en superbetrouwbaar). Begin het zelf geloof ik ook steeds meer te waarderen.

Niels

Hoe groot is de collectie van jou vader dan?
Ik verzamel Seiko’s zo’n 25 jaar en heb nog steeds enorme bewondering voor dit merk. Geen neppery etc. gewoon hun eigen weg gegaan met zeer bewonderenswaardige uitvindingen. Ik sluit mij bij jou aan het is een top merk die ik net zo koester als enkele Omega’s die ik ook heb. Als ik zou moeten inkrimpen gaan de Omega’s er uit, niet de Seiko. Ik heb er gewoon wat mee, en de prijzen zijn redelijk normaal. Veel Zwitzerse merken kosten veel, maar in vergelijking met Seiko de investering niet waard, puur gezien het practiese nut dan.

En zo kan je zeggen dat ik een Seiko virus heb waar ikzelf erg blij mee ben