Seitz jeweling set

Hallo allen,
vandaag bekeek ik een video om uit te vissen hoe ik een veertje van een gebroken incabloc kan vervangen en vond dit filmpje.

Rond minuut 50 vervangt hij de kop van de juweling set door een andere om gerichter en voorzichtiger te kunnen persen.
Heeft iemand enig idee hoe zo’n kop noemt en waar hoe ik hem zou kunnen aanschaffen?
In elk geval bedankt voor het meedenken

2 likes

Volgens mij heet dat een micrometer. Zie onderstaand filmpje van Boley

Bij cousins vind ik het volgende :
https://www.cousinsuk.com/product/seitz-jewelling-micrometer-needle-and-stake

Is het dit wat ik moet bestellen? Hoe bevestig je het op een seitz juweling set

Maar als ik dit filmje dan bekijk dan zie ik toch iets anders

ja en ?

1 like

Kan je een foto uploaden van je huidige seitz om te zien hoe jouw configuratie is, op basis daarvan kan denk ik meer gezegd worden over wat je nodig hebt hier voor.

Tevens voor het zetten van het veertje heb je deze tool niet nodig, dit is voor het zetten van de diepte van de incabloc. Ik heb een veertje vervangen doormiddel van deze voorzichtig op zn plek te zetten met rodico zoals hier: https://youtube.com/shorts/MEnANY4vgSo?si=TqBNhe4xav09wmHI

1 like

Hmm, zolang de complete incabloc op zijn plaats zat was het veertje er met geen mogelijkheid in te krijgen. Ook niet uit te krijgen van het donor uurwerk trouwens.
Ik heb dan de complete incabloc (FE 233-66) uit het donor uuwerk geperst en daar het veertje van gebruikt. Dat veertje pastte dan weer in de incabloc van een Certina 25-661.

Daarover gaat m’n volgende vraag trouwens. Waar kan je ergens vinden welke incabloc en welk incablocveertje je nodig hebt voor een bepaald uurwerk? Dit keer vond ik het puur geluksmatig.

T’is een oudere set. De knop van de spindel is niet afschroefbaar.

Oke denk idd op jouw set dat je iets anders moet hebben en even snel zoeken geeft me weinig vertrouwen in het vinden van het juiste onderdeel, wat dat betreft wordt het denk ik zoeken naar een 2e seitz of een horia misschien.

Het lijkt inderdaad een hele oude. Als je het wel kon gebruiken, kon je hem inderdaad naar een soort horia verbouwen. Zelf vind ik het niet te vergelijken met een echte horia. Naam van dit onderdeel ken ik helaas niet… mogelijk dat een oude Seitz catalogus je kan helpen? Anders even opletten dat het zilverkleurige knopje in de set zit bij je volgende koop :smile:
Mocht je toch een ‘schroef’persje willen, de chinese horia is opzich niet slecht voor het geld. Recent heb ik een gebruikte horia gekocht, het is wel echt een verschil met de clone. Het zou best belachelijk zijn als er geen verschil in zou zitten. :sweat_smile:

2 likes

Volgens mij is dit eerder een uitzondering dan de standaard dat je hem niet uit hoeft te persen. Afhankelijk hoe ver die ingeperst zit (zie foto, hij moet daar in kunnen vallen), kun je er wel of niet bij. Volgens mij is dit vaak niet echt het geval wat ik gelezen heb. Gelukkig nog nooit een gebroken inca veertje gehad (afkloppen) :joy:

Heb het bij een rolex gehad, is dan ook niet echt inca, misschien dat daar verschil in zat maar daar kreeg ik hem met wat gepriegel op zn plaats.

1 like

Dat maakt wel verschil vermoed ik. Daar zijn de incabloc stempels voor.

Volgens mij gebruikt rolex KIF toch? Die nieuwe klappen ook open maar hebben twee pinnetjes? Oude draaien en klappen open volgens mij. Durf niet te zeggen hoe je die oudjes zou vervangen, kom zelf sporadisch die schokbescherming tegen. De modernere variant heb ik volgens mij twee keer in een vintage Edox gezien, ik was er niet echt over te spreken :sweat_smile:

1 like