Seitz stenenpers brochure

Wie kan mij helpen.

Als hobbyist horlogeprutser heb ik via Ebay een Seitz stenenpers gekocht.
Eerlijk gezegd weet ik totaal niet wat je met dit apparaat allemaal kan doen en hoe je dit moet doen.
helaas zit er geen handleiding bij dit apparaat.

Wie heeft een handleiding en zou mij aan een copy kunnen helpen om mij wat op weg te helpen.

Groet
Arie

stenensap maken ?

  • steentjes naar keuze in de doseertrechter doen
  • bekertje onder de tuit plaatsen
  • op de groene knop drukken & dekking zoeken.
  • genieten van bekertje verse stenensap ?!?

Groet
Mark

Hij is leuk Mark
Ik heb het echter niet zo op galstenen.
maar wellicht is dit de uitvinding van de eeuw voor goede klokkenolie die onverslijtbaar is.
en dan vraag ik daar natuurlijk patent op aan. ik ben tenslotte begonnen met dit bericht.
Word ik rijk en kan ik zoveel horloges kopen als ik wil waarvan ik alle foto’s natuurlijk aan jou zend.
Groet
Arie

Geinig, ik heb er ook eentje, geen flauw idee wat je ermee kunt, maar 't staat erg dekoratief in de vitrinekast :smiley: :smiley:

Geintje; ik heb 't boekje wat erbij hoort ook, maar de eigenlijke “instrukties” van wat je er in de basis mee kunt (lagergat ruimen; lagersteentjes plaatsen; hoogtelucht (speling) instellen enz) beslaan dacht ik slechts 3 pagina’s; ik zal een kopie voor je maken.
In het boek “die Armband- und Taschenuhr in der Reperatur” (daar is 'ie weer!) worden trouwens ook diverse pagina’s besteed aan het werken met zo’n persje: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1250,1250#msg-1250

Een paar weken geleden heb ik toevallig in een ouwe versleten chronograaf een lagersteentje geplaatst met dit apparaat, als de fotootjes een beetje gelukt zijn, zal ik ze hier eens plaatsen.

Groet,

Mooi Paul al vast hardstikke bedankt
ik heb dit apparaat ook in eerste instantie gekocht omdat ik o.a. ook horlogegereedschappen verzamel. maar als ik hem hebt wil ik hem ook wel eens uitproberen. een boekje wat erbij hoort is dan ook wel leuk. ook al is het een copy. heb jij trouwens het forldertje bij de platax. zo niet geef je adres op dan copieer ik die voor jou.

Groet
Arie

typisch geval

?

Hoi Arie,
wellicht zijn er meer mensen geinteresseerd in het boekje, dus ik heb 't gescand en als PDF file geupload, hier is 't te vinden:

http://www.youshare.com/view.php?file=Seitz-Jewelpress.pdf

Een reportage van die ouwe chrono, volgt later!

Groet,

Dank je Paul

Ik dend dat er inderdaad wel meer zijn die de werking van dit apparaat willen weten.
Ik mis alleen een hoodstuk waar markv het over had.
(:smiley:

tsja dat stenensap maken is waarschijnlijk voorbehouden aan gevorderden, en staat in deel 2… :smiley:

De link heb ik trouwens ook op een horlogemakersforum geplaatst, en de file is binnen een dag al 90x gedownload! Blijkbaar een zeldzaam boekje.

Anyways, zoals beloofd hierbij wat plaatjes van het plaatsen van een lagersteentje met zo’n steenpersje, slachtoffer is een oude Lyon chrono met een Landeron 15,5 lijns kaliber:

Het 4e rad is direkt gelagerd in de brug en heeft heel veel speling, zowel radiaal (ruimte in 't gat) als axiaal (hoogte lucht), oorzaak zou slijtage kunnen zijn, maar misschien is er gewoon ooit 't 4e rad vervangen door een andere die niet precies gepast heeft.

De astapdiameter meten we op 0,35mm; dus we zoeken een Seitz steentje bij deze asmaat, en we vinden een 36/130, dus asgatmaat is 0,36mm en de uitwendige diameter is 1,30mm.

We pakken de Seitz stenenpers erbij:

De set bevat een houder voor de ruimers (rechtsbovenhoek, zit normaal gesproken onder in de bakelieten houder geschoven) een houder voor de persstempels.
De bakelieten houder bevat oa vlakke persstempels, concave persstempels en persstempels met een verende centerpunt, voor het gebruik zie deze afbeelding uit de brochure:

Verder zitten er natuurlijk ruimers in, met diverse maten, wij gebruiken een steentje met een buitenmaat van 130, dus de eindruimer die we gebruiken is 129 (0,01mm kleiner)

We verwijderen de hevel en persstempelhouder, plaatsen een aambeeld met boring onderin de pers, de diameter moet natuurlijk dusdanig klein zijn, dat we de brug vlak kunnen leggen; een ruimer plaatsen we in de houder en we kunnen het gat gaan opruimen, met de hand en voorzichtig (in dit geval beginnen we klein en gaan steeds groter tot de eindmaat):

Als we de 129 ruimer gehad hebben, is het gat op maat, en verzinken we het gat met een rolzenker:

Nu kunnen we het gekozen steentje plaatsen, hiervoor gebruik ik persstempel 125 met verende centerpunt in de stempelhouder, en druk de steen van boven in de brug, vooraf stellen we de microverstelling ruwweg ietsje hoger dan de gewenste hoogte in (op- en neer verdraaibaar, hoogteverschil is af te lezen in 0,005mm op de schaal):

Ik weet niet of dit gebruikelijk is, de brochure geeft aan dat de steen er van de onderkant ingedrukt wordt met een vlakke persstempel die wat groter is als de steen, zodat de steen precies vlak ligt met de onderkant van de brug.
Mijn werkwijze heeft het voordeel dat ik de steen in de brug druk tot de ingestelde hoogte (tegen de microverstelling aan), dan kunnen we de hoogte lucht “meten” door de brug en rad te monteren op de platine; de microverstelling dieper zetten en de steen meteen op de juiste hoogte drukken.

Is de hoogte lucht in orde, dan is deze reparatie voltooid, maar in dit geval mankeert er nog wat meer aan het uurwerk, dus: wordt vervolgd…

Groet,

Prachtige reportage van het vervangen van een steentje, met duidelijke foto’s (tu)
dit is mijn inziens een werkje voor (ver) gevorderden. of tewel voor master watchmakers :slight_smile:
bedankt voor deze uitleg en demonstratie Paul.

Groet, André

dit keer met alle pagina’s (hoop ik):

http://www.youshare.com/view.php?file=Seitz-Jewelpress Rev_A.pdf