Seitz VS favorite steenpers

Beste forum,

Ik ben momenteel m’n laatste jaar van de avondopleiding horlogemaker aan’t afronden.

Omdat ik thuis de hobby dan ook verder wil beoefenen ben ik materiaal aan’t sprokkelen.

Nu ben ik in het bezit van 2 jewel presses.

Namelijk een favorite en een seitz.

Dit lijkt me wat overkill, dus vroeg ik me af of er bij de kenners een voorkeur is welke te houden… of is er een reden om beiden te houden?



4 likes

Eerlijk antwoord, koop een Horia of Steiner ( zo heet het merk vroeger)

Is nauwkeuriger en handigste vind ik de uitvoering met hefboom en niet die met micrometer schroef.

4 likes

Prachtig complete sets! Hier een Favorite die 99% top is. Horia al vaak overwogen, maar die prijs… …de Favorite lukt tot nu toe alles. Ik zou geen haast maken met het verkopen van 1 de twee, want het spul wordt alleen maar duurder. Alleen 1 er van verkopen in geval van financiële nood.

5 likes

De Favorite set is toch veeeel completer dan de Seitz? Anyway ik zou ze beide houden…

2 likes

In Antwerpen bij TNA ??

1 like

De Seitz uitvoering in houten doos gebruik ik al meer dan 30 jaar en ben daar zeer tevreden over. Gemakkelijk in gebruik en op de honderdste mm. zuiver.
Wel in de afgelopen jaren wat meer uitgebreid met o.a. meet linialen voor extra ongebruikelijke logmaten.
Ook in de afgelopen 25 jaar heel veel diverse lager en dekstenen opgespaard.
Daar ben ik heel blij mee, want die kosten tegenwoordig een vermogen.


10 likes

Ik zou de Favorite houden persoonlijk maar ben het wel eens met @Horloge24 dat de horia veel nauwkeuriger is maar dat maakt de Favorite niet meteen onbruikbaar natuurlijk.

1 like

In Hasselt bij Syntra. :slight_smile:

2 likes

Bedankt voor de tip!

Echter laat m’n budget 1 van deze 2 toe…

Ik moet namelijk nog meer dan een half atelier bij elkaar sprokkelen … :sweat_smile:

2 likes

Oesje, kost wat… :sunglasses:

1 like

Dan heb je nu de 7750 onder handen zeker??

1 like

Klopt!

We zitten momenteel in de laatste examenperiode. :slight_smile:

2 likes

Dat komt helemaal goed zie ik, Gefeliciteerd alvast, klasse hoor