Ik zat van de week met een familielid te praten die met een verbouwing 2 horloges had gevonden.
Een Sekonda en een Omega Geneve 14k. Nu heb ik dus de Sekonda gekregen van hem en ben ik een beetje info gaan opzoeken.
Ik ben vrij groen wat horloges betreft maar dat maakt de zoektocht naar de historie van dit horloge des te leuker.
De Sekonda loopt wel, alleen niet lang.
Sekonda was in bedrijf van 1966 tot 1991 wat dus betekend dat het een vintage is.
Een snelle check op ebay, $25,00 voor dit horloge, geen vetpot.
Nu wil ik op den duur dus dit (oefen)horloge opknappen,schoonmaken,polijsten enz.
Nu wou ik dus vragen of jullie handige tips hebben voor dit alles.
Alle hulp is welkom!
Hallo Ricardo, leuk horloge! Ik heb op het forum een aantal “poetsbeurt” topics waar ik stap voor stap cosmetische updates uitvoer op een fors aantal horloges. Sekonda is als ik mij niet vergis een exportmerk voor de Britse markt voor Soviet Unie horloges, ik heb zelf een Corsar wat dan weer een Duits label op dezelfde basis is. Als je wat tips nodig hebt dan wil ik je best even op weg helpen.
Yup zoals gschoots schrijft een naam voor de engelse markt, deze werd oa gebruikt voor Poljot, Raketa en Slava.
Zo te zien heb je een Slava te pakken met wellicht een 2428 caliber (rechts boven de kroon snelverstelling voor de datum?).
Ziet er leuk uit
Zo te zien heb je een Slava te pakken met wellicht
een 2428 caliber (rechts boven de kroon
snelverstelling voor de datum?).
Is dat er niet zo een met dubbele veerton?
Ik denk niet dat ier een poetsbeurt voldoende is, want TS schrijft loopt wel niet lang. Dan is er vast een serieuze beurt nodig. Dat doe je niet zomaar even want dan sloop je de het uurwerk.
Als je zelf aan de slag wilt goed voorbereiden, kennis vergaren, gereedschap kopen en beginnen met een heel eenvoudig uurwerk.
Ik ben net zelf uurwerkonderhoud aan het leren (moeilijk!). Maar ik kan iedereen aanraden om eerst te beginnen met cosmetisch onderhoud gewoon om wat gevoel en vertrouwen te krijgen met de grote onderdelen(kast, glas, kroon en band) van je horloge. Ik heb gelukkig nu iemand die me wat wil helpen met uurwerken en ik heb nu een groot zakhorloge om op te oefenen als huiswerk, ook een echte aanrader.
Maar ik kan iedereen aanraden om
eerst te beginnen met cosmetisch onderhoud gewoon
om wat gevoel en vertrouwen te krijgen met de
grote onderdelen(kast, glas, kroon en band) van je
horloge.
Beiden is nodig voor een goed resultaat, maar ik zou het omgekeer benaderen. Ik vind het een verspilling van tijd en geld om een niet goed lopend horloge mooi te maken.
Eerst wil ik dat het uurwerkje goed loopt voor ik moeite doe voor nieuwe glaasjes, kroon, opknappen van wijzers en poets activiteiten.
Ik wil de Sekonda graag opknappen, een vintage bandje etc.
Maar het binnenwerk moet wel goed zijn, hij loopt slecht en de datumaanduiding krijg ik niet in beweging.
Is er iemand op het forum die hier naar kan kijken?
Of is het verstandig om naar een horlogemaker te gaan?
Ik ben ook wel benieuwd wat dat zou kosten.
de seiko complicaties zijn ongeveer dezelfde als deze seconda, en een graadje ingewikkelder dan een eenvoudige handwinder. de prachtige site/handlieding maakt veel goed.
Even voor de duidelijkheid, de datumaanduiding
verspringt helemaal niet als je de 12 uur bent
gepasseerd?
Ja dan wel.
Als het goed is gaat de Sekonda vandaag naar Hub.
Vind hem toch iets te leuk om zelf te vergallen.
Nog een vintage bandje eromheen en dan is deze engelse-rus(?) klaar voor gebruik