Had een leuke Ball gekocht op mp met kapot veertje, compleet tonnetje besteld en voila , lopen als een zonnetje.
Na een paar dagen , dacht ik hem eens op te winden en zat hij vast. Horloge liep.
Met rust gelaten en kroon niet dicht geschroefd… dan kan er wat druk van de ketel en zal t wel weer gaan , nooit forceren…
Helaas , rotortje er weer af , tonrad eens losgehaald , niet veel te zien , weer in elkaar en lopen , winden , slippen , alles ok…
Tot hij stil lag… even winden… oh oh… veer er weer aan…
Nu is t een 200 en niet een 200-1 dus nu was er een update maar e.e.a. sloopt de veer toch niet ?!
T is een complete ton inclusief veer die als 1 onderdeel geleverd is , mag aannemen dat dat af fabriek kant en klaar als drop in replacement bedoeld is… hoop ik… nee ik heb niet de nieuwe veerton uit elkaar gehaald…
Bij plaatsen nieuwe ton altijd de as smeren met D5 of HP1300 is bij ETA voorgeschreven dus doe ik ook bij Sellita
En ik vervang de veer bij Sellita liever voor de veer van de ETA daar is naar mijn mening de veer toch beter van.
Ik kom bij Sellita een hoop rare problemen tegen die ik bij ETA nooit heb gezien
Ik hoor ook niet veel positieve ervaringen in Hasselt van die 2824 uitgave van Sellita. Ik vind het persoonlijk een beetje apart dat de horlogeprijzen niet zijn aangepast nadat veel merken sellita zijn gaan gebruiken. Ik heb vernomen dat de kwaliteit niet te vergelijken is met ETA, wat vinden jullie?
Ik heb een Edox met Sellita 200. Nooit open gehad, loopt probleemloos.
Ik heb één keer aan een Sellita 200 gewerkt. Het was een Frederique Constant, die kado was gedaan voor een jubileum. Zelden gedragen, lag te verstoffen in de kast, netjes in het originele doosje. Toen het eindelijk eens tevoorschijn werd gehaald liep ie niet meer. Het horloge was ook niet gevallen.
Bij demontage bleek de lagersteen van het seconderad gebroken. Dat vond ik wel een vreemde schade voor een horloge dat niets meemaakt. Kan niets anders bedenken dan dat er spanning op het steentje moet hebben gezeten. In dat geval lijkt me zoiets een fabricagefout…
Maar allez, heb er verder niet veel gezien en zou dit niet als benchmark nemen.
Alleen merken in de Swatchgroep mogen bij mijn weten nog ETA gebruiken, de rest moet het met Sellita oid doen. Als ze hun prijzen zouden verlagen dan geven ze eigenlijk (in)direct toe dat ze goedkopere prut monteren en zouden hun merk daarmee ook devalueren.
Zo’n dingen hoor ik ook, maarja als je er goedkopere prut in gaan stoppen omdat een fabrikant beslist niet meer aan je te leveren zul je daar toch aan toe moeten geven. Als aan die uurwerken structureel van alles kapot is bij aanvang van een service, moet je toch je verkoop prijs aan gaan passen voordat mensen weg blijven.
Laat ik mezelf dan als voorbeeld nemen. Op basis van de nogal negatieve geluiden koop ik geen horloge met een Sellita voor die prijs. Zodra ze wat beter aan de prijs zijn, zal ik mogelijk eerder overstag gaan. Ik snap de afweging die je benoemd voor zo’n merken maar vroeg of laat gaat ze dat toch de kop kosten vermoed ik… devalueren lijkt me dus nogal onvermijdelijk. Hoogstwaarschijnlijk ook het doel van de Swatch group.
Nee, dat was een eis vanuit de Zwitserse overheid die een monopolie moest voorkomen. ETA mag geen mechanische binnenwerken meer leveren aan derde partijen, enkel nog quartz binnenwerken. Sellita is trouwens begonnen als producent van ETA binnenwerken en pas later begonnen met het produceren van concurrerende binnenwerken op dezelfde basis.
Jeetje, nou niet zonder de nodige gevolgen voor die merken… zonde want ben wel benieuwd waar dat dan heen gaat op termijn. Vooral als deze verhalen in de ronde gaan.
99% van de consumenten heeft geen idee van het verschil en prijzen verlagen zit niet helemaal in ons economisch en marketing concept
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb verschillende Sellita’s in de collectie en die lopen eigenlijk prima. Alleen mijn Sinn flieger met SW500 is na 10 jaar aan een beurt toe, zal die binnenkort eens onderhanden nemen en kijken hoe groot het verschil met een 7750 is.
Mooie vergelijking. Ben benieuwd. Ervaring zal het uitwijzen maar heb het van horen zeggen van mensen die vaker met uurwerken bezig zijn dan ik. En ook al voor een langere tijd. Dus zelf kan ik nog weinig bevestigen . Maar klonk voor mij niet veel belovend voor de toekomst.
Ik weet niet of onderdelen voor die uurwerken wel eenvoudig te verkrijgen zijn voor de zelfstandige horlogemaker? Dat zou het al veel aantrekkelijker maken aangezien de kosten van vervangen dan misschien wel binnen de acceptabele grenzen blijft.
En inderdaad! veel hebben het niet door en maar goed ook
Voor Sellita kan je gewoon onderdelen bekomen bij de groothandel, onderdelen van kast is merk tot merk afhankelijk of ze willen leveren, is steeds navragen/mailen en hopen dat ze niet meer vragen voor de onderdelen dan dat “zij” aanrekenen voor een service.