Sellita SW200-1 of SW215 upgrade voor Archimede 1950-3

Op mijn zoektocht naar een minimalistisch stukje ‘timepiece’ met vintage details ben ik uitgekomen bij de Archimede 1950-3. In mijn optiek een zeer geslaagd horloge wat ik graag wil toevoegen aan mijn collectie. Echter, als standaard wordt het Selitta SW200-1 (automatik) uurwerk geleverd. Het is mogelijk om het uurwerk voor 80 euro te upgraden naar een Selitta SW215 (handaufzug). Als je het uurwerk ‘upgrade’ wordt het horloge ook nog 1mm dunner (8.8mm).

Nu is mijn vraag, is het SW215 ook echt een upgrade/beter uurwerk, of zal het gewoon een meerprijs zijn ivm extra werkzaamheden?

5 likes

Geen idee of het een upgrade betreft.
Als je een horloge met vintage uitstraling zoekt kun je ook de Stowa Partitio overwegen,deze heeft als bonus tov de Archimede ook nog een secondewijzer.

1 like

Mooi horloge, goed merk wat zijn eigen kasten maakt. De “upgrade” is enkel handopwinder vs. automaat.
Zelfde basisuurwerk. Handopwinder past IMHO wel goed bij het karakter.

1 like

Dank voor je reactie. De Stowa had ik ook al gezien, maar door zijn 37mm en de secondewijzer valt deze buiten de boot.

Mijn laatste aankoop was een einzeigeruhr (Meistersinger no1) en om dan gelijk naar drie wijzers te gaan ;))

Ik zoek echt een vintage stijl horloge waarbij ‘less is more’ wel een vereiste is (sorry, is een beetje lastig uit te leggen). Dus voor nu secondewijzer/datum/enz even niet.

En voor mijn polsomtrek van 19cm is 40mm denk ik wel een minimale maat voor mij (kleinste formaat horloge wat ik nu in mijn collectie heb betreft 41.8mm).

1 like

Dank voor je reactie. Dat denk ik ook, dat die handophoudende beter bij deze horloge past.

1 like

Ok,42mm is niet echt een vintage afmeting,ik ging ervan uit dat de Archimede ook vintage afmetingen had gelijk dr Stowa.

Meeste vintage horloges hadden een (sub) secondewijzer.
Geen secondewijzer kwam denk ik minder voor.

:point_up:

Precies dit.

1 like

Deze 1950-3 is 40mm, en dat is inderdaad wat groot voor een vintage horloge.

De 37mm is idd best klein,de foto een paar posts naar boven is op mijn 17-17,5cm pols

Het is wel een model dat al sinds 1935 in omloop is :grin:

2 likes

Ja zoals bij de Longines Heritage Military 1938. Dat is ook wel een heel mooi horloge, maar wel weer 43mm en een andere prijsklasse.

.

Bijkomende issue dat bij een kleine seconden wijzer, deze zelden mooi op de wijzerplaats geplaatst is. Meestal te dicht bij het midden òf te ver in het midden. Gevolg van de beschikbare uurwerken zoals de ETA 2801 of de 6498,