Sellita sw200 probleem -> opgelost

Goedemorgen,

Sinds enkele dagen merk ik dat mijn Doxa 1200 stroef opwindt. Ook lijkt de gangreserve met 36 uur niet meer wat het hoort te zijn. Hij lijkt ook te ‘plakken’ als ik de kroon indruk om hem weer vast te schroeven.
Allerlei euveltjes waar ik me zorgen om maak. Wellicht is een servicebeurt geen overbodige luxe. (Ondanks dat hij pas 2 jaar oud is)
Heeft iemand ervaring met een Eta 2824 die dit soort problemen vertoont? Maak ik me druk om niets? Ik heb dit nooit eerder gevoeld bij een soortgelijk uurwerk.
Misschien is er een lid die bereid is de servicebeurt uit te voeren. Dan hoor ik dat graag.

Allereerst zal er een Sellita in zitten. Doxa is geen Swatch Group, dus geen ETA. Daar hoor je wel 's meer “issues” over, Sellita… Klinkt als gebrekkige smering op meerdere punten. Kan het nu niet specificeren op afstand.

3 likes

Check eerst eens of je echt een gangreserve probleem hebt. Kan nl goed zijn dat het stroef gaan en “plakken” komt doordat het gort droog is tussen tube en kroonrubbertje. Een beetje Fomblin op de tube maakt dan een wereld van verschil uit. Zal niet de eerste keer zijn dat ik zo een redelijke nieuwe klok binnen krijg. Iedere horlogemaker op het forum zou je hiermee verder kunnen helpen.

Succes.

1 like

Wat is fomblin precies? Als ik het google krijg ik wat vloeistoffen of smeermiddelen te zien, maar een tubetje kost al 180 euro? Dat kan niet kloppen toch?

Fluor-vet. Prijs die je noemt is wel erg hoog, maar ja - het is duur. :slight_smile: Gebruik het hier ook, voor alle rubber pakkingen.

1 like

Dank voor de info tot dusver. Ik heb wat zitten zoeken en sellita sw200 hebben vaker soortgelijke problemen.
Zojuist weer even de Doxa erbij gepakt en hij lijkt nu niet meer op te winden. Komende week maar eens even een horlogemaker zoeken.

1 like

@Nico_Rijsman Heeft mijn Doxa weer gerepareerd. Er bleek een tandwieltje in het windmechanisme niet meer te functioneren. Opgelost dus.

3 likes