Sellita sw200 rammelt

Vraagje over een rammelende Meistersinger Metris met Sellita sw200.

Als je het horloge op en neer beweegt, dus alleen verticaal, met ‘‘niet-ronddraaiende’’ rotor, dan rammelt/tikt hij en ‘‘voel’’ je ahw ook iets los zitten, alsof je iets los in een doosje hebt zitten.

Ik bedoel dus niet ‘‘het centrifugale’’ ronddraaien van de rotor.

Ik heb ahw de indruk dat de rotor los zit of in ieder geval op en naar kan bewegen. (of iets anders dat rammelt)

Iemand ervaring met Sellita sw200 en dit probleem?

Bij voorbaat dank. Topic zonder plaatje :thinking:

2 likes

Ligt je uurwerk wel vast in de kast? Beiden klinken me makkelijk op te lossen.

2 likes

Ik heb geen idee. Ik heb niet de indruk de plaat te zien bewegen, maar dat is ook moeilijk te zien als je rammelt :slight_smile:

Oh wat fijn, ik zie PeterLC reageren :+1: :pray:

1 like

Geen probleemloze uurwerken die Sellita’s - spreek uit ervaring. Maar dit zou bijvoorbeeld een kastschroef kunnen zijn… …MS is (ik citeer een horlogemaker waar ik een jaar lang o.a. mijn Rolex-skills bij slijpte) in feite een goedkoop (gemaakt) merk. Niet qua retail, maar qua wat je er voor krijgt. Kan van alles zijn.

Een MS die ik jaren geleden aan mijn stiefvader schonk (was zijn uitdrukkelijke wens), is sindsdien al twee keer voor een volledige beurt terug geweest. Hier. En ook nu weer schijnt-ie niet helemaal lekker te lopen. Het is geen raketwetenschap; de 2824-2 levert me nooit problemen op. Maar er is iets met die Sellita’s. :sweat_smile:

5 likes

Dat is zeker zo

Is het zo makkelijk als even open schroeven en kijken of ik een los schroefje zie?


6 schroefjes en hij is open?

Heb je de goede schroevendraaiers hier voor? Is de luchtvochtigheid in je werkruimte onder de pakweg 45%? Vers gestofzuigd/geswifferd? Dan zou je het kunnen proberen.

3 likes

Ik vond het al een stomme vraag toen ik hem zelf stelde :see_no_evil:

2 likes

Je moet echt een goede set schroevendraaiers hebben, anders beschadig je je schroeven meteen. En zeker hier ga je het meteen zien.

Punt is verder - waar ga je naar zoeken? Speling op de rotor zou goed kunnen, en de lagers zijn uitwisselbaar met die van ETA. Maar je moet wel weten hoe je er achter komt zonder schade aan te richten.

1 like

Dat is zeker zo met die zwarte kast. Luchtvochtigheid geen idee. Ik ga het niet proberen.
Ik leg hem op de winder om te zien of de rotor wel goed zijn werk doet. Zo niet, dan maar terug naar Meistersinger. (alhoewel ik er uberhaupt aan denk)

1 like

Zoals @PeterLC ook al aanhaalt hierboven, denk ik als eerste aan speling op het rotorlager.
In dat geval is het tikken dat je hoort de rotor die het achterdeksel raakt.

Mogelijke oplossingen bij rotorspeling:
De schroef van de rotor zou dan los kunnen zitten, of het lager zelf zit te hoog en moet dan iets verder worden ingeperst, of het lager is versleten en moet in dat geval worden vervangen.

3 likes

Losse rotorschroef is dan wel de fijnste oorzaak. :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed: Easy fix. Sowieso alle schroeven natrekken die makkelijk bereikbaar zijn.

2 likes

Absoluut de “voorkeursoorzaak” :grinning:

Ik ben voorstander om de simpelste oorzaken als eerste af te strepen.

In dit geval:
Aangezien dit is de eerste schroef waar je aan draait wanneer het uurwerk open is, eerst proberen of ie vast zit. Draai je m meteen los, dan kan je niet meer vaststellen of dit de oorzaak kan zijn geweest.

Overigens kan je aan sporen op de rotor en/of binnenkant deksel wel zien of de rotor contact gemaakt heeft en of je zodoende de oplossing bij de rotor moet zoeken.

1 like

Als je dat wil controleren zou ik m een tijdje uit de winder laten en stil laten vallen om te controleren hoeveel gangreserve de automaat opbouwt.
De rotor zal bij speling meestal nog wel voldoende ronddraaien om het horloge aan de gang te houden bij beweging, maar wellicht niet meer genoeg om de veer volledig opgewonden te krijgen.

2 likes

Dus eerst even stil laten vallen en dan een paar dagen op de winder om te zien wat voor reserve hij op bouwt?

1 like

Nee, ik bedoel het volgende:
Als je een automaat een dag gedragen hebt, of een dag in de winder heeft gezeten, dan zou de opwindveer normaliter volledig opgewonden moeten zijn.
Doe het horloge af, schrijf de tijd op en wanneer het horloge stil gevallen is lees je die tijd af en weet je hoe lang het heeft gelopen zonder tussentijdse opwinding (gangreserve).
Is die erg laag, dan kan dat met het slecht lopen van de rotor te maken hebben (kan ook een slappe opwindveer zijn, maar dan komen we in een ander topic :wink:)

3 likes

Dank je Boris! :pray:
Ik laat hem een dag in de winder zodat hij vol zou moeten zijn en ga dan timen. Bedankt voor zover.

1 like

Mooi horloge, ik heb er ook zo een gehad, ik vind die Sellita alleen zo’n schijt uurwerk, het moet op een ETA lijken, maar lijkt er qua ervaring totaal niet op

2 likes

Ik zou hem zeker niet op die winder leggen. Wat heeft het voor een zin?
Als er iets los is gaat het alleen maar losser zitten. Loopt de rotor tegen de kast of platine aan gaat het alleen maar meer slijtage geven. Het resultaat wordt er niet beter op.
Je ontkomt er niet aan om de deksel er af te halen (of laten halen) en te kijken wat nu echt het probleem is.

2 likes

Dat klinkt niet al te best, terwijl ze steeds vaker gebruikt worden.

Geldt dit, volgens jullie, alleen voor de standaard uurwerken of ook voor hogere grades?