Semi-grail gearriveerd! Best dresswatch evâh

Dames en heren, jongens en meisjes, gaat u er maar eens goed voor zitten. Ik heb namelijk mijn semi-grail binnen!!! Een van de weinige horloges die ik heb die ik niet flipper! Dat zijn er maar twee(misschien drie :wink: ). Maar welk horloge zou het zijn? Dresswatch? Vintage? Hmm zeker een Omega, of een Tudor. Nee, verre van dat allen! Iets veel en veel beters. Dè Milus Snow Star! Man wat wilde ik dit horloge graag. Had op meerdere fora een zoekadvertentie geplaatst, eindeloos vaak gezocht zonder resultaat, totdat hij opeens opduikt. Gewoon hier op het forum. Hoe groot is de kans!

Maar wat maakt dit horloge nou zo bijzonder? Nou, ten eerste de uitzonderlijke kwaliteit. Ooit een horloge uit de periode van de Tweede Wereldoorlog gezien die er zo mint uitzag? Bet yah don’t! Stainless steel kast, plexiglas met prachtige druppel, Eta gemodificeerd uurwerk door Milus, met o.a. Instant Date en Milusshock, wat hetzelfde is als een unbreakable mainspring (I believe). Het uurwerk loopt perfecto! Preventieve service gaat er wel aan komen.

Maar dat is niet alles. Het horloge is gemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog, althans dat is zo volgens vele sites. Milus kan het niet achterhalen omdat een flinke tijd geleden hun hele archievenoverzicht is opgebrand.
De US Navy stopte in een aantal gevechtsvliegtuigen die boven de Pacific zouden vliegen een Life Barter Kit. Deze kit bevatte allerlei waardevolle spullen. Twee gouden ringen, een broche, een ketting en een horloge. Het horloge was deze Milus Snow Star. De kit was bedoeld om piloten vrij te kopen nadat ze gevangen waren door vijanden of uit de lucht waren geschoten. De US Navy vond dit horloge het best om iemands leven mee vrij te kopen eventueel! :slight_smile: Dit werd pas een aantal jaar geleden bekend en Milus besloot gelijk en heruitgave van de Life Barter Kit uit te brengen, wat ik een erg goed geslaagde set vind. Milus maakt geweldige manchetknopen, die ook in de re-edition van de Barter Kit zitten. Leuk artikel hier over!
http://www.ablogtowatch.com/milus-heritage-snow-star-life-barter-kit-watch/

Ik heb het origineel, en die gaat nooit meer weg! :slight_smile:

Ik ga het horloge morgen voor het eerst open maken! Ben benieuwd!

En dan de looks, die unieke indices zijn heel gaaf in combinatie met de wijzerplaat. Door de geslepen wijzerplaat en de geslepen indices met groeven er in speelt het licht er heel leuk mee. Oh en rode datumcijfers! Vind ik op elke dresser met een lichte dial gaaf.

Genoeg geleuter, foto’s! Morgen krijg ik een lichttent binnen, zal binnenkort wat betere foto’s maken.

De staat is super! Krasje naast de kroon en een heel klein beetje corrosie(?) op de bezel. Niet te fotograferen, alleen te zien met de loupe. Met wat is dat het best weg te halen?

Bedankt voor het kijken!

31 likes

Dat is een erg mooie dresser met een leuke geschiedenis! Geniet ervan!

1 like

Das een hele mooie👍

1 like

Mooi hoor! Hele mooie staat. Dat beetje corrosie krijg je met een Cape Cod doekje wel weg. Weet je zeker dat het een gemodifeerde ETA is en geen Felsa? Milushock in verband met de mainspring lijkt me niet logisch. Ik denk dat het of met de schokbescherming van de balansstaf te maken heeft of iets van een schokring of iets dergelijks in de kast.

1 like

Wat een gave klok man! Ik snap dat dit een keeper is. Gefeliciteerd ermee en geniet ervan :wink:

1 like

Thanks Melvin! Volgens ABlogToWatch is het een Eta 2408 maar dat lijkt me niet. Morgen krijg ik zo’n horlogebal binnen, ga 'm dan eens open maken. We shall see. Er is namelijk zo weinig, bijna geen inhoudelijke info over te vinden…

mooi, van voren doet het me denken aan de oudere oystercases. Is Milus een high-end merk?

1 like

Heeft er ver iets van weg ja. Milus is high-end op het gebied van manchetknopen. Ze maken ze ook met uurwerken, kompassen er in etc. Ze maken ook nog horloges, duur en niet mijn smaak, op de nieuwe Snow Star na. Vooral gericht op de Aziatische markt na de quartzcrisis.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze bij-de-tijd zijnde vintage. :+1:

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Mooi hoor, en leuk met die geschiedenis van die barter kits erachter, ben gelijk wat gaan inlezen hierover :thumbsup:
Veel draagplezier toegewenst met je nieuwe aanwinst!

1 like

Geweldige aanwinst! Helemaal met je verhaal erbij. Complete set op deze manier. Veel plezier ermee!

1 like

Wat een prachtige scherpe klok
Als je een tweede krijgt aangeboden houd ik me aanbevolen
draag 'm in gode gezondheid :wink:

1 like

Als ik een tweede krijg hou ik die ook :wink:

Deze heeft zeer zeker het WOW effect. Geniet er met volle teuge van👍

1 like

Mooie klok en leuk dat je een Milus hebt gekocht, een naar mijn mening ondergewaardeerd merk, heb zelf ook een vroege military stijl in mijn verzameling en je komt ze niet heel veel tegen. Enjoy!

1 like

True, zeker een ondergewaardeerd merk. Maakte hele leuke horloges vroegâh…

1 like

Geweldig zoveel enthousiasme dat van elke letter afspat!
Het is dan ook een prachtig horloge en alle lof waardig.
Ik wens je er heel veel (draag) plezier mee/van!

1 like

Voor een 70-plusser ziet hij er nog er zeer patent uit!

Mooi horlogere met een interessante geschiedenis.

1 like

Zo da’s een knappe oldie!!
Mooi hoor.

Soli

1 like

Nog nooit in mijn leven van gehoord zelfs.

1 like