Serica 5303 soprod "features"?

Er moet me overigens van het hart dat ik Jody van JOMW een beetje een eikel vind. Hij koopt en leent bergen übergoedkope kut-shlock met gejatte ontwerpen van Ali waar blijkbaar niks mis mee is, maar bij merken zoals Seiko legt hij op elke slak zout. Terwijl de bezel en minute pip op zes van z’n Tudor ook uit het lood lijkt te staan, nota bene. En dat alles doet ie met enorme clickbait titels, Ter zijner verdediging, hij is in dat laatste de enige niet.

Dus aan de ene kant heb je een zwik marketing-gedreven horlogejournalisten die even kritisch zijn als een natte vaatdoek, en aan de andere kant heb je een stel azijnzeikerige skere übernerds die met clickbaittitels hun rants promoten.

Volgens mij is internet uitgevonden om de nuance ten grave te dragen.

Grappig, ik heb een Archimede Pilot, Mühle Glashütte en die Yema met een SW200 uurwerk, en die zijn retestrak, niks geen speling. Dus ja, het zal hetzelfde fenomeen zijn, en ik vermoed dat niet iedere Sellita implementatie hetzelfde voelt.

2 likes

En in het geval van de vent hierboven, afwisselend beide. Beetje raar inderdaad. Al kan hij het wellicht zelf verantwoorden met “verwachtingen gelinkt aan de prijs” - als een Ali horloge van €100 mechanisch goed loopt en geen al té rampzalige fouten in het ontwerp heeft, dan is dat wellicht al een succes te noemen. Per €1000 die er bijkomt mag je wel wat meer verwachten natuurlijk.

Bingo. Nuance verkoopt niet. Evenmin in horloges als politiek, je hele standpunt moet in 140 karakters of je publiek geeuwt en kijkt naar de brulaap een beetje verderop. :slight_smile:

Maar alles terzijde, die Serica is - qua ontwerp - een heul knap ding. Beetje zonde dat ze zich verbrand hebben aan een middelmatig binnenwerk - dat zal wel weer een beslissing geweest zijn van management op basis van een flashy powerpoint en een hoog kortingcijfer. Allah weet dat ik genoeg kopzorgen gehad heb met idioten in beslissingsposities die ons een een plugin hybride kettingzaag aankochten terwijl we een blikopener gevraagd hadden.

4 likes

Top, dan is dat iets waar ik me bij de 5303 dus geen zorgen over hoef te maken. Zou het ook kunnen liggen aan de lengte van de stem misschien? Ik kan me voorstellen dat hoe langer de stem is, des te meer speling er op zit. Wellicht speelt de diameter in de case waar de stem door heen gaat ook wel een rol? Dan praten we waarschijnlijk over micromillimeters verschil, maar iedere micromillimeter er bij betekent weer extra speling.

Nu zijn er meerdere Divers 65’s door mijn handen gegaan sinds ik die van mij heb en ik let altijd op de speling van de kroon. Nu hebben ze dat allemaal, dus het kan ook best liggen aan het design van Oris. Meerdere factoren kunnen dan de speling verklaren, gezien de merken die jij opnoemt dat geen van allen hebben.

Wellicht kunnen we de speling op de 5303 icm de Soprod ook wel zo verklaren? Dus als een ander merk dit uurwerk gebruikt en het ontwerp net wat strakker is, de zompigheid op de kroon ook wel verdwenen is?

Als je twijfels hebt @JuKo dan ben je meer dan welkom om mijn Serica een keertje te komen proberen. Ik denk echt dat het voor de meeste mensen geen issue zal zijn.

2 likes

Tof! Dankjewel! Ik zal het onthouden! :+1:

1 like

Die van mij is 2de generatie (sinds september binnen) en is kutter aan de kroon dan mij eigenlijk lief is.

Hacking doet ie alleen als ik de kroon met een behoorlijke ruk uit de kast trek. Als ik het met beleid doe, zoals bij mijn andere horloges, dan loopt de secondenwijzer nog 5 tot 10 seconde door.

Bij het zetten van de tijd gaat de secondenwijzer vervolgens weer lopen.

Als hij eenmaal loopt dan loopt ie ook uitstekend. Dat moet er absoluut bij gezegd worden.

Wat dat betreft herken ik de problemen wel die in dit filmpje naar voren komen. In de comments onder het filmpje lees ik ook veel de zelfde ervaring. Overigens kan ik Jody wel waarderen. Hij laat juist de wat meer budget opties van de hobby zien, geeft zijn meningen met een disclaimer en is open over hoe hij het horloge in zijn handen heeft gekregen. De clickbait kan ik vergeven, dit is zijn baan en blijkbaar is clickbait de enige manier om op youtube met enige betrouwbaarheid door de algoritmes te komen.

Dat gezegd hebbende, mijn Nivada Super Antarctic heeft ook een Soprod en die heeft deze problemen helemaal niet. Het hoeft dus niet zo kut te zijn als het nu is.

Bij een Vostok van 80 ekkies kan ik goed leven met excentrieke uurwerk perikelen. Bij een horloge van 1k+ vind ik dit moeilijk om aan mezelf te verantwoorden.

Ik kan zelf dit horloge dan ook niet met goed fatsoen aanraden aan vrienden of familie (en dus ook niet hier op het forum) tenzij je echt weet wat je in huis haalt. En dat is jammer want er is heel veel om van te om voor te gaan bij dit horloge. Het design, de afmetingen, de proporties, de afwerking, de bouwkwaliteit. Het staat alleen in contrast met wat onder de motorkap ligt. Niet het functioneren van het uurwerk maar wel de manipulatie er van.

Ik wil heel graag van dit horloge houden maar op deze manier vind ik dat wel wat moeilijk.

Het is een beetje de Alfa Romeo van de 1k horloges wat dat betreft…

4 likes

Cool horloge van een cool merk. Grappig genoeg heb ik van die club juist een Excelsior Park chronograaf binnen die prachtig is. Superlatief. Echt heel cool. Maar waarvan het Sellita SW510 chrongraafje het gewoon niet doet. De kroon voelt goed maar het uurwerk loopt niet. :slight_smile:

En ik heb een Nomos Club gekocht, begin dit jaar, waarvan het Alpha caliber (ETA / Peseux 7001 base) het had begeven. Al is de service van Nomos zo akelig snel, akkuraat en correct dat ik die ervaring als verkoop argument zou gebruiken om een Nomos aan te raden.

Het is ook altijd wat.

Nee hoor, ik vind het een übercool ding. Ik heb net m’n Waybill van Serica binnen om hem naar ome Jerome te sturen voor de definitieve kroonfix (gen 1 hier), dus ik hoop dat ik 'm snel weer terug zal hebben.

Leuk ding. Blijft cool. Loopt ook goed als hij eenmaal aangeslingerd is.

1 like

Overigens heb ik het horloge net vandaag op de post gedaan naar Frankrijk. Ze hebben keurig een waybill voor DHL verscheping gestuurd.

We gaan het meemaken.

4 likes

Ik hoop dat je hem snel terug zal hebben.

1 like

Je hebt er 2 retour, jouw Excelsior Park en de Serica. Je bent er maar druk mee. Positief gezien, dadelijk ook 2 incoming :grin:

Yup! Dat is weer leuk, dan heb je weer een soort van cadeautje.

1 like