Serica 5303 soprod "features"?

Hey allemaal!

Dit filmpje passeert zojuist m’n scherm. Nou weet ik dat sommigen van ons hier ook dit betreffende horloge bezitten of hebben gehad en vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met dit uurwerk. Klinkt deze kritiek bekend of is het een storm in een glas water?

5 likes

Yup, precies de zelfde ervaring. Al twee keer een email gestuurd waar nog niet op gereageerd is.

3 likes

Oef! En dat terwijl het zo zonde is; het horloge ziet er naar mijn mening erg gaaf uit. Vervolgens heb je dit soort fratsen met het uurwerk…

Hopen dat Serica wat bijdraait als dit filmpje wat meer de wereld rond gaat?

5 likes

Bizar…

1 like

@Fate_Amenable_To_Change kom er maar in met je vernieuwde inzichten.

Die van mij weinig van gemerkt… zal nog eens checken. Maar loopt zo nauwkeurig dat ik m niet vaak hoef aan te passen.
Alleen iets wobble bij indrukken vd kroon.

1 like

Dit lijkt haast een trend te zijn bij Franse merken. Yema heeft ook een negatieve naam op het gebied van klantenservice.

2 likes

De aller-eerste generatie die ik heb is lullig. De kroon popt er niet uit bij het schroeven, en ook het hacking betekent dat je overtuigend moet trekken.

De generatie die @Ojjz heeft mag zich in een veel beter kroongevoel verheugen. De minuutwijzer is niet snaarstrak, maar veel strakker.

Dan de C125 die in m’n Baltic ligt… Ik vrees dat alle Soprods aan de kroon tot nu toe sponziger voelen dan alle ETA / Sellita’s die ik heb gehad.

Aan de andere kant lopen al die uurwerken wel uitstekend, voor zover ik heb bepaald op een timegrapher.

Die heb ik dan weer niet nodig gehad, want Yema’s spullen zijn allemaal nog bomb-proof geweest. De NH86, de Yema 3000 en de Sellita zijn allemaal goed geweest.

:slight_smile:

Ook ik probeer ome Jerome te bereiken om m’n kroonstam te vervangen (dat bood hij aan, ik zou een waybill krijgen) maar heb wat moeite. Ik noem dat een soort kinderziektes bij een groeiend merk.

5 likes

Dat is fijn om te horen. Mijn exemplaar had allerlei gebreken, waarvan sommigen pas zichtbaar werden na inspectie door een horlogemaker. Ik lees ook regelmatig op andere fora dat men ondermaatse ervaringen hebben met de klantenservice.

Volgens het filmpje probeert het merk nu de gebreken aan te merken als “features” en weigert het reparaties uit te voeren (binnen de garantie).

2 likes

[quote=“Jurtz, post:9, topic:430043, full:true”]

Kinderziektes zijn vervelend, maar niet erg naar mijn mening. Alleen de wijze waarop men hiermee om lijkt te gaan stond ik wel even van te kijken.
Nu heb ik de pech (of het geluk, afhankelijk van je standpunt) dat ik geen Yema of Serica in mn bezit heb. Maar als potentiële aankoop voor de toekomst schrikt het toch een beetje af om te horen dat ze hier niet heel chique mee om gaan.

Gevalletje “buy the seller” voor mij. :thinking:

1 like

Mij is gewoon een waybill toegezegd voor een fix. :slight_smile:

Dit is ook mijn ervaring. Daarmee lijkt de nieuwste serie dus beter, maar kan je ook meteen uitsluiten dat het bij de oudere uurwerken om ‘features’ gaat. Ze hebben het namelijk wel opgelost.

3 likes

Ik denk dat ze aan de eigen populariteit ten onder gaan op het moment. Generatie 1 had echt enorme kut-actie aan de kroon, dat is op fora gaan circuleren. Vervolgens hebben ze de situatie bij Generatie 2 aanzienlijk verbeterd, maar is de kroon nog steeds boter-achtig gebleven, ook al is het wanstaltige van Gen 1 gefixt.

Vervolgens zijn ze zwaar gepromoot door allerlei internet-publicaties en heeft de halve wereld snel een 5303 willen bestellen, hebben al die horlogenerds een 5303 in handen gekregen, viel een groot deel daarvan op dat de kroon van een Soprod toch wat zompig aanvoelt, en hebben die mensen aangenomen dat het probleem uit Gen1 niet gefixt was, want geen vergelijkend referentiekader.

Vervolgens schrijven al die gasten Serica aan voor een fix die niet bestaat omdat ze al een nieuwe kroonstam hebben en krijg je het soort communicatie waar we het over hebben.

Wat Serica zou moeten doen is een lijst publiceren met serienummers waar simpelweg gezegd wordt “Als u een 5303 met serienummer range x-y hebt, dan is uw kroon wat het is, als u daarentegen een horloge met serienummer v-w hebt, dan kunt u zich registreren voor een reparatie.”

Dat zou de verwarring verminderen. Ik kan me voorstellen dat ome Jerome en die twee gasten van Soprod en z’n service afdeling die ik op CC had het momenteel veul te druk hebben omdat ze niet berekend zijn op wat hier gebeurt.

5 likes

Als ik de video bekijk zie ik bij het op tijd zetten de wijzers nog een minuut of zo terug lopen na het loslaten van de kroon. Hoe mooi een horloge ook is en hoe sympathiek het merk en zijn eigenaar ook zijn, het lijkt me niet iets waar een merk in deze prijsklasse mee weg kan komen. Zelfs AliExpress-rommel van vier tientjes heeft dat beter voor elkaar.

1 like

Het fenomeen wat hij daar toont heb ik nog nooit gezien op de mijne of de andere 5303’s die ik in handen heb gehad. Dus of hij is rare dingen aan het doen omdat hij een mooie rant wil produceren, of er zijn specifiek rare dingen aan de hand met zijn horloge.

Alle eerste generatie 5303’s die de deur uit gingen en echt een issue met de kroonstam hadden zijn gewoon terug geroepen naar Soprod zelf of naar een service partner, of naar de lokale horlogemaker en gewoon vergoed.

Ik weet niet hoe oud het horloge in de video is, wat er mee gedaan is of wat de voorgeschiedenis is, maar het is niet mijn ervaring als klant van het eerste uur. De mijne was brak, die is gefixt door Soprod, binnen een maand na aankoop. Daarna merkte ik dat hij nog wat zompiger was dan de aller-nieuwste generatie, en kreeg ik een waybill voor vervanging van de hele kroonstam aangeboden.

Dat heb ik ook aangegeven richting Jerome, want als ik een horloge van 1250 ballen koop wil ik het op tijd kunnen zetten zonder teveel gezeik.

Merk op dat voor de aller-eerste issues proactief mails uitgingen van Serica om de reparatie aan te zwengelen, dat is niet iets wat ik moest vragen.

2 likes

Maar wat ik niet begrijp… dan ben je een start-up, waar iedereen begrip voor heeft

En wat eigenlijk onze eigen schuld is:

Vervolgens lees ik een hoop verhalen over, eerste edities, tweede edities, en nog niet helemaal-lekker.

Hier zit je als merk zelf toch ook niet op te wachten?

Waarom als startup zoveel risico nemen en kiezen voor een Soprod uurwerk, wat zo twijfelachtig wordt ontvangen? Die Serica is een doodeenvoudige driehander. Waarom niet gewoon voor een Miyota/Citizen of Sellita? Zoals Baltic en Halios ook doen? Tegen een nog lagere prijs ook. :v:

1 like

Kuch kuch. Soprod C125. Ook niet de strakste aan de kroon, maar wel stukken beter dan de Newton. Soprod kan het dus wel, en is ook al gebruikt door Baltic lang voordat Serica er voor ging.

Baltic heeft Miyota’s, Mechaquartz, Seagulls, Hangzhou uurwerken en god jan en van alles gebruikt in hun horloges, en de Chinezen raak ik ook met geen stok aan. Toevallig ging het bij Baltic allemaal goed, maar het is niet dat ze geen risico’s hebben genomen.

Dat was mijn keuze ook geweest als ik een merk op ging zetten. Zo’n uurwerkje zit hier in, en het is van de drie Franse micro-brand duikertjes die ik heb veruit de lekkerste qua actie aan de kroon:

Halios in alle ere, ik heb een Seaforth III gehad, maar die maken eens 100 horloges en kappen er dan weer mee. Dat vind ik een schijtirritant bedrijf. Als je je horloges niet gewoon in serie kunt produceren, hou dan op. Net als de Seaforth IV: Die is al sinds Augustus vertraagd zonder enig zicht op een release datum. Bah.

Maar de bracelet, de end links, de twisted lugs en de bezel van de Serica zijn wel een klasse hoger dan zelfs m’n Baltic GMT, die ook al 1150 ballen kostte op een rubbertje. Je ziet het ook aan de kast van de Yema. Super simpel, super strak. Net als de nieuwe Super Squale, die ook 1100 ballen kost.

Ik begrijp op basis van kastvorm, afwerking, bezel en bracelet al waar die prijs vandaan komt.

Wat niet weg neemt dat het uurwerk onfortuinlijk uitpakte. Ik vraag me af hoeveel restitutie Serica van Soprod heeft gekregen.

2 likes

De Serica is wel echt een klasse of twee beter qua afwerking voor een hele nette prijs. Het uurwerk is helaas een misser, maar ik moet zeggen dat ik er heel weinig last van heb.

Heb nooit een Yema of Baltic in mijn handen gehad die me het zelfde gevoel gaf als de 5303.

Net de mijne nog even getest. Heb een nieuwe 5303-3 dus de ‘gen 2’.

Geen enkel probleem met hacking. Alleen wat wobble op de minutenwijzer met kroon uit. Maar verder zeer soepele actie dus bij indrukken (wel met beleid) geen jump. Perfect te zetten.
Verder loopt de mijne in 5 weken -20 sec dus reken maar uit hoe nauwkeurig.

Ik maak me niet druk.

4 likes

Iedere keer als ik de 5303 zie dan begint het toch wel te kriebelen. Een beetje liefde op het eerste gezicht was het wel. Nu ik dit zo zag, weerhoudt het me wel een beetje.

Nu heb ik al jullie reacties gelezen dus dat stelt enigszins gerust. Wel heb ik nog even een vraag over de term zompig.
Ik heb zelf een Oris Divers 65 met SW200 er in. Als de kroon er uit geschroefd is dan heeft de kroon best wel wat speling. De werking van de kroon is verder wel goed. Zouden jullie deze speling/zompigheid kunnen vergelijken met de Serica 5303?

1 like