Het antwoord van ene Louis heb ik vandaag ontvangen. Zoals verwacht is het geen grand feu, maar wordt het effect wel door verhitting bereikt. Of het daarmee emaille is, voor de preciezen waarschijnlijk niet, voor de rekkelijken, waaronder ik mijzelf reken, wel.
"Merci pour votre message ainsi que pour l’intérêt porté à nos montres ! C’est un plaisir de lire que nos collections animent les discussions entre passionnés sur votre forum.
Pour répondre précisément à votre question, nos cadrans noirs ne sont pas réalisés selon la technique de l’émail « grand feu » traditionnel. Il s’agit en réalité d’une peinture émaillée qui est ensuite chauffée à très haute température. Cette méthode spécifique nous permet d’obtenir ce noir profond, brillant et parfaitement lisse, tout en conservant une excellente régularité de production.
Je reste bien entendu à votre entière disposition pour tout complément d’information et vous souhaite une excellente journée.
“We gebruiken lak of een gekleurde epoxy die verhit wordt om een pianolak zwart emaille effect te bereiken. Deze laklaag is perfect zwart en mooi glad, en bovenal is het veel, veel goedkoper te doen dan daadwerkelijk emailleren.”
Dat is wat daar staat.
Dat het, zoals ik al tijden zeg, gewoon dezelfde lak is die Stowa op de Marine 36 classic gebruikt. Dat “hoog” verhit is naar alle waarschijnlijkheid gelul. Het is gewoon een hars/epoxy/lak achtige toestand die mild verhit zal worden. Anders smelt of brandt het.
Ook in meerdere lagen lakken en tussentijds polijsten zoals dat bij Maki-e of Urushi (en de Chinese variant van Urushi) het geval is is veel te duur voor deze gasten.
Wederom: Seiko is één van de weinige bedrijven die ik ken die voor zo’n 800 Euro een multi-laag wijzerplaat met Urushi lak en gouden maki-e indices neer zette in de Presage serie. Ieder normaal bedrijf doet dat niet.
Ik ben de laatste tijd steeds vaker naar de 5303 aan het kijken, maar heb het horloge nog nooit in het echt gezien. Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van (voormalig) eigenaren.
Hoe verhoudt de 5303 zich qua afwerking tot andere midrange duikers, zoals de nieuwe Longines HydroConquest, Oris Aquis/Divers Date en vergelijkbare horloges? Daarnaast valt het in foto’s en reviews op dat het glas behoorlijk reflecterend lijkt. Hoe is de AR-coating in de praktijk?
Prima. De afwerking van de kast is gewoon mooi, passend bij een prijspunt tussen 1250-1800 Euro. De band van Gen2 heeft een mooiere sluiting. Dat was bij Gen1 nog een beetje skeer, maar is verbeterd.
Over de AR coating onder het glas heb ik met de Gen1 nooit klachten gehad, het is zeer zeker geen Hamilton, zeg maar. Het is ook niet de clear coating van een The Citizen AQ4100, maar alleszins passabel en prima te noemen.
Ik ervaar het allemaal als een stap boven Baltic zeg maar, die voelen meer basic aan.