Serica broeders!
Kleine crosspost:
Heb die van Tijner overgenomen.
Ok, het lijkt erop dat mijn Serica 5 seconden per minuut sneller loopt dan hij zou moeten. Lijk me niet best. Heb mailtje naar Serica gestuurd. Niet zo blij mee.
Dat is 2 uur (?) per dag in de plus? Wow.
Dat snap ik. Misschien gemagnetiseerd? Je kan ook eerst lokaal hulp zoeken.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte maar hij is antimagnetisch als het goed is dus dan zou hij alsnog naar Serica moeten. Of is deze versie niet antimagnetisch? Hij is uit 2022.
Dit weet ik niet. Wel even schrikken denk ik.
Ik had deze bijna overgenomen. Komt wel erg dichtbij zo.
#howcanimakethisaboutme
Ik denk (maar weet niet zeker) dat alleen de nieuwe versie COSC die onlangs is gepresenteerd anti-magnetic is. Maar ook enkel door de iron-cover.
Dan is zo’n demagnitiseer apparaatje nog wel een idee.
Magnetisme?
Ja, de standaart 4800 A/m als ik het wel heb. De balansveer is geen silicium bij mijn weten.
Is dit dan ok?
Horloge Demagnetizer, Professionele Demagnetizer Reparatie Gereedschap Horloge Reparatie Demagnetizer Quartz Horloge Demagnetize Reparatie Gereedschap Horloge Machine Degaussing Tool 110/220V https://amzn.eu/d/6JvKAj6
Deze werkt goed, heb ik zelf ook.
Demagnetiseren heeft niks veranderd. Dan maar wachten tot Serica reageert.
Echt heel irritant dit.
Wat zegt de timegrapher?
Met zo’n ding moet je het een paar keer (en “goed”) doen om magnetisme weg te krijgen. Het is niet zoals de meer semi-pro apparaten waar je het stuk/horloge er op legt en een druk op de knop volstaat, zeg maar.
Kan ook zijn dat er een lus van de balansveer verkleefd of vastgehaakt zit, al klinkt dat wat onwaarschijnlijk bij een relatief nieuw horloge. Maar 5 seconden per minuut is een acuut probleem, niet iets waar de fabrikant schuld aan treft, denk ik. Een horlogemaker zou dat snel moeten kunnen identificeren en oplossen.
Zo doe ik het ook, hou het horloge telkens in verschillende posities. Op deksel, op glas en op de zijkanten.
Is wel de matigste soort demagnetiseerder
Je kan ook even een horlogemaker zoeken in roffa zoals peterlc.
Bijzonder… wel met de microfoon van je telefoon richting je uurwerk gelegd?
Heb ze inmiddels meer dan een week terug gemaild over de beschikbaarheid van de 5303. Heb niet het idee dat er heel snel gereageerd wordt.
Jezus, dat is gewoon sneeuw.
Heb je een kompas oid om te kijken of het horloge weldegelijk niet meer magnetisch is?
Dat zou zomaar even de snelste en beste oplossing kunnen zijn inderdaad
Ik heb Jerome zelf even gebeld. Wat een aardige kerel.
Hij raadt me aan om toch even langs te gaan bij een juwelier voor het demagnetiseren. Als dat niet werkt, kan ik hem gewoon bellen en regelt hij het.