" Uw mechanisch horloge is gehacked, stort €1.000.000 aan bitcoins op dit nummer, anders stuur ik al je familieleden en kennissen de wijzerstanden door die jij afgelopen jaar bekeken hebt. "…![]()
![]()
![]()
Nee, natuurlijk is dat verschillend. Maar zelfs dan. Een serienummer kennen mag niks uitmaken. De enige reden om dat niet uit te geven, is dat als het op een foto staat, die foto kan misbruikt worden om een fake te verpatsen, zou ik denken.
Een systeem waarbij je met een raadbaar nummer iets zinnigs kan doen is zo lek als een zeef. Langs de andere kant, ik heb wel genoeg gezien in de Belgische overheidssoftware om toe te geven dat die dingen effectief gebeuren. ![]()
Maar je kan het toch gebruiken om het horloge als gestolen op te geven dan.
Dus ben je als verkoper dus een dief of heler.
Moet die verkoper maar bewijzen dat het niet zo is.
Ben er een beetje bang van.
Nee. Daarvoor moet je eerst bewijzen dat je het überhaupt in bezit had. Of dacht je dat je in de straat het VIN nummer van een geparkeerde auto kan opschrijven (een serienummer dus) en daarmee een politiebureau binnenwandelen om die als gestolen op te geven?
Ik mag hopen dat er toch iets meer aan te pas komt dan dat. Anders is het een gruwelijk lek systeem, en geen greintje vertrouwen waard.
Je kan het wel moeilijk maken voor de verkoper.
Die moet dan bewijzen dat het wel van hem is.
Een auto is heel wat anders.
Neem niet aan dat iedereen het aaankoop bewijs nog heeft!
Nee, ik bedoel net dat het niet mogelijk mag zijn dat je iets als gestolen/andermans eigendom kan opgeven zonder dat je zelf eerst bewijst dat het de jouwe is. De bewijslast ligt bij wie de aanklacht neerlegt. Dus je kan het niemand moeilijk maken. Ik zie die bewering vaak passeren maar nog nooit één concreet geval dat toont dat zoiets ook effectief kan.
Wiezegt dat hij ter goede trouw is? Dat hij het feitelijk wil aanschaffen?
Wat nu als hij het bij zijn verzekering als gestolen opgeeft…( en dus een eventuele rechtmatige eigenaar na een aantal jaar dit horloge achterlaat bij een ad voor onderhoud, of inruilt en dit horloge komt als gestolen in de systemen voor? Een hoop gedoe en ellende staat je dan te wachten…)
![]()
Zucht. Weer hetzelfde onzinnige argument.
Kan iemand mij eens tonen waar je een horloge als gestolen kan opgeven puur met serienummer, zonder enige verdere vorm van bewijs van eigendom? ![]()
Politie !!!
Kan jij mij aantonen dat het horloge van jou eerlijk is ?
![]()
Man man. Ja, het gaat wel die richting uit met de EU, maar tot nader order is artikel 6 lid 2 nog altijd vrolijk van toepassing.
Maar kijk, tot iemand mij
ga ik dit als struisvogelgedrag klasseren.
Via IWC kun je je horloge registreren enkel op serienummer, en vervolgens wordt je de optie gegeven om via https://enquirus.com je registratie gegevens vast te leggen voor het geval dat je hem verliest of het gestolen wordt. Dat dus
Maar als hij langskomt om het horloge zelf te bekijken dan ziet hij het toch ook?
Ik noteer altijd serienummers tijdens het passen bij de AD.
Daarna door naar het politiebureau om aangifte te doen.
Vervolgens weer naar de AD om mn horloge terug te halen.
Omslachtig maar effectief!
Mijn wedervraag zou zijn wat iemand wil met een serienummer. Je kan ook de eerste cijfers geven aangevuld met xxxxx.