Serienummer geven?

Hallo allemaal. Misschien een stomme vraag maar ik kon het zo snel niet vinden hier. Op chrono vraagt iemand om het serienummer van het horloge dat ik te koop heb staan. Ik heb zelf altijd begrepen dat je die niet zomaar geeft. Koper lijkt serieus geïnteresseerd maar ik wil toch even checken of het normaal is deze te delen…

2 likes

Gewoon het nummer mededelen lijkt me ok, fotos ervan sturen minder.

Ik zou alleen niet weten wat iemand met het serienummer wil? Lijkt me voor aankoop niet heel belangrijk, va mij krijgen ze het niet.

Bij sommige merken kun je dan de garantie claimen en heel soms het eigenaarschap via block chain geneuzel

1 like

Checken of hij als gestolen staat opgegeven?

4 likes

RNG en klaar… :rofl:

Afserveren en wachten op de volgende gegadigde. Als je het bouwjaar weet en goede foto’s hebt verstrekt, en liefst ook service-historie, zou dat voldoende moeten zijn.

2 likes

Dit dus.

Via enkel het kennen van het serienummer? Bollocks. Dan zouden ze al expliciet heel veel moeite moeten gedaan hebben om het bewust zo onveilig te maken.

Als het toch klopt, zeg eens welke merken dat doen, dan schrijf ik even snel een brute-force scriptje en maak ik volgende week een NA topic voor een paar duizend horloges. :innocent:

Dat klinkt als een heel goeie reden. En als iemand dan daar géén uitsluitsel kan/wil over geven, dan zou ik al eerder die verkoper afserveren en verder zoeken, denk ik. :thinking:

4 likes

Kan me bij een Seiko nog voorstellen dat je de eerste 2 cijfers geeft om jaar en maand te ‘bewijzen’ maar meer ook niet

Ik heb JLC het serienummer laten opzoeken om te zien of er iets raars met mijn reverso was geweest voor ik hem kocht. Wat is daar vreemd aan?

5 likes

Is dit alleen een zorg bij de echt dure horloges en luxe merken? Ik bedoel, zeg een Frederique Constant zelfs in hun hogere klasse, zal toch geen admin bijhouden die gecheckt kan worden? En hoe lang houden ze dat bij? Bij merken die eigen service van eigen uurwerken aanbieden kan ik het me iets meer voorstellen

Mijn ervaring is dat mensen die dit vragen, eindstand nooit kopen. Bij zulke mensen zit onzekerheid en wantrouwen compleet in alle stappen verwoven.

7 likes

Een beetje zoals de mensen hier die bang zijn dat hun horloge gehacked wordt door het serienummer te geven?

2 likes

Precies dit.
Bijvoorbeeld ‘de volledige servicehistorie’ eisen bij een drie jaar oud horloge. :joy:
Gewoon lekker veilig een nieuwe kopen bij de AD.

Precies dit… ik ben er inmiddels bij weggelopen. De beste man is al dagen vragen aan het stellen en uit aan het stellen. Ik was er wel klaar mee… dank voor de reacties!

2 likes

Ik denk dat je eigendom en bezit door elkaar haalt, maar bij een vrij recente IWC merkte ik dat je op het serienummer een heel eind komt incl eer service om je gegevens te registreren bij een derde partij om bij verlies en diefstal je gegevens te krijgen

Kan ik een verkooptopic hier heropenen? Of moet ik dan een nieuwe aanmaken?

Kan beide.

Ik zie het probleem niet. Hij komt het serienummer toch ook te weten als die het horloge eenmaal gekocht heeft