Serienummer ontcijferen - Oris (NOS)

HoiHoi iedereen

Even een klein vraagje met betrekking tot Oris.

Ik mag vandaag mijn “nieuw” horloge ontvangen van hen.
Natuurlijk ben ik lekker enthousiast, tot ik iets raar zag op mijn “My Oris” account, waar het horloge reeds geregistreerd was voor de waarborg.

Het serienummer van mijn nieuwe aanwinst begint met 33.
Iets wat volgens diverse bronnen zou kunne betekenen dat het horloge geproduceerd is in 2013.

Ik begin dus wat schrik te hebben van mijn aankoop.
Het horloge zou direct een service nodig hebben, voel mij ook niet lekker bij het feit dat ze een NOS verkopen en dit verzwijgen,…

Graag had ik dit aangehaald met Oris.
Dit kan ik enkel doen als ik met staalharde feiten afkom.
Na contact opgenomen te hebben met hen om de productiedatum te achterhalen aan de hand van het serienummer is het radiostilte.
Op de vraag van welke informatie ik zou kunnen achterhalen aan de hand van her serienummer en hoe ik dit zelf kan uitlezen, radiostilte…

Vandaar keer ik mij tot jullie met 2 concrete vragen.

1. kan iemand met 100% zekerheid uitleggen hoe je het serienummer van een Oris horloge kan interpreteren en de productiedatum eruit halen.

2. wat is het nadeel van een horloge te kopen die al ± 10 jaar oud is?

Hopelijk kan ik hier mijn antwoord vinden, alvast bedankt!

1 like

Hoi Arne

Zo te lezen heb je het horloge nog niet ontvangen? Dan kun ie hem toch terugsturen eventueel? Heb je hem bij een Oris dealer gekocht of direct bij Oris?

Misschien even een belletje naar de Oris boutique?

hey @ADHDBoogie

Bedankt voor je antwoord.
Het horloge is rechtstreeks aangekocht bij Oris aangezien het om een discontinued collectie gaat.
Het horloge in kwestie zat diep verborgen in hun website, als je gewoon met filters werkt kan je hem zelf niet vinden.

Een AD bellen met de melding dat ik elders een horloge gekocht heb vind ik persoonlijk lullig en not done (ik werk zelf in retail, en haat als dit gebeurd).

Volgens mij is het enige die ik momenteel kan doen is Oris customer support bombarderen :sweat_smile:

Retour zenden is idd de laatste optie.

Die sleutel heb ik nog nooit ergens gelezen/gezien.

Normaal gesproken kan dan service gewenst zijn, ook na 10 jaar stil liggen. (Indikken olie)
Maar als je hem bij Oris zelf koopt, zullen ze hem echt wel “fris” de deur uit laten gaan ivm garantie.

Benieuwd wat je hebt gekocht!

3 likes

Oris boutique is geen AD maar een direct verkooppunt van Oris.

https://www.oris.ch/en/store/5396_oris-boutique-amsterdam?selectedretailer=5396

1 like

Oris boutique bellen of even langs gaan (want mooie toko).

En even wat anders voor de geïnteresseerden: ORIS Zwitserland heeft sinds enkele maanden, het management van de winkel van de familie Tromp overgenomen.
Helaas, want het waren twee aardige heren (alhoewel de jongste al een tijdje weg is -terug naar Schaap-).

1 like

Hartelijk bedankt allen, ik heb net een mailtje verzonden naar de boutique in Amsterdam.
Hopelijk kan ik daar wel de correcte informatie verkrijgen.

Als Oris niet reageert, gewoon één herinnerings-mail, dan kijken of je ze kunt bellen. Of dat nu Oris zelf of de boutique is maakt niet uit. Maar ik denk dat het een storm in een glas water is:

Dan is het toch niet zo vreemd dat het om een NOS horloge gaat?

Bovendien: Als een horloge 10 jaar stil heeft gelegen heeft het, met de huidige stand der smeermiddelen, niet per se een beurt nodig. Vroeger gebruikten ze oude frituurolie om horloges te smeren, of oorsmeer, maar tegenwoordig houden de smeermiddelen het prima vol.

Ook de pakkingen zouden OK moeten zijn als hij niet in de volle zon of onder hete lampen heeft gelegen. Rustaaagh, is het devies.

Ik neem ook nog even aan dat Oris het horloge nakijkt alvorens het te verschepen, dus ik ga er van uit dat aan de specificaties op de doos voldaan wordt.

Als je 'm van Oris zelf gekocht hebt zou ik me niet te sappel maken. Het is geen horloge wat 10 jaar heeft liggen opdrogen onder de warmhoudlamp van de etalage van een of andere AD in Schubbekutteveen of Reetveerdegem.

Het bouwjaar is veel minder interessant dan de garantie die je van Oris krijgt, en de vraag of ze QC doen op wat ze verschepen. Nogmaals: Als ze gewoon Gewährleistung bieten is er niets aan de hand.

Dan ben je niet precies medewerker van de maand. Ten eerste had je, als je geen service vragen over een merk wilt beantwoorden, maar geen officiële dealer moeten worden, want dat is te verwachten in die rol.

Ten tweede is ieder contactmoment met een klant een gelegenheid om nering te winnen, bijvoorbeeld door zulke goede service te leveren dat je een gunfactor krijgt, of toch op z’n minst een goede mond-op-mond reputatie.

4 likes

Bovenstaande suggesties zou ik zeker doen en je komt er vast uit :+1::wink: Pas alleen op wat je hier op het forum post mbt communicatie, gevoelens en meningen en ervaringen over verkopers/dealers. Dit is niet gewenst op het forum.

Bedankt voor de verhelderende info.
Ik wacht nog even alvorens ik volledig doorsla :wink:

Nog een kleine nota over het laatste fragment:
Er is een verschil tussen hoe je intern denkt over een klant en hoe je ermee omgaat :slight_smile:
Ik zal dergelijke zaken nooit laten merken en ga 1000% voor elke klant die binnenkomt .
Er is een reden dat meerdere zeer positieve reviews van onze winkel gericht zijn aan mij persoonlijk toe.
Echter omdat ik dergelijke situaties goed ken, wil ik het een AD zelf niet aandoen en kies ik ervoor om het merk zelf te contacteren.

Toegegeven, je RUSTAAHHH momentje is van toepassing, ik ga nogal snel op in die dingen :wink:

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide info @fate

1 like

Hehehe… Ik ken de split brain tussen customer facing zen en intern bitchen erg goed. Misschien te goed. :upside_down_face:

Hoe dan ook succes man, ik hoop dat het horloge je gaat bevallen. Laat ons eens zien wat je gekocht hebt wanneer de koerier langs is geweest! Dat is altijd leuk. :+1:t2::+1:t2:

Moet toegeven, nog nooit het moment gehad dat mijn hart overslaat bij het zien van een nieuw horloge.
Dit is bij deze nu wel gebeurd, alle twijfel de deur uit en hopelijk jaren genieten van deze knapperd

11 likes

Er zit drie jaar garantie op. Mocht hij binnen die 3 jaar toch een beurt nodig hebben, valt dat onder de garantie.

1 like

Wat een mooie aanwinst! Gelukkig is alles goed gekomen! Nu lekker van gaan genieten!

1 like

Ik zal niet zeggen dat ik het gezegd heb, maar ze hebben dus een QC gedaan, en zijn zelfs zo vriendelijk geweest om dat in een brief te gieten. Samen met 3 jaar garantie denk ik dat je inderdaad het heertje bent. Gefeliciteerd! :+1:

En veel plezier met deze mooie Zeigerdatum. Ze zijn leuk. Je hebt een mooi model gescoord.

1 like