Service automaat

Wat niet? Dingen als glas en een afgebroken kroon oid niet nee. Maar uurwerk onderdelen wel.

Wat is ongeveer de prijs van service omega automaat ?

Dat ligt aan het uurwerk en waar je het laat doen uiteraard.

1 like

Omega rekent dit;

1 like

Volgens mij sommige standaard onderdelen en betaal je gewoon bij voor onderdelen die daar buiten vallen.

Maar heb zelf nog geen rolex hoeven laten servicen.

Kan best zijn dat ik er naast zit hoor, maar volgens mij is het best lastig om een echt harde uitspraak van GS te vinden voor wat betreft de service interval van 50 jaar. Ze claimen dat het uurwerk zo ontworpen is dat het zou moeten kunnen, maar daarnaast is het uurwerk ook nog ‘gewoon’ ontworpen om te kunnen servicen tussendoor

1 like

Ouch, duur. Incl. of excl. transport?

Ik betaalde €240 voor een chrono bij de lokale horloge maker.

Misschien dat er nog ca. 35 euro handlingkosten bij komt via de juwelier. Ik weet niet wat voor chrono het was, ik denk wel dat jouw eerdere prijs ook afhankelijk is of de nodige onderdelen vervangen zijn.

Mijn ervaring met (goedkoop) quartz is dat er om de 5 tot 6 jaar een batterij in moet.
Voor het horloge zelf dan nog eens een druktest en eventueel voor een paar euro een nieuwe pakking voor het achterdeksel.
De servicetermijn voor een automaat is rond de 5 tot 6 jaar, een quartz loopt aanzienlijk langzamer (1hz tegenover 4 tot 8 hz in een automaat) dus heeft ook een veel groter onderhoudsinterval.
Smering is belangrijk, maar ik heb er de horglogemaker hier op de hoek nog niet over gehoord, ook al kom ik daar eens in de paar jaar binnen voor een nu 30 jaar oud quartz dingetje. Wel de vraag of ik het de hele 12 euro nog waard vind om er aan uit te geven.

1 like

In een eerder bericht vroeg ik hoe het nu zit met garantie, als er na 1 jaar vocht in je horloge komt quartz of automaat of dat het in de kleine lettertjes dat uitgesloten is van garantie.

In principe zou dat garantie moeten zijn maar schade door oorzaak van buitenaf (val of stoot schade) valt daar buiten.
Dus lever je het horloge in met een kroon die scheef staat door een klap dan krijg je gewoon de rekening gepresenteerd.

1 like

Ik heb een Timegrapher gekocht, en zodra een horloge lagere amplitude krijgt of de beat error omhoog gaat ga ik bellen.

Los daarvan laat ik eens in de zoveel tijd waterdichtheid testen, en stuur ik quartzen voor batterij-vervanging naar Seiko die dan ook de pakkingen mee neemt.

Op papier zou tussen de 5 en 10 jaar een mooie periode voor onderhoud van mechanische horloges zijn, ook afhankelijk van hoeveel ze lopen in die tijd.

2 likes

Puur en alleen dat vind ik niet voldoende.

Amplitude is zo afhankelijk van uurwerk + lift angle die niet altijd online terug te vinden is. Gangreserve, achter lopen, aangevuld met vreemd gedrag of gevoel (bijv. ‘korrelig’ gevoel bij opwinden, of schaafgeluiden in het uurwerk) zijn voor mij veel meer triggers voor service.

1 like

Ik heb nog geen uurwerk waar ik het niet van gevonden heb, maar toch, ook al wijkt je amplitude 15 graden af omdat de lift angle niet correct is, op het moment dat hij van 280 naar 190 dropt is er stront aan de knikker.

En om die triggers te voorkomen houd ik het uurwerk preventief in de gaten middels de timegrapher.

Als er blauwe rook uit je motor komt ben je te laat voor onderhoud, zal ik maar zeggen.

2 likes

Is dit te koop ergens ?

2 likes

Sinds 2 feb is mijn Seamaster (2001) via de AD en Swatch België bij Omega in Zwitserland.
Aanvankelijke kosten 550,-, nieuwe prijs na een paar weken is 660,-.
Onderweg heb ik besloten ook de bezel te laten vervangen vanwege kleine krasjes(300,-).
Zal ergens half mei terug zijn, gaven ze vorige week aan.
Best een kostbaar grapje, maar dan is hij ook weer perfect, net als trouwens 5 jaar geleden. Prettig idee.
Lang verhaal, sorry.
Mand
.

2 likes

Nee, maar ik heb dan ook stapels obscure vintage reut ipv modern spul.

Ja. Maar zo extreem is het in mijn beleving nooit.

Ik vraag me af of je dus op de juiste manier in de gaten houdt.

Stel je eens voor dat je Google gebruikt

3 likes

Je hebt gelijk sorry

Geen punt, maar ik kan er nog wel bij zeggen dat ik een paar tientjes meer aan de versie met het meerkleurige scherm uit heb gegeven. Dat leest lekkerder af. Ik geloof uit m’n hoofd de 1900, niet de 1000.

Tja. Maar in mijn beleving is een oogje in het zeil de halve slag. :wink:

1 like