Service automaat

Na hoeveel jaar brengen jullie een automaat voor een service beurt. En dan naar de AD of een andere horlogemaker.

En service quartz horloge. Ook na een aantal jaar ?

1 like

Zodra die shit loopt (lage amplitude, flinke afwijkingen per dag). Ik heb eigenlijk altijd vintage… dus dan wanneer ie echt ruk loopt. Anders na een jaar of 10 ofzo.

Niet.

Ik zou wel eventueel vaker waterdicht testen als ik ermee ging zwemmen.

2 likes

Dank

Snap er echt niets van, volgens mijn AD heeft ook een quartz na een tijd een service nodig, is dat zakkenvullerij van die AD? Hoor soms de gekste verhalen over AD’s, serieuze vraag he Ruud?

1 like

Een 2824-2 is dan wel helemaal op hoor. Had er ooit een hier, stopte na 13 jaar zonder service gewoon helemaal. Volledige servicebeurt (incl. opwindveer) - en liep weer als nieuw. Had toen wel wat slijtage her en der, maar goed gesmeerd kan-ie dan gewoon weer 5 jaar door. Of onderdelen vervangen, loopt wel snel fors in de papieren.

Veilig en ook nog financieel realistisch is een jaar of 4 tot 5 bij intensief dragen (zeker als “enige” horloge), jaar of 7 tot 8 bij rouleren met andere horloges. :ok_hand: Olie vervliegt ook zonder dat het horloge gedragen wordt.

7 likes

Peter, klopt het dat als je een nieuw horloge koopt vanaf 10 atm dat je hem elke 2 jaar moet laten testen op waterdichtheid ook al wissel je vaak van horloge?

3 likes

De 2824-2 die jij ooit geserviced heb was bijna 20 jaar oud :stuck_out_tongue:

2 likes

Ja pakkingen verouderen en drogen toch uit dus dat zou ik wel doen.

5 likes

Dat was een Sinn, die 13 jaar oude was een Breitling. Hoort eigenlijk geen verschil te maken hoor. :grin:

1 like

Ik was laatst met mijn Seiko Kinetic naar de Seiko Boutique voor onderhoud. Vroegen ze : hoe oud is het horloge? Ik: 8 jaar. Zeiden ze dat ik over twee jaar maar weer terug moet komen.

1 like

Dus druk genoeg ze kunnen het werk niet aan

1 like

Wel eerlijk

Als je wilt gaan zwemmen, eigenlijk elk jaar. Doe dat met mijn eigen horloges ook. Af-fabriek worden pakkingen vaak slecht of niet ingevet.

Laatst een (mijn eigen) volledig gecondenseerde Airman 1. OK, slechts 1 atm waterdichtheid officieel; maar dit was al te gortig. Had er alleen mee gefietst op een kille, vochtige ochtend. Meteen opengemaakt, bleek de pakking van de klem voor de GMT-ring. Was helemaal aan gort, terwijl ik hem iets van 3 keer (ever!) opengedraaid had. Had een passende nieuwe in huis. Bezuinigen op smering af-fabriek zie ik ook bij topmerken helaas. :smirk:

1 like

Nee hoor, ik mocht hem achter laten, maar ze hanteren in principe gewoon 10 jaar zei hij. Als ik hem achter zou laten zou hij over zes weken weer klaar zijn.

1 like

Inderdaad. Dat zijn dan ook winkels waar ik sneller een horloge zou kopen.

1 like

Olie vervliegt echt; zeker die superdunne rode Moebius kwarts-olie. Dat GS een servicetermijn van 50 (!) jaar hanteert snap ik niet goed, zelf al in elk geval 3 kwartshorloges weer goed aan de praat gekregen na een reguliere servicebeurt.

Bij die 3 zaten in elk geval een Omega DeVille en een JLC Reverso.

1 like

Mijn quartz Tissot uit 2004 loopt nog steeds prima zonder service, enkel elke 5 jaar een nieuwe batterij. Paar seconde per maand achter maar dat doet ie al af fabriek.

Tissot caliber 2481 geërfd, had sinds 1972 nog nooit service gehad en liep nog steeds :grin: maar tikken klonk niet best meer en +20s per dag. Is nu volledig geserviced, nieuwe balans veer en een tandwiel vervangen. Loopt weer als een zonnetje. Blijkbaar kunnen ze veel hebben of had ik geluk.

1 like

Jero1 en Peter hebben verstand van horloges en kunnen ze ook repareren, dus neem direct aan wat ze zeggen. Maar dan nu het volgende, zoals jullie wel weten heb ik aardig wat nieuwe horloges gekocht en niet de goedkoopste. Daar zit dus garantie op, stel dat ik bijvoorbeeld met mijn Tag Heuer na 1 jaar ga zwemmen en er komt vocht in, dan valt dat toch ook onder de garantie of zit daar een addertje in de kleine lettertjes. Niet dat ik jullie advies in de wind sla natuurlijk. Maar er zijn zat mensen die voor het eerst zo’n horloge kopen, wellicht kunnen jullie hen uitleggen hoe het dan met de garantie zit.

Zelf ga ik geen risico lopen, zoals jullie zeggen ieder jaar controleren op WR.

2 likes

Ligt er aan hoe en waar. Bij veel luxe merken zoals Rolex (dacht ook Omega etc) waarbij een service een standaard bedrag is kan je dit beter zo lang mogelijk uistellen. Vervangen van slijtage onderdelen zit bij de prijs inbegrepen. Zeker gezien de prijzen die je vragen breng je zo’n horloge niet voor zn lol daar dan iedere 5 jaar langs. Nee dat doe je gewoon als hij slecht begint te lopen, dan is dat financieel de beste optie.

Misschien worden er speciale olien gebruikt? En zo’n GS uurwerk is dacht ik gesealed zodat het niet verdampt.

1 like

Nee. :thinking:

Wat standaard spul maar zeker niet alles wat slijt.