Service beurt 2,5 jaar oude Seiko sarb033. Wie O wie?

Gedempte oude gracht geloof ik he? Wel een goeie geloof ik ja. Thx

Vind ik dus ook bijzonder… Mja waarom gaven ze dan zoveel kosten aan? (en hadden het over onderdelen)

Exact. Want als ze coulant waren geweest had ik m’n speedy daar weggebracht voor een service beurt over een paar jaar.

Inderdaad, Gedempte Oude Gracht.

1 like

Als een Seiko bij normaal gebruik na 2,5 jaar in een keer niet goed meer loopt voldoet hij niet aan de gemiddelde te verwachten levensduur. Misschien is Seiko wel verplicht coulance te verlenen. Garantietermijn fabrikant is lang niet altijd leidend.

Ik denk dat je als juwelier/dealer het merk vertegenwoordigd en in een geval als dit met Seiko schakelt. Na 2,5 jaarcservice nodig is niet normaal.

Daar kun je ook een klant mee winnen.

2 likes

Ben ik het mee eens hoor.

Maar de meeste overleven het niet door internet… Gun de ondernemer dan ook gewoon de ‘service’ & euro’s ipv het gezeur om te verhalen op Seiko Nederland.

Ondernemers zijn toch geen liefdadigheidsinstelling :upside_down_face::upside_down_face:

In ieder geval opvallend veel 6r15’s werken na een jaar of 3 niet meer goed. Dat is echt een groot minpunt.

3 likes

Vervangen door een 4R35? Stuk goedkoper en op de power-reserve na, nagenoeg dezelfde specs…

1 like

Absolutely. Maar ondanks dat veel Nederlanders centenneukers zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ga ik er van uit dat iedere nieuwe klant het voordeel van de twijfel krijgt. Dat zal soms best frustreren voor de ondernemer. De meeste zie je ws. niet terug.

Klopt, de meesten willen zo makkelijk mogelijk zoveel mogelijk binnenharken. Verkopen is top, service is kut.

2 likes

Ja niet ok idd. Vervangen voor een ander uurwerk is dus ook een optie… Lastig zeg. Laatste “goedkopere” horloge wat ik koop iig. Jammer want toch een heel mooi horloge.

Peter Klemann in Haarlem doet onderhoud voor ongeveer 85 euro.

2 likes

Dat is redelijk ja. Dank.

plus

is

Volgens mij zijn er weinig uurwerken zo onderhoudsarm en betrouwbaar als de Seiko automaten. Je hebt gewoon pech gehad. Zonde om dan meteen de hele boel af te zweren.

3 likes

Zoals eerder werd opgemerkt: eerst eens na laten kijken. Mogelijk alleen even afregelen, service na 2,5 jaar is zeer onwaarschijnlijk.

1 like

Koop de volgende keer een Seiko Shogun, die kost rond de € 1000,- :wink:

2 likes

Peter Klemann heet ie…

Gedempte Oude Gracht 111, 2011 GP Haarlem

Eerste gedachte was trouwens is het uurwerk gemagnetiseerd?

2 likes

Klopt ja. Behalve de 6R15, 7S26 of 4R36, met name de B en C revisies. Maar daar kom jij niet achter als je je horloges maar een week houdt. :point_up:

Het is ook geen tijd voor een beurt vanwege teruglopende smering of vuil, er is nogal eens een (best geheimzinnig) issue met die dingen. Er is iets niet lekker met de balans, en dat manifesteert zich op de middellange termijn. S. Klein beweert bv dat de A revisies het nog niet hadden en je met een A revisie balans geholpen bent.

Koekoek krijgt het ook al in de gaten.

Het probleem treedt op na geruime tijd, ik lees meestal na één of 2 jaar. Ze gaan één tot enkele minuten per dag achter lopen, maar zo zwalkend dat bijregelen niet zinvol te doen is.

Overigens lees ik er meer over bij de 6R15 dan met de 7S26 en 4R15. Met de good old 7002 ben je beter af, die tikken maar door.

Ook mijn eigen SARB had het na één jaar zéér nauwkeurig lopen. De nauwkeurigheid verdween. Dat ging geleidelijk over een aantal weken. Nét binnen de garantie verholpen. Helaas wilden ze niet zeggen wat ze precies hebben gedaan.

@Olly, wat ik interessant vindt:
Hoeveel heb je je SARB in die 2 jaar ongeveer gedragen?
Is het probleem opeens opgetreden of geleidelijk begonnen?
En ook belangrijk:
Heb je gemeten hoeveel het achterlopen varieert? Het kan natuurlijk zijn dat juist de jouwe niet dit issue heeft maar toevallig wél gewoon gereguleerd kan worden. Als de afwijking heel constant is is dat zeer waarschijnlijk wel het geval.

1 like

Toch niet, want de koper van de Seiko op Amazon gaat volgende keer terug bij Amazon kopen en weet dat hij voor problemen weeeeeeer gratis naar de juwelier mag…

Dus ff afleren van “een brood zelf bakken en vragen bij de bakker of ie hem even gratis wil in sneetjes snijden”… :stuck_out_tongue_winking_eye: