service beurt seiko kinetic, waar?

Beste mensen,

ik heb twee seiko kinetic horloges (7L22 movement) en beide zijn flink wat jaren oud zonder ooid onderhoud gehad te hebben. Waarom? Aan de ene kant omdat toen ik ze kreeg minder van horloges af wist, en aan de andere hand omdat ik ze veel afwisselde met andere horloges.

Nu week ik inmiddels meer en dat ook tijdens stilstand slijtage (uitdrogende olie) als gevolg heeft.

Het zijn twee horloges waar ik een emotionele band mee heb. De ene gekregen van mijn ouders voor mijn afstuderen, en de andere van mijn vrouw voor mijn verloving. Dus het argument dat onderhoud het economisch niet waard is gaat aan mij in deze voorbij.

Beiden lopen nog. De ene loop na een volle lading nog 2 weken door, de ander een week. Dus de accu’s/condensatoren zijn nog in redelijk goede staat. Ze lopen ook nog gewoon op tijd. Alleen het oliën van het mechanische gedeelte is dus in 10+ jaar niet gedaan.

Nu ben ik mij aan het oriënteren waar ik ze een servicebeurt zou kunnen laten geven. Alleen na wat rond lezen maak ik op dat het seiko service center in schiedam er af en toe een potje van maakt. Ik lees hier topics van horloges die terugkomen met beschadigingen enz. En eerlijk gezegd draag ik ze liever totdat ze kapot zijn (om ze vervolgens in de vitrinekast te zetten), dan dat er eentje tijdens een service beurt mijn horloge sloopt.

aplying oil to the rotor of a watch

Wie kan ik vertrouwen met mechanisch onderhoud aan deze horloges?

Zou wachten tot de accu,s aan vervanging toe zijn en het dan laten doen.

Lijkt me een van de beste adviezen. Een horloge zo min mogelijk open maken, kans op vuil, vocht etc zo klein mogelijk houden.

Toch eens aan mijn vrouw vragen wat ik krijg als ik me ga verloven :slight_smile:

:thinking:… bijzonder…

Bij wet verboden…:smile::wink:

2 likes

Puttmann in Diemen. Heel tevreden over met mn BFK.

https://www.puttmann.nl/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Doen ongeveer alle merken, zijn een Seiko dealer, en hebben alles zelf in huis.

Dank voor de reacties en de link. :+1:

1 like