In 2011 kocht ik een nieuwe Breitling Superocean 42. Dit horloge heb ik de eerste 2 jaar dagelijks gedragen. Daarna werd het een stuk minder door de afwisseling met andere horloges. De laatste 4 jaren heb ik ‘m sporadisch om en staat de automaat stil. De SOH heb ik wel eens omgehad tijdens het zwemmen, maar dat zal hooguit een keer of 20 zijn geweest.
Ik vraag me af of de Breitling geserviced zou moeten worden. De afwijking van de automaat is niet anders dan die in het begin was. Op het forum lees ik verschillende berichten over wanneer je zou moeten laten servicen en dat het mede afhangt van merk, type en gebruik.
Wat is jullie ervaring?
Ja, die kan wel wat onderhoud gebruiken.
Jij hebt hem bijna 8 jaar geleden gekocht. Tel daar 2 jaar bij op van productie tot verkoop, zit je op 10 jaar.
De smeermiddelen gaan achteruit, ongeacht of het uurwerk al die tijd loopt.
Is de leeftijd van het horloge een doorslaggevende graadmeter? Ook daar lees ik verschillende berichten over
Ja, als in de leeftijdtijd van de olieën.
Edit: het is trouwens een SO, geen SOH
Pfoe, deze vind ik wel erg gaaf, als je er vanaf wilt, ik bied me aan!
Maar even on topic; persoonlijk ben ik voorstander van servicebeurten, zeker na deze periode. De servicebeurten van Breitling zijn ook niet absurd duur, zie de link;
Haha. Helaas… Deze krijgt m’n zoon in juni onder de voorwaarde dat ie zijn vwo diploma haalt. Weet hij nog niet
Prachtig cadeau! Misschien een leuke extra motivatie
Dank voor de link trouwens!
Hopelijk heb je er wat aan! Ik vind de 2 jarige service en 6 jarige grote beurt echter wel erg kort.
Dan zou ik hem zeker even naar Breitling (of een kundige horlogemaker) opsturen.
Kost wat centen maar dan heeft je zou een prachtcadeau in zo goed als nieuwstaat