Service en herstel Omega Seamaster uit 62.

Vandaag begonnen aan deze geweldige Omega Seamaster, die volgens het serienummer uit 1962 komt. Het horloge is me aangeboden door mijn neefje. Het horloge is van zijn opa geweest die zo’n 15 jaar geleden was overleden. Het leek hem mooi om het horloge weer in werkende staat te kunnen dragen als nagedachtenis aan zijn opa.

Hier hebben we het dus over.

En ja hij heeft zeker wat TLC nodig. Op het eerste gezicht leek hij best keurig te lopen. Maar na een korte test op de time grapher was dat wel anders ampitude van 120 en hij liep zo’n 68 sec te langzaam. De waardes waren teleurstellend. Dus niets anders dan een volledige service. Mag ook wel als hij al zo lang stil in de kast heeft gelegen.

Laat dit nu weer net het type horloge zijn waarbij het uurwerk er via de bovenkant uit moet. :face_with_monocle:.

Dus eerst de kroon los trekken >

Glas verwijderen en uurwerk uit de kast halen.

Daarna de wijzers en de wijzerplaat demonteren >

En vervolgens het uurwerk zelf demonteren. Gelukkig zijn deze uurwerken zou degelijk gebouwd dat ze makkelijk uit elkaar kunnen. Van de demontage een kleine impressie >

Daarna demontage van de kleine elementen, inspectie van alle draaiende deeltjes, alles door de reiniging machine en het opbouwen kan weer beginnen. Dit vind ik altijd het mooiste om te doen. Van alle onderdelen weer een levend uurwerk maken. Na een uurtje zat alles weer op zijn plek. Uurwerk in de time grapher en de waardes waren weer een stuk beter. ampitude van 268 en na afstellen + 2 sec. Voor mij acceptabel.

Kast reinigen in de ultrasoon nieuw glaasje uit de voorraad en alles weer in elkaar. Mooi bandje erbij gezocht en zeg nou zelf hij mag er weer zijn.

Woensdag gaat hij weer retour nieuwe eigenaar en ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Bedankt voor het lezen.

100 likes

Mooi resultaat! En de betekenis erachter is nog mooier!

Prachtig weer.
Altijd leuk om te zien.
En heel mooi uurwerk om zo te zien.
Maar de bodem heeft wel te lijden gehad zo te zien.

Klopt dat is het gevolg van het jarenlang dragen op zo’n akelig perlon bandje. :weary:. We zullen maar zeggen vroeger was alles anders.

1 like

Dit!

Mooi en dankbaar werk! Uurwerk ziet er ook nog mooi uit :ok_hand:t2:

Heb je een foto van de achterkant na de service?

Mooi reportage weer. Dank voor het delen!

Schade die het perlon bandje heeft aangericht is niet weg te poetsen dan moet je echt gaan polijsten. Dat heb ik niet gedaan omdat ik zonde zou vinden als je de scherpte van de afbeelding zou beschadigen.

1 like

Respect voor je passie en vakmanschap. Mooi dat dit horloge binnenkort weer wordt gedragen door een familielid.

1 like

Prachtig resultaat. Knap hoor.

1 like

Het horloge is deze service helemaal waard. Petje af. :heart_eyes:

Mooi hoor, en met het verhaal erbij, waardevol. Ik blijf met be- en verwondering kijken naar dit soort posts. Super knap gedaan.

Dank voor het delen!! Mooie vastlegging van je service en helemaal eens met de aanpak om het horloge niet te verknallen door oplijsten.

Geweldig om te.zien. Echt heel gaaf. Complimenten.

Mooi! Dankbaar werken aan zo’n mooie Omega.

Ik heb wel een vermoeden…

goed werk! bravo

:top: verhaal en uitleg!!!
Leuk!!!

Mooi resultaat en prachtig horloge!

En dat hij er wezen mag :ok_hand: ,knap gedaan en fijn om te kijken en lezen :+1:
En dus proficiat met het resultaat !

1 like

Knap stukje werk! Complimenten.