Deze. NIET te strak draaien AUB.
Edit - Daniel wordt ook steeds handiger.
Deze. NIET te strak draaien AUB.
Edit - Daniel wordt ook steeds handiger.
Kijk! Zo leer ik nog eens wat!!!
Ik heb zojuist een Jaxa kast opener besteld, die krijg ik overmorgen hoop ik binnen. Dan ga ik eens op mijn gemakje kijken, en héél voorzichtig proberen die twee schroefjes aan te draaien.
Ik heb het idee dat het uurwerk los zat nadat ik het opgewonden had. Kan het zijn dat ik het te ver heb opgewonden? Of heeft dat er niet mee te maken?
Nee maakt niet uit wat je doet uurwerk moet altijd vastzitten.
En je kunt hem niet te ver opwinden.
Te ver opwinden kan niet. Hooguit zo ver, dat de veer breekt - dan moet-ie wel helemaal uit elkaar. Maar dan doet-ie ook niks meer.
Mooi zo, hij loopt nl nog goed!
Vind het echter wel vreemd dat hij voor mijn gevoel in eens los zat. Niet eerst een héél klein beetje en daarna meer, maar gewoon in eens. Maar goed, wellicht heb ik het eerst gewoon niet bemerkt.
Hmm, ik heb zojuist het kleinste schroevedraaiertje dat ik heb nog wat bij geveild zodat hij op de schroefjes past zoals die op de foto staan die PeterLC heeft aangegeven. Maar de schroefjes lijken muurvast te zitten.
Merk wel dat ik het hele uurwerk heen en weer kan doen.
Now what…
Wie heeft er nog tips?
Of, wie denkt dit te kunnen repareren? Ik zou het horloge op kunnen sturen bijvoorbeeld.
kun je waarnemen dat de wijzerplaat anders beweegt dan het uurwerk?
Het zou kunnen dat de wijzerplaatpootjes zijn losgeraakt.
Wijzerplaat beweegt niet mee voor zover ik kan zien.
Je kunt het uurwerk bewegen en dan beweegt de wijzerplaat niet mee?
De wijzerplaat zit aan het uurwerk vast, moet dus meebewegen.
hmm, ik heb toch echt het idee dat de wijzerplaat niet mee beweegt. Ga dit vanavond verder onderzoeken als ik weer thuis ben…wordt vervolgd!
️:watch:
️
Mocht je het beu worden, ik heb eens torque tools / schroevendraaiers gezien zodat je niet teveel kracht op een schroef kan zetten.
Anderzijds zijn kastschroeven nu eenmaal gemaakt om goed vast te staan. Zouden er tegen moete kunnen
Maar ik begreep juist dat die kastschroeven los zouden zitten en dat daardoor het uurwerk ook los zit. Maar die kastschroeven zitten muurvast, dus hoe kan dan het uurwerk los zitten
De schroeven zelf doen niks die zetten alleen de plaatjes vast, die plaatjes moeten het uurwerk in de kast vastklemmen.
Ga gewoon even langs een horlogemaker die heeft het zo gefixt, of je stuurt hem naar mij op.