Service gegevens Venus 170

Een tijd geleden heb ik via de baai een Silvana chrono met Venus 170 bemachtigd. Hij werd als defect maar lopend verkocht. Waarschijnlijk alleen reinigen. Hij liep wel maar had er moeite mee.

Nu ben ik eindelijk aan dit projectje toegekomen en wil de service manual er graag bij hebben.
Mocht die natuurlijk bestaan. Op google vind ik niets anders dan de vraag of deze of die Breitling Wel echt is. De service manual kan ik echter niet vinden.

Hier op het nieuwe forum kan ik ook niets vinden. Ik vind het forum op zich heel erg verbeterd maar de zoekfunctie en ik zijn nog niet aan elkaar gewend.

Wie kan mij voorzien van deze informatie?
Een topic zonder foto’s kan uiteraard niet. Helaas heb ik nu alleen deze foto. Maar ik beloof er binnenkort wat bij te plaatsen.

1 like

Hier wel een PDF met alle onderdelen van de 170…

http://oldswisswatches.com/images/spares/PDF’s/Venus/Venus%20170.pdf

1 like

Hartstikke bedankt, Ik had deze al eens gezien maar toen niet opgeslagen. En kon het nu ook niet meer vinden.
Dit helpt al een heel eind.
Mocht er iemand zijn die meer info heeft over het servicen van Venus 170 houd ik me aanbevolen.

Hier wel deel 1 van 6 (anderen zijn natuurlijk ook te bekijken) van een Breitling met Venus 175. Ander uurwerk, maar wellicht vergelijkbaar genoeg dat je er iets aan hebt. Schroeven weer terugdraaien op de juiste plek zodat je ze niet door elkaar haalt, vind ik bijvoorbeeld een heel handige tip.

2 likes

Geweldig leerzame filmpjes deze serie,
De 170 is helaas te verschillend om er op af te kunnen gaan.

1 like

ik heb even deel 2 van de Esemble-O-Graf over de V170 als PDF file op Wetransfer gezet, je kan het downloaden met de volgende link:
https://www.wetransfer.com/downloads/fb47120456ba5ef8861c8275e8a3116020151001163617/4c1b04

de link verloopt na een week (geloof ik)
Hopelijk heb je er wat aan, succes met de servicebeurt!

4 likes

@Paul_K hartstikke bedankt hiervoor.
Ook de achtergrondinfo die er bij staat is geweldig.
Dit is meer dan waarop ik had gehoopt.
:tada::+1::tada:

1 like

@Paul_K heb jij toevallig ook gegevens over de Minerva 19-9 liggen? Ik zag net in een ander topic een reactie van je met een heel mooi stel chrono zakhorloges. Het project hierna wordt de Minerva.
Alvast bedankt.

Eigenlijk zou een bibliotheekje van service manuals geweldig zijn op een forum als dit.
Misschien een idee? Ik heb geen verstand van computers maar in mijn idee moet dat toch makkelijk te realiseren zijn. Een beheerder die alles catalogiseert op fabrikant en Caliber nummer en iedereen die iets kan het aanleveren en ieder die wat wil kan het downloaden.

Onderaan een link naar de 28 delen van de Ensemble-O-Graf waarvan de Venus 170 die @Paul_K heeft gedeeld deel 2 is.

Wat kun je er vinden:

The Chronograph Watch Calibre Guide ( 24 + 4 Volumes )
“Identification of All Chronograph Movements Currently Sold in the United States” (in 1949)
Originally published by the Western Pennsylvania Horological Institute

Introducing the following Calibers : Angelus Cal. 215 / 217 • Landeron Cal. 48 / 51 / 54 / 55
Lemania Cal. CH27 / 15 TL / CH27C12
Longines Cal. 13 ZN • Mido Cal. 1300 • Movado Cal. 90-M / 95-M
Pierce Cal. 134 • Tissot Cal. 27.41 / 27.41H / 33.3
Universal Cal. 281 / 283 / 285 / 287 / 292 / 381 / 383 / 385 / 386 / 387 / 481
Valjoux Cal. 22 / 23 (old) / 23 / 69 / 71 / 72 / 72C / 77 / 84
Venus Cal. 150 / 152 / 170 / 175 / 178 / 179 / 185

Plus non-chronograph Information for Rolex Cal. Oyster Perpetual Chronometer (Self Winder)
Fontainemelon Cal. 205 • Movado Cal. 475 CLD

http://shop.joseph-watches.com/joseph/members/FMPro?-db=joseph_archive.fp5&-lay=web&-format=esemblo_treffer.html&kategorie=esemblograf&-sortfield=esemblograf_volume&-max=all&-find

1 like

Geweldige link.
Heel erg bedankt hiervoor!!

1 like

In het archief staan verschillende posts met links naar boeken en service manuals die te downloaden zijn.

Grappig dat Joseph de Esembl-o-graf online heeft gezet, ik heb een pdf-copy op CD, deze was (is?) te koop op Ebay, maar ik dacht dat er problemen waren met auteursrechten (net zoals de Chicago School of Watchmaking course, die ook op CD te koop is geweest)

van de 19/9CH is er volgens mij niks beschikbaar (behalve een plaatje van het caliber met alle losse onderdelen voor de diverse uitvoeringen), maar in principe is het een redelijk standaard chrono uurwerk, als je een beetje snapt hoe een chrono-werk af te stellen is, dan moet dat te doen zijn.
Kleine tip: maak niks kapot, want onderdelen zijn slechts via ebay te koop voor heel veel geld…

Scan uit Classification Horlogere:

En nog even een fotootje van een lopend projekt met een Minerva 19/9CH (plus een 17/22) in een 47mm kast:

2 likes

@Paul_K wat een mooie verzameling heb jij zeg.

Bedankt voor de afbeelding van de Minerva. Van de Minerva zijn voor zover ik kan beoordelen alleen de balansas en de mainspring kapot. Beiden zijn nog voor een redelijk bedrag te koop.
Het uurwerk is groot en overzichtelijk.

Er hangt mij iets van bij dat auteursrechten op drukwerk na 50 jaar vervalt en dat een ieder vrij is om te publiceren. Maar voor het geval er Amerikaanse uitzonderingsclausules Josephs watch shop bereiken maak ik ze allemaal off line beschikbaar.

Copyright is in de meeste landen life + 70, zo ook in de US. Het vervalt dus op 1 januari van het jaar na de 70e sterfdag van de (langstlevende) auteur.

Dank je!
Verreweg de meeste (zak)horloges (met een voorkeur voor vintage chronografen en kalenderuurwerkjes) heb ik met een defekt, of als opknapper gekocht, als je zelf kan repareren is dat, naast een heel leuke bezigheid, ook een goedkope manier om horloges te verzamelen; dat het een beetje uit de hand is gelopen komt ook omdat ik eigenlijk nooit wat verkoop… :smile:

1 like

Heel gaaf. Weet je of er een mogelijkheid is de pagina’s wat te vergroten of om deze uit te printen? Ik krijg het niet voor elkaar en ik heb interesse in de Pierce 134.

mvg Melvin

Hoi Paul K. het komt me bekend voor die prulkees :heart_eyes: :stuck_out_tongue_winking_eye:
Groeten Iwan

1 like

Hoi Iwan,
ooit zullen deze projekten afgebouwd worden hoor, maar het kan effe duren; je had toch geen haast? :smiley: :smile:
Groet,
Paul

Hoi Paul :smile: Als je haast heb, dan ga je sneller door je leven :anguished: en ben je sneller bij de poort van de Petrus :innocent: of :imp: :open_mouth: dus we doen het gewoon :sunglasses: relax :sleeping:
Groet
iwan

Hallo Paul,
ik heb net een chrono met Venus 170 uurwerk gekocht die ik wil gaan servicen.
Zou je nog eens die PDF via we-transfer willen delen??

Alvast hartelijk dank,
Tejo

1 like