Ben benieuwd wat jullie ervaring is wat het onderhoud beurtje kost bij Tudor zelf.
Ik heb aanvraag gedaan bij Schaap & Citroen maar zij willen eerst het horloge zien voordat zij kunnen aangeven wat een beurtje kost.
Het betreft een Black Bay met ETA uurwerk.
Dat ge*** over simpel ETA zie ik elke keer weer verschijnen. Denk ook even na over de waterdichtheid en dus vervangen van de pakkingen voor het juiste type!
Je kunt dan voor âweinigâ het uurwerk van de Tudor goed lopend hebben maar bij een volgende vakantie, condens onder het glasâŠ
En onderdelen voor ETA worden ook steeds kostbaarder. Veerton is al bijna ⏠50,- van verschillende modellen en zelf vervang ik dit onderdeel standaard voor een nieuwe. Dit omdat de tandkoppen bijna altijd iets opgedrukt zijn.
Euh, je snapt niet wat ik bedoel.
Is gewoon bij een full time horloge maker onderhouden hoor. Incl een boel nieuwe onderdelen. Het is een HFâer, maar wil volgens mij niet teveel klussen hebben.
Als het horloge buiten de garantie is zou ik gewoon service laten uitvoeren bij een reguliere horlogemaker. Heb het zelf laten doen (ETA 2824) bij Baerends & Kolkena in Groningen.
De 2824 in een ETA-BB58 is relatief eenvoudig te doen. Het complete datumsysteem is namelijk weggelaten. Wat er wonderlijk uit ziet onder de wijzerplaat trouwens, alle perlage (ook daar!) ten spijt. Er is wel de hoogste graad uurwerk gebruikt die ETA levert, en dat is bij het afregelen echt te merken. Ik vervang altijd de opwindveer en ook vaak het rotorlager, dat slijt relatief snel. Dat wordt ook steeds duurder merk ik.
Voor hem waarschijnlijk makkelijker dan voor mij. Ik vervang ze niet, en zeg dat er ook eerlijk bij. Op de langere duur wordt de glaspakking het meest kwetsbaar voor lekkages.
Controleer ze wel onder sterke vergroting, smeer ze met Fomblin (fluorvet), en doe altijd een over- en onderdruktest.
Die Tudor pakkingen zijn mooier en dikker dan het meeste wat ik hier in het 847-verschillende-types-pakkingendoosje heb zitten. Vervangen zou geen verbetering geven, tenzij -in elk geval theoretisch- door een originele. Ik check vlak voor het afsluiten ook, of er in het Fomblin-laagje op de vers gesmeerde dekselpakking geen micro-haartjes of stof terecht zijn gekomen.
Ik verving eens alle pakkingen van een vintage Heuer; eigenaar leverde die aan omdat hij er echt mee wilde gaan zwemmen. De nieuwe dekselpakking bleek zo lek als een mandje - die heb ik in dezelfde maat maar vervangen door een eigen exemplaar⊠âŠik test de kast altijd eerst zonder uurwerk (maar uiteraard met de schroefkroon/stift).
In 2019 heb ik mijn Black Bay Blue met ETA laten servicen bij Tudor. Kwam op 420 euro uit.
Ging voor de service vanwege een schurend geluid bij het draaien van de kroon. De specificatie gaf alleen âComplete overhaulâ aan, geen verdere details over wat er vervangen was.
Juwelier Wissink in Enschede, een keer wat gebracht omdat ik er wat gekocht had maar wat een ongelooflijke prutser! Kost weinig en maakt meer kapot dan je lief is.