Service : Landeron 148

Een forum gebruiker heeft een tijdje geleden zijn pontiac chrono aan me toevertrouwd voor een service beurt.

Regelbeeld genomen, loopt een minuut voor per dag. Amplitude lijkt te hoog, maar komt omdat ik de standaard hoek van 52° niet kan veranderen in mijn regelapparaat. De Landeron heeft een hoek van 42°. Later getest op een Elma regelapparaat en deze gaf dan een amplitude van 275° wat prima is.

Alles uit elkaar gehaald en gereinigd.

Beginnen met radarwerk

Veerton en rest van radaren

Wijzerplaatzijde installeren

En ten slotte het anker en de balans. Het horloge begint prima te tikken.

Het horloge afgesteld en dan kan het chronogedeelte in elkaar gestoken worden

De resterende chrono onderdelen en veertjes gestoken.

Afstellen op het regelapparaat.

Ik heb om het chronogedeelte af te stellen nog 2 excentrische schroeven moeten vervangen. Er was geen beweging in te krijgen. Met de nieuwe schroeven waren de juiste ingrijpingen instellen een makkie en het horloge is klaar om terug in de kast te steken. Een paar dagen op een testbank om te zien of het goed blijft lopen. Daarna terug naar de klant.

23 likes

Blijft indrukwekkend om te zien hoe een horloge ervan binnen uitziet :roll_eyes:

Dank voor het delen van dit mooie uurwerkje; ik heb er ook ergens een liggen, moet ik nog eens gaan servicen. Maar eerst maar even m’n Lemania 15TL :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die er ontzettend blij mee is. Bedankt voor je vakwerk, Bart!

7 likes

Prachtig werk.
Volgens mij is de liftangle wel in te stellen. Daarvoor moet je even in het menu.
Tenminste, bij die van mij gaat het wel en dat is dezelfde timegrapher

1 like

Leuk verslag, instellen van lift angle kan inderdaad via het menu.
De stift ontroesten had trouwens geen kwaad gekund :wink:

Mooi gedaan!

Blijft genieten dit soort verslagen. Keep em coming!!:thumbsup: